Informasjon om undervisningsrom og Brukerstøtte for studenter: Forskjell mellom sider

Fra IThjelp
(Forskjell mellom sider)
Ingen redigeringsforklaring
 
(La til overskrift øverst, som gir 4 overskrifter totalt og automatisk innholdsoversikt (TOC). Endret også de to nederste overskriftene litt.. ++)
 
Linje 1: Linje 1:
{{Autoritativ informasjon}}
{{BRS}}


== IT-problemer? ==


Her ligg informasjon til forelesarar om bruk av auditorium og andre undervisningsrom.
*'''PC-vaktene''' er de som i første rekke skal gi brukerstøtte til studenter. Oversikt over hvor PC-vaktene sitter, finner du under på denne siden, samt på oppslag ved student-skriverne.
* '''Issue-tracker''' kan du bruke til å [https://bs.uib.no registrere og følge opp it-problemer og spørsmål] til pc-vaktene.
*'''Hjelp til selvhjelp''' håper vi i størst mulig grad å kunne gi via sidene på IT-hjelp, samt andre [[Vevtjenester ved UiB|vevtjenester]].
*'''De viktigste IT-tjenestene''' for studenter finner du på mer om via siden [[IKT for studenter]].




==Her finner du PC-vaktene==


==  Bestilling av auditorium og undervisningsrom ==
Det er kartreferanser (tall og bokstaver) til kartet under.


Bestilling av auditorium/undervisningsrom skjer via kontaktpersonar på fakultet/institutt/avdeling (Studiekonsulent eller Infosenter).
{| cellspacing="0" cellpadding="3" border="1"
|-
| Humanistisk fakultet
| '''41''' Sydneshaugen skole, rom 317
| Kl. 8-18 man.-fre.
|-
| Humanistisk fakultet
| '''40''' HF-bygget, rom 303 <br />
| Kl. 8-16 man.-fre.
|-
| colspan="1" | Bibliotek for humaniora <br />
| colspan="1" | '''37''' Haakon Sheteligs plass 7 <br />
| colspan="1" | Kl. 10-17 man.-fre.
|-
| Det juridiske fakultet
| '''44''' Infosenteret foajéen 6. etg.
| Kl. 8-18 man.-fre.
|-
| SV-fakultetet
| '''23''' U.Pihls hus, 4. etg. rom 412 <br />
| Kl. 8-20 man.-fre.<br />Kl. 10-18 lør.<br />Kl. 12-19 søn.
|-
| colspan="1" | Bibliotek for samfunnsfag <br />
| colspan="1" | '''18''' Fosswinckels gate 14 <br />
| colspan="1" | Kl. 11-17 man.-fre. <br />
|-
| Mat.nat. fak.
| '''8''' Realfagbygget, rom 1004 (Faklab R4)
| Kl. 8-18 man.-fre.
|-
| colspan="1" | Mat.nat. fak.
| colspan="1" | '''1''' HIB, rom 1108 (innenfor Faklab H4)
| colspan="1" | Kl. 8-18 man.-fre.
|-
| colspan="1" | Med.odont. og Psyk. fak.  <br />
| colspan="1" | '''B''' BB-bygget,  2. etg. rom 2A111  <br />
| colspan="1" | Kl. 8-16 man.-fre. <br />
|-
| colspan="1" | Med.odont. fak.
| colspan="1" | '''E''' Årstadveien 21, rom 139A
| colspan="1" | Kl. 12-18 man., ons. og fre.
|-
| colspan="1" | Med.odont. fak. <br />
| colspan="1" | '''C''' HUS, Camera Decani 6513B,v/Stort Aud.
| colspan="1" | Kl. 8-17 man. og tir.<br />Kl. 8-17 tor. og fre.
|-
| colspan="1" | Psykologisk fakultet
| colspan="1" | '''22''' Christiesgt. 12, rom 005
| colspan="1" | Kl. 8-18 man.-fre.
|}


'''Viktig:''' Eksterne forelesarar som ikkje har uib-konto (tilsett eller student) og skal nytta PC som er i undervisningsommet må få ein kurskonto. Dei som organiserer undervisninga må sørge for at forelesarar får kurskonto. Lokalt brukarstøttepersonell (PC-vakter) kan ikkje lage slik konto.


