På reise med UiB-PC: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
Om du klargjør PC-en før du reiser kan det minimere risikoen for at noe uforutsett skjer. Er det en kort reise eller et lengre opphold, kan være lurt å sjekke at PC-en også er klar for en tur. Vi har satt sammen noen råd: | Om du klargjør PC-en før du reiser kan det minimere risikoen for at noe uforutsett skjer. Er det en kort reise eller et lengre opphold, kan det være lurt å sjekke at PC-en også er klar for en tur. Vi har satt sammen noen råd: | ||
*Sjekkliste før du reiser | *Sjekkliste før du reiser |
Sideversjonen fra 4. jul. 2014 kl. 11:20
Om du klargjør PC-en før du reiser kan det minimere risikoen for at noe uforutsett skjer. Er det en kort reise eller et lengre opphold, kan det være lurt å sjekke at PC-en også er klar for en tur. Vi har satt sammen noen råd:
- Sjekkliste før du reiser
- Litt nyttig informasjon når du er kommet frem
- Hva du bør gjøre når du er tilbake på UiB
Før du reiser
- Sett opp og test VPN utenfor UiB
- Bytt passord før du reiser, så slipper du å tenke på det senere
- Test install-kontoen på PC-en
- Synkroniser alle filene dine
- Sjekk at programvaren fungerer som den skal. Test hjemme.
- Test at e-post fungerer utenfor UiB. Test hjemme.
- Sjekk at du har god plass på harddisken.
- Har PC-en hatt problemer tidligere? Bør den reinstalleres?
Når du er fremme
Få tilgang til filer som ikke er synkronisert
Fikk du ikke synkronisert filene før du dro, eller du trenger tilgang til filer på W: eller fellesområder? Koble til VPN så skal du få tilgang. Vi har instruksjoner for hvordan du kobler til hjemmeområdet ditt, og hvordan du kobler til fellesområder.
Får du problemer med å koble på VPN, bør du sjekke hva feilkoden betyr.
Bytte passord
Det er ikke mulig å utsette passordbytte selv om du er på ferie. Husk å bytte passord i tide. Dersom du ikke har byttet passord i tide eller har glemt passordet kan du likevel få endret det.
Din bærbare vil da ikke vite om det nye passordet ditt, så du må fortsette å logge på maskinen med det gamle passordet.
Problemer med programvare
Får du melding om at Office eller Windows ikke er "genuine"? Registrer en sak hos brukerstøtte.
Er du usikker på noe eller trenger hjelp? Ring oss gjerne på 55584700 eller registrer en sak hos brukerstøtte
Tilbake ved UiB
- Synkroniser
- Koble maskinen til kablet UiB-nett for å få inn oppdateringer
- Har du byttet passord mens du har vært borte? Koble maskinen til kablet nett og logg på med det nye passordet.
Har du vært borte i mer enn et halvt år kan det hende maskinen din må reinstalleres. Ring oss gjerne på 55584700 eller registrer en sak hos brukerstøtte
HJELP, jeg har problemer!
Opplever du problemer når du er ute på reise, så ta kontakt med brukerstøtte. Ring oss gjerne på 55584700 eller registrer en sak hos brukerstøtte så skal vi hjelpe deg så godt vi kan.