Forskjell mellom versjoner av «Ofte stilte spørsmål om e-post»

Fra ithjelp
Hopp til: navigasjon, søk
(Ny side: {{Trenger gjennomgang}} '''Problem: Jeg prøvde å maile alle feriebildene mine på 50MB men de kom ikke frem''' Løsning: Det er satt en sperre på hvor stor en mail kan være. CA 10MB. Se...)
 
(Redaksjon er sentralisert)
 
(27 mellomliggende revisjoner av 4 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
{{Trenger gjennomgang}}
 
'''Problem: Jeg prøvde å maile alle feriebildene mine på 50MB men de kom ikke frem'''
 
Løsning: Det er satt en sperre på hvor stor en mail kan være. CA 10MB. Send heller flere små mailer.
 
  
'''Problem: Jeg får ikke lagre mer epost. Feilmelding DiscQuota exceeded.'''
+
==Hvordan får jeg sendt e-poster med store vedlegg?==
Løsning: Du har overskredet 1 GB grense for lagring. Bruker bør selv slette gammel post som tar mye plass.
+
Det er satt en sperre på 50mb for vedlegg i en e-post. Send flere e-poster eller benytt [http://vedlegg.uib.no vedlegg.uib.no] hvis mailen skal sendes til uib-ansatte.  
Outlook-brukere (på Exchange): Sjekk denne linken.
 
  
'''Problem: Hvordan arkiverer jeg epost i Outlook?'''
 
Løsning: Har du epost på Exchange-server, kan du arkivere eposten på hjemmeområdet, og likevel få tilgang til den i Outlook. Fremgangsmåten finner du på denne linken.
 
  
'''Problem: E-post leseren min virker ikke/henger.'''
+
==Hvordan gjør jeg plass til nye e-poster når innboksen er full?==
Løsning: Kjør "start - > Support - > Reparere Mozilla" evt Reparer Outlook
+
Du må selv slette eller arkivere gammel post som tar mye plass. Se [[Full innboks]].
 +
 
 +
 
 +
==Hva gjør jeg når e-postleseren min ikke virker?==
 +
Kjør "start - > Support - > Reset Thunderbird" evt. Reparere Outlook
 
(bærbare: hvis fix`en ikke virker kan det skyldes manglende tilgang til d:)
 
(bærbare: hvis fix`en ikke virker kan det skyldes manglende tilgang til d:)
 
(stasjonær: hvis fix`en ikke virker kan det skyldes manglende tilgang til o:)
 
(stasjonær: hvis fix`en ikke virker kan det skyldes manglende tilgang til o:)
  
'''Problem: Mappene mine i Mozilla har forsvunnet.'''
 
Løsning:I Mozilla velg file -> subscribe. Velg mappene du vil ha frem igjen.
 
  
'''Problem: Mozilla: subject og avsender stemmer ikke overens'''
+
==Hva gjør jeg hvis mappene mine i Mozilla Thunderbird har forsvunnet?==
Løsning:Dette er et kjent problem med Mozilla, dersom du avslutter programmet og starter det ny vil nok problemet rette seg.
+
I Mozilla Thunderbird: velg file -> subscribe. Velg mappene du vil ha frem igjen.
 +
 
 +
 
 +
==Hva gjør jeg dersom det tar veldig lang tid å starte opp e-postleseren?==
 +
Tøm innboksen. Jo større innboks jo tregere går det. Flytt innhold til andre kataloger. TIPS: Opprett månedskataloger som for eksempel: arkiv 2004_02, 2004_03 etc.
 +
Dette gjelder både Mozilla Thunderbird, Outlook og Webmail.
 +
 
 +
 
 +
==Hvorfor får jeg e-poster med rare vedlegg og uforståelig tekst?==
 +
Dette er trolig spam/virus. Slett mailen med engang. Klikk aldri på et vedlegg du ikke vet hva er, og oppgi aldri opplysninger som f.eks. passord til andre.
 +
 
 +
 
 +
==Hvorfor kom ikke vedlegget jeg sendte frem?==
 +
Dette kan skyldes at vedlegget ikke var i formatet .doc, .xls, .ppt eller .zip. Andre vedlegg som for eksempel .exe, .vbs  etc sperres pga faren for virusspredning via vedlegg.
 +
 
 +
 
 +
==Hvordan kan jeg lage en felles e-postliste for hele avdelingen min?==
 +
Dette må gjøres av IT-avdelingen. Kontakt oss via https://bs.uib.no.
 +
 
 +
 
 +
==Hvor finner jeg den gamle e-posten min etter overgang til Outlook?==
 +
Den gamle e-posten finner du på nettet ved å bruke https://webmail.uib.no. Bruk av Mozilla Thunderbird og Outlook samtidig blir bare kluss.
 +
 
 +
 
 +
==Alle e-postene mine i innboksen i Outlook er borte. Hva gjør jeg?==
 +
Du har mest sannsynlig slettet e-postene ved en feil. Sjekk først mappen "slettede elementer". Hvis de ikke ligger her; gjør følgende: Stå i mappen "slettede elementer", velg verktøy, velg "gjenopprett slettede elementer". Her ligger e-post som er opptil 60 dager gammel. Velg de epostene du vil ha gjenopprettet. Trykk så på "brev med pil" ikonet.
 +
 
 +
 
 +
==Hvordan flytter jeg meldingene i innboksen på Exchange (Outlook) slik at jeg finner dem på Alf?==
 +
Hvis du flytter mailen din fra alf til Exchange lager login-scriptene til Windows en .forward-fil som sørger for at posten videresendes til exchange. Dette må gjøres manuelt hvis du ønsker å flytte tilbake til alf igjen. Mange som flytter tilbake til alf ønsker å få med seg mailen fra Exchange. På denne websiden må du kjenne ditt brukernavn, passordet på alf og på windows-serverne. Websiden vil fjerne en evt .forward som gjør videresending til Exchange og hente mailen fra heimdal og levere den tilbake til innboksen på alf.  https://tjinfo.uib.no/alfigjen
  
'''Problem: Jeg får ikke åpnet vedlegg i mozilla ( for eksempel word dokumenter.)'''
 
Løsning: Dette er en bug i mozilla. Lagre vedlegget på hjemmekatalogen og åpne den der.
 
  
'''Problem: Det tar veldig lang tid å starte opp e-postleseren.'''
+
==Hvordan legger jeg inn fraværsmelding i Outlook?==
Løsning: Tøm innboksen. Jo større innboks jo tregere går det. Flytt innhold til andre kataloger. TIPS: Opprett månedskataloger som for eksempel: arkiv 2004_02, 2004_03 etc.
+
Hvis maskinen din er driftet av IT-avd og du har Outlook, finner du hjelp på: [[Fraværsmelde e-post]].
Dette gjelder både Mozilla, Outlook og Webmail.
+
Har du ikke Outlook, kan du gå til https://tjinfo.uib.no/reise.
  
'''Problem: Jeg har ikke fått Outlook.'''
 
Løsning: Kjør start -> support -> reparer Outlook. Ta en omstart. Fremdeles ingen outlook?Kontakt IT-avd.
 
  
'''Problem: Webmail virker ikke.'''
+
==Hva gjør jeg når Thunderbird-profilen er låst (Linux)?==
Løsning: Hvis du har fått Outlook anbefaler vi http://kalender.uib.no i stedet.
+
Dersom du får problemer med å starte din Thunderbird-profil, eller Thunderbird gir beskjed om at programmet allerede kjører når du vet at det ikke gjør det, så skyldes dette mest sannsynlig at det henger igjen låser i profilen din. Dette fikses ved at man går inn i /.thunderbird/profilmappe/ og sletter filene som heter "lock" og ".parentlock"
Det går også an å konfigurere Webmail til hente mail fra heimdal.uib.no men det er best å la den forbli en død database/arkiv over gammel mail.
 
  
'''Problem: Jeg får mail med rare vedlegg og uforståelig tekst.'''
 
Løsning: Dette er trolig spam/virus. Slett mailen med engang. Klikk aldri på et vedlegg du ikke vet hva er.
 
  
'''Problem: Vedlegget jeg sendte kommer ikke frem'''
+
==Hvorfor kan jeg ikke sende epost med farger, kursiv eller fet skrift?==
Løsning: Dette kan skyldes at vedlegget ikke var i formatet .doc, .xls, .ppt eller .zip. Andre vedlegg som for eksempel .exe, .vbs  etc sperres pga faren for virusspredning via vedlegg.
+
For å redigere font og farger i signatur må man bruke HTML i e-post. Det er flere problemer knyttet til dette og derfor støttes ikke HTML