Det er viktig at områdeansvarlege på fakultetet får beskjed i god tid om kva programvare/operativsystem som skal nyttast i undervisninga. Dette gjeld både i PC-stover og auditorier.
[[Image:UiBkart.jpg|850px]]<br/>


==  Programvare ==


* Dersom ein skal nytte programvare i eit semesterkurs som '' ikkje'' var nytta i føregåande semester ber vi om at forelesar sender ei liste over programvaren til dei områdeansvarlege ved kvart fakultet før semesterstart. Det same gjeld dersom  ein ynskjer nye versjonar og oppdateringar.
==Hva PC-vaktene kan hjelpe deg med==


* Om ein skal bruke programvare som '' ikkje'' er installert  så må det seiast ifrå minst ''' 2 veker''' på førehand slik at programvaren kan klargjerast for distribusjon til dei aktuelle maskinene.
*Spørsmål som gjelder bruk av IT i studiene


* Hugs at ein alltid skal ha testa oppsett på maskiner eit par dagar i førevegen før kursstart. All programvare skal testast av ein kyndig person innanfor spesifikke program. Full brukaroppleving av eventuelle kurskonto, tilsettkonto eller studentkonto bør testast.
*Alle problemer som gjelder PC-stuer, studentskrivere og UiBs [[Tjenester fra IT-avdelingen|IT-tjenester]]


Om punkta over ikkje er følgt er ein ikkje garantert å få "på staden hjelp" om ein står fast midt i eit kurs.
*Tilkobling av privat PC til trådløst nett og utskrift


==  Kurskonto ==
*Enkel brukerstøtte på [https://wikihost.uib.no/uawiki/index.php/Mi_side MiSide], [[Bruk av Webmail|Webmail]], [https://sebra.uib.no/sebra/ Sebra], og [[Programvare|standard programpakker]]


Kurskontoar skal brukast av eksterne ( personar som '' ikkje'' har tilsett- eller studentkonto)  som treng tilgang til pc i auditorium/undervisningsrom eller pc-salar. Kontoen kan også brukast til å autentisera seg i det trådlause nettet. Les meir om kurskontoar og andre [[Tilgang til IT-tjenester for gjester|IT-tjenester for gjestar]].
*Støtte til PC-er driftet av IT-avdelingen


==  PC-vakter og brukarstøtte ==
*Løse eller videreformidle problem i [http://bs.uib.no Issue-Tracker]


I nærleiken av PC-stover/Auditorium ved kvart fakultet sit det PC-vakter. Oppgåvene til PC-vaktene er:
*Tilsyn med skrivere (fylle på papir og toner)
* Lokal brukarstøtte i auditorium og undervisningsrom.
* Hjelpe studentane med bruk av dataanlegget.
* Skal '' ikkje'' hjelpe studentane med fagspesifikke problem og oppgåveløysing.
* Kan ''ikkje'' lage kurskontoar.
Ein oversikt over PC-vakter og opningstider finn du i [http://studentportal.uib.no/index.php?mode=show_page&link_id=770&toplink_id=571  studentportalen]'. Liste over telefonnummer og e-postadresser som kan nyttast til kontakt med brukarstøtten i dei ulike bygga finn ein under [[Brukerstøtte i undervisningsrom|Brukarstøtte i undervisningsrom]].


==  Digitalisering av undervisningsmateriale i eldre format ==
*Videreformidling av IT-problemer som pc-vaktene ikke kan løse selv


Dias lysbilete og video-kassettar i alle format som vert brukt i undervisninga kan digitaliserast og overførast til CD/DVD/PC for enkel framvising med PC og  projektor. IT-avdelinga vil anbefale dette, både sidan gamalt undervisningsutstyr er sårbart, og fordi digitalisering er ein måte å ivareta og forlenge levealderen til det aktuelle materialet. Det finst fleire bedrifter som tilbyr denne tenesta. Den nærmaste er [http://www.asvobergen.no/index2.html  ASVO Bergen AS] i Industrihuset på Møhlenpris.


== Utskriftsvenleg undervisningsmateriale ==
==Hva PC-vaktene '''ikke''' kan hjelpe deg med==


For presentasjonar som studentane skal skrive ut tilrår vi:
*Privat IT-utstyr, ut over tilkobling til UiBs VPN-nett eller bruk av UiBs IT-tjenester
* Bruk ikkje'' mørke farger'' og '' bakgrunnar''.
* Bruk tekst på kvit bakgrunn.
* Pass på at filstorleiken på bilete og grafikk ikkje er svært stor.


==  Demonstrasjon av utstyr i undervisningsrom ==
*Gi studieveiledning


PC-vaktene kan gi ei innføring i bruk av utstyret i undervisningsrom i forkant av bruken. Ta kontakt med PC-vakt på fakultetet for å avtale tidspunkt.  Bruk telefonnumra i oversikten  "Auditorier og undervisningsrom".'
*Gi telefonsupport
'
 
*Svare på spørsmål som ikke har med IT-tjenestene å gjøre
 
*Ting som krever administrator-rettigheter på maskinene


[[Kategori:Undervisningsrom]]
[[Kategori:Autoritativ informasjon]]
[[Kategori:Brukerstøtte]]
[[Kategori:Brukerstøtte]]

Sideversjonen fra 24. sep. 2010 kl. 13:56


IT-problemer?

  • PC-vaktene er de som i første rekke skal gi brukerstøtte til studenter. Oversikt over hvor PC-vaktene sitter, finner du under på denne siden, samt på oppslag ved student-skriverne.
  • Issue-tracker kan du bruke til å registrere og følge opp it-problemer og spørsmål til pc-vaktene.
  • Hjelp til selvhjelp håper vi i størst mulig grad å kunne gi via sidene på IT-hjelp, samt andre vevtjenester.
  • De viktigste IT-tjenestene for studenter finner du på mer om via siden IKT for studenter.


Her finner du PC-vaktene

Det er kartreferanser (tall og bokstaver) til kartet under.

Humanistisk fakultet 41 Sydneshaugen skole, rom 317 Kl. 8-18 man.-fre.
Humanistisk fakultet 40 HF-bygget, rom 303
Kl. 8-16 man.-fre.
Bibliotek for humaniora
37 Haakon Sheteligs plass 7
Kl. 10-17 man.-fre.
Det juridiske fakultet 44 Infosenteret foajéen 6. etg. Kl. 8-18 man.-fre.
SV-fakultetet 23 U.Pihls hus, 4. etg. rom 412
Kl. 8-20 man.-fre.
Kl. 10-18 lør.
Kl. 12-19 søn.
Bibliotek for samfunnsfag
18 Fosswinckels gate 14
Kl. 11-17 man.-fre.
Mat.nat. fak. 8 Realfagbygget, rom 1004 (Faklab R4) Kl. 8-18 man.-fre.
Mat.nat. fak. 1 HIB, rom 1108 (innenfor Faklab H4) Kl. 8-18 man.-fre.
Med.odont. og Psyk. fak.
B BB-bygget, 2. etg. rom 2A111
Kl. 8-16 man.-fre.
Med.odont. fak. E Årstadveien 21, rom 139A Kl. 12-18 man., ons. og fre.
Med.odont. fak.
C HUS, Camera Decani 6513B,v/Stort Aud. Kl. 8-17 man. og tir.
Kl. 8-17 tor. og fre.
Psykologisk fakultet 22 Christiesgt. 12, rom 005 Kl. 8-18 man.-fre.


UiBkart.jpg


Hva PC-vaktene kan hjelpe deg med

  • Spørsmål som gjelder bruk av IT i studiene
  • Alle problemer som gjelder PC-stuer, studentskrivere og UiBs IT-tjenester
  • Tilkobling av privat PC til trådløst nett og utskrift
  • Støtte til PC-er driftet av IT-avdelingen
  • Tilsyn med skrivere (fylle på papir og toner)
  • Videreformidling av IT-problemer som pc-vaktene ikke kan løse selv


Hva PC-vaktene ikke kan hjelpe deg med

  • Privat IT-utstyr, ut over tilkobling til UiBs VPN-nett eller bruk av UiBs IT-tjenester
  • Gi studieveiledning
  • Gi telefonsupport
  • Svare på spørsmål som ikke har med IT-tjenestene å gjøre
  • Ting som krever administrator-rettigheter på maskinene