Om IT-hjelp: Forskjell mellom sideversjoner
m litt justeringer |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 58: | Linje 58: | ||
* [[:Kategori:Bruksanvisninger|bruksanvisninger]] eller [[:Kategori:Ofte stilte spørsmål|ofte stilte spørsmål]]. | * [[:Kategori:Bruksanvisninger|bruksanvisninger]] eller [[:Kategori:Ofte stilte spørsmål|ofte stilte spørsmål]]. | ||
Det finnes også kategorier for blant annet [[:Kategori:Sider under utvikling|sider under utvikling]], [[:Kategori:Korte_sider|korte sider]] (og gjerne kan utvides) og [[:Kategori: | Det finnes også kategorier for blant annet [[:Kategori:Sider under utvikling|sider under utvikling]], [[:Kategori:Korte_sider|korte sider]] (og gjerne kan utvides) og [[:Kategori:Trenger oversettelse|sider som trenger engelsk oversettelse]]. | ||
Sideversjonen fra 27. mar. 2013 kl. 11:47
Hva er IT-hjelp?
Trenger du hjelp med et eller annet innen it ved UiB, er dette stedet for deg. Her er det meningen å samle nyttig informasjon som gjelder bruk av både sentrale og lokale it-tjenester. Annen IT-informasjon som er nyttig for UiB-brukere kan også legges inn her. Dette kan for eksempel være lenker til annen nyttig informasjon for brukere av forskjellig programvare eller it-utstyr ved UiB. Kort sagt: All it-informasjon som kan være nyttig for andre ved UiB kan legges her. Alle med brukerkonto ved UiB har mulighet til å bidra med sine kunnskaper og erfaringer.
Hvordan finner jeg det jeg trenger?
Lenker
ithjelp.uib.no kan brukes som vanlige vevsider via lenker fra f.eks. hovedsiden. I tillegg er her litt ekstra funksjonalitet. Om du skal finne og lese informasjon, er det et par ting som kan være nyttig å kjenne til:
Søk
Når du har skrevet inn en søketekst, har du to alternativ:
GÅ - Går til siden som heter det samme som det du har skrevet inn
SØK - Finner alle sider (også kategorisider, se under) som inneholder ordet eller ordene du har skrevet inn
I en del tilfeller er det laget en videresending fra en sidetittel til en annen, slik at om du for eksempel skriver inn "epost", så blir du sendt til siden som heter "E-post". Om siden du søker etter ikke finnes (og ikke det er laget en videresending fra teksten du skrev) vil søkeresultat vises.
Søkeresultatene viser først kategorier og sider med alle eller et av søkeordene i tittel. Deretter vises kategorier og sider med alle eller et av søkeordene i tekstinnholdet på siden. Får du ingen treff, får du mulighet til å tilpasse søket. Standard søkevalg kan også endres i dine personlige innstillinger (når du er innlogget).
Kategorier
I tillegg til å fungere som vanlige vevsider med lenker videre til andre relevante sider, er innholdet ordnet i "kategorier". Dette gjøres ved hjelp av merking av sider. En side kan høre til flere kategorier, og alle disse viser nederst på siden. Ved å klikke på disse, kommer du til en kategoriside med lenker til alle sider som tilhører denne kategorien. En kategori kan også tilhøre en annen kategori, på samme måte som datafiler og mapper eller kataloger i filutforskeren, eller meldinger og mapper i e-posten.
TIPS: Det er ofte nyttig å søke i innhold på en enkelt side (for eksempel kategoriside) i nettleseren ved å trykke Ctrl + F.
Forskjellige lenker
- Lenker som går ut av ithjelp.uib.no markeres med en pil bak lenken, slik: www.uib.no.
- Lenker til kryptert innhold markeres med hengelås, slik: SEBRA
- Lenker til sider som ikke finnes på denne wikien har rød tekst som standard.
Det kan også være nyttig å gjøre seg litt kjent ved å klikke litt rundt blant annet via lenkene i margen til venstre.
I tillegg til å lese informasjonen, er det mulig å bidra til å forbedre innholdet. ithjelp.uib.no er en wiki som bruker samme system som blant annet wikipedia. Der kan alle bidra. På ithjelp.uib.no må du logge inn med brukerkonto ved UiB for å endre eller opprette nye sider. Alle med tilgang til Internett kan derimot lese.
Hvem står bak innholdet?
Historikk øverst på siden gir tilgang til hvem som har gjort hvilke endringer på hver enkelt side.
Alle med brukerkonto på UiB kan bidra til at ithjelp.uib.no blir best mulig. Mange sider vil ikke vise forskjell på om de er skrevet av ansatte på IT-avdelingen eller andre.
IT-avdelingen følger med på og vedlikeholder informasjon om tjenester fra IT-avdelingen. Noen sider vil bare bli oppdatert av IT-avdelingen.
Kategorisering
Innholdet på ithjelp.uib.no skal kunne finnes tematisk etter kategorier. En side kan tilhøre flere kategorier, men bør minimum tilhøre én. De mest aktuelle kategoriene å knytte en side til er:
- tjenester (normalt en eller flere underkategorier )
- operativsystemer (normalt en eller flere underkategorier)
- bruksanvisninger eller ofte stilte spørsmål.
Det finnes også kategorier for blant annet sider under utvikling, korte sider (og gjerne kan utvides) og sider som trenger engelsk oversettelse.
Låst side?
På IT-hjelp vil det være noen sider som er låst. Det vil si at kun administratorer for ithjelp.uib.no kan endre disse sidene. Dette gjelder relativt statiske sider med autoritativ informasjon samt hovedsider og oversiktssider. Autoritativ informasjon vil normalt si reglement, policies eller annet som er vedtatt av henholdsvis IT-avdelingen, Universitetstyret, eller andre med besluttende myndighet. Slike sider skal godkjennes på forhånd ifølge rutiner hos IT-avdelingen. Selv om hovedside og oversiktssider er låste, vil vi gjerne ha forslag til forbedringer på disse.
NB: Det er kun IT-avdelingen som skal merke sider som autoritativ informasjon.