Feilkoder ved VPN-oppkobling

Fra ithjelp
Hopp til: navigasjon, søk

De vanligste feilkodene man kan få ved oppkobling

  • 619: "A connection to the remote computer could not be established". Mulige forklaringer:
  1. Brannmur- eller antivirusprogram på din maskin blokkerer porten som VPN benytter. Deaktiver disse midlertidig for å feilsøke. (NB! IT-avdelingen anbefaler bruk av Microsoft Security Essentials på private maskiner. Se også Antivirus.)
  2. Bredbåndsruteren din blokkerer VPN-porten (ofte et problem med eldre Netopia-rutere). Kontakt bredbåndsleverandøren, og de vil sende deg oppskrift for hvordan du åpner port 1723 for VPN.
  3. Nettverket du sitter på blokkerer for VPN-trafikk. Enkelte som er på utveksling har opplevd dette. Ta i så fall kontakt med lokal IT-avdeling.
  • 629: "Tilkoblingen ble lukket av den eksterne datamaskinen"
  1. Dobbelsjekk at innloggingsinformasjonen er korrekt
  2. Om det ikkje går, restart maskina
  3. Om det ikkje går, installer VPN på nytt
  • 691: Brukernavn eller passord er feil (husk @ansatt.uib.no eller @student.uib.no etter brukernavnet). Meldingen kan også oppstå hvis man prøver å logge på etter at maskinen har vært i dvale. Restart maskinen.
  • 711: Windows-feil, Remote Access Connection Manager er fråkopla. "If the Remote Access Connection Manager service has been disabled, or has been set to manual start, it may be reset to be automatically enabled using the Services Administrative Tool accessed through the Control Panel"
  • 720: "No PPP Control Protocols Configured". Mulige forklaringer:
  1. I Windows 7: Klikk på nettverksikonet på oppgavelinjen nede til høyre. Høyreklikk på VPN-tilkoblingen mot UiB og velg "Egenskaper". Velg deretter fliken "Alternativer" og trykk på knappen "PPP-innstillinger" nede til venstre. Fjern haken i boksen "Aktivér LCP-utvidelser". Trykk "Ok" på boksen for PPP-innstillinger og "Ok" i vinduet for egenskaper. Restart maskinen hvis du bes om å gjøre det. Forsøk å koble til på nytt.
  2. Feilen kan også skyldes at brannmur sperrer forbindelsen (se første punkt under feilkode 619).
  • 800: "Unable to establish connection". Mulige forklaringer:
  1. Feil VPN-adresse. Adressen til VPN-serveren er "vpn-ansatt.uib.no" eller "vpn-student.uib.no"
  2. Bredbåndsruteren din blokkerer VPN-porten. Port 1723 må være åpen og protokoll 47 må være aktivert. Se forøvrig punkt 2 error 619 for mulig løsning.
  • 806: “A connection between your computer and the VPN server has been established but the VPN connection cannot be completed”. Mulige forklaringer:
  1. Dårlig trådløs dekning kan av og til forårsake denne feilen. Prøv et annet sted med bedre dekning.
  2. Forsikre deg om at du kan pinge VPN-serveren. BRITA (for ansatte) eller IT-assistentene (for studenter) kan hjelpe deg med dette.
  3. Se også punkter under feilkode 619.
  • 807: "The network connection between your computer and the VPN server was interrupted". I Windows 7 (bruk denne dersom du har vedvarende problemer etter å ha forsøkt restart av nettverkskort/maskin): Klikk på nettverksikonet på oppgavelinjen nede til høyre. Høyreklikk på VPN-tilkoblingen mot UiB og velg "Egenskaper". Du står nå på fliken "Generelt". Endre "Vertsnavn eller IP-adresse for mål" (øverste boks) til "vpn-uib-gw.uib.no". Trykk "Ok" i vinduet for egenskaper. Restart maskinen hvis du bes om å gjøre det. Forsøk å koble til på nytt.
  • 868: "Kan ikke opprette ekstern tilkobling fordi navnet på serveren for ekstern pålogging ikke kan løses". Dette tyder på at du har et problem med den trådløse tilkoblingen til UiB-nettet, ikke med VPN-tilkoblingen. Maskinen din får trolig ikke IP-adresse. Hvis du har kontakt med det trådløse nettet skal din Wireless LAN adapter få en IP-adresse som begynner med 10 (skriv ipconfig i dos-prompt for å få opp IP-adressen). Dermed kommer du heller ikke videre med VPN. Forsøk en omstart på maskinen, eller flytt deg til en annen lokasjon for å se om dekningen er bedre der.