Issue-tracker: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
Ingen redigeringsforklaring
m (La til kategorien vevtjenester. Fikset itt trykkleif o.l.)
Linje 1: Linje 1:
Issue-tracker er et system som brukes av IT-avdelingen for å støtte flere av arbeidsprosessene på avdelingen.
'''Issue-tracker''' er et system som brukes av IT-avdelingen for å støtte flere av arbeidsprosessene på avdelingen.


I utgangspunktet var Issue-tracker et system for å registrere og følge opp feilmeldinger ("issues", derav navnet). Da IT-avdelingen innførte et sentralt brukerstøttesenter og en [[https://it.uib.no/ITIL_-_kva_er_det_og_kvifor_treng_vi_det%3F ITIL]]-basert arbeidsprosess for oppfølging og retting av feil ("Incident management" eller hendelseshåndtering/-styring), ble Issue-tracker valgt som støttesystem for denne prosessen.
Alle med IT-brukerkonto ved UiB kan registrere og følge opp brukerstøttehenvendelser.
 
[https://bs.uib.no Gå til Issue-tracker]
 
I utgangspunktet var Issue-tracker et system for å registrere og følge opp feilmeldinger ("issues", derav navnet). Da IT-avdelingen innførte et sentralt brukerstøttesenter og en [https://it.uib.no/ITIL_-_kva_er_det_og_kvifor_treng_vi_det%3F ITIL]-basert arbeidsprosess for oppfølging og retting av feil ("Incident management" eller hendelseshåndtering/-styring), ble Issue-tracker valgt som støttesystem for denne prosessen.


Denne opprinnelige Issue-trackeren hadde åpen kildekode, og ble tilpasset og utvidet for å passe bedre til ITAs behov.
Denne opprinnelige Issue-trackeren hadde åpen kildekode, og ble tilpasset og utvidet for å passe bedre til ITAs behov.


Etter hvert som ITA innførte flere prosesser, ble ISsue-tracker utvidet og endret for å udnerstøtte disse også.
Etter hvert som ITA innførte flere prosesser, ble Issue-tracker utvidet og endret for å understøtte disse også.


Issue-tracker støtter i dag disse arbeidsprosessene:
Issue-tracker støtter i dag disse arbeidsprosessene:


* Incident management (hendelseshåndtering)
* Incident management (Hendelseshåndtering)


* Change Management (Endringsstyring)
* Change Management (Endringsstyring)
Linje 15: Linje 19:
* Configuration Management (Konfigurasjonsstyring)
* Configuration Management (Konfigurasjonsstyring)


* Problem Management (problemhåndtering, gjennom Issue-trackers funksjon "gjengangersak")
* Problem Management (Problemhåndtering, gjennom Issue-trackers funksjon "gjengangersak")


* Deler av Service Level Managemet (gjennom Issue-trackers funksjoner "forespørsel" og "SLM (Service Level Management)" - egentlig avtaleoversikt)
* Deler av Service Level Managemet (gjennom Issue-trackers funksjoner "forespørsel" og "SLM (Service Level Management)" - egentlig avtaleoversikt)
Linje 21: Linje 25:
I tillegg har Issue-tracker i UiBs nåværende utgave en del andre funksjoner som er utviklet for å dekke behov hos ITA.
I tillegg har Issue-tracker i UiBs nåværende utgave en del andre funksjoner som er utviklet for å dekke behov hos ITA.


UiBs Issue-tracker brukes også av andre avdelinger enn ITA for å ta imot og følge opp saker, pr i dag bruker både Formidlingsavdelingen, Regnskapskontoret og UB i tillegg til IT-personell på en del enheter utenfor ITA.
UiBs Issue-tracker brukes også av andre avdelinger enn ITA for å ta imot og følge opp saker, pr i dag brukes den av Formidlingsavdelingen, Regnskapskontoret og UB, i tillegg til IT-personell på en del enheter utenfor ITA.
 
UiBs Issue-tracker er i dag så endret og tilpasset at den ikke lenger ligner på [http://issue-tracker.sourceforge.net/ den opprinnelige Issue--tracker].


[[Kategori:ITIL]]
UiBs Issue-tracker er i dag så endret og tilpasset at den ikke lenger ligner veldig på [http://issue-tracker.sourceforge.net/ den opprinnelige Issue-tracker].
[[Kategori:ITIL]]


[[Kategori:ITIL]]
[[Kategori:Vevtjenester]]
[[Kategori:ITIL]]
[[Kategori:ITIL]]

Sideversjonen fra 2. jul. 2010 kl. 08:48

Issue-tracker er et system som brukes av IT-avdelingen for å støtte flere av arbeidsprosessene på avdelingen.

Alle med IT-brukerkonto ved UiB kan registrere og følge opp brukerstøttehenvendelser.

Gå til Issue-tracker

I utgangspunktet var Issue-tracker et system for å registrere og følge opp feilmeldinger ("issues", derav navnet). Da IT-avdelingen innførte et sentralt brukerstøttesenter og en ITIL-basert arbeidsprosess for oppfølging og retting av feil ("Incident management" eller hendelseshåndtering/-styring), ble Issue-tracker valgt som støttesystem for denne prosessen.

Denne opprinnelige Issue-trackeren hadde åpen kildekode, og ble tilpasset og utvidet for å passe bedre til ITAs behov.

Etter hvert som ITA innførte flere prosesser, ble Issue-tracker utvidet og endret for å understøtte disse også.

Issue-tracker støtter i dag disse arbeidsprosessene:

  • Incident management (Hendelseshåndtering)
  • Change Management (Endringsstyring)
  • Configuration Management (Konfigurasjonsstyring)
  • Problem Management (Problemhåndtering, gjennom Issue-trackers funksjon "gjengangersak")
  • Deler av Service Level Managemet (gjennom Issue-trackers funksjoner "forespørsel" og "SLM (Service Level Management)" - egentlig avtaleoversikt)

I tillegg har Issue-tracker i UiBs nåværende utgave en del andre funksjoner som er utviklet for å dekke behov hos ITA.

UiBs Issue-tracker brukes også av andre avdelinger enn ITA for å ta imot og følge opp saker, pr i dag brukes den av Formidlingsavdelingen, Regnskapskontoret og UB, i tillegg til IT-personell på en del enheter utenfor ITA.

UiBs Issue-tracker er i dag så endret og tilpasset at den ikke lenger ligner veldig på den opprinnelige Issue-tracker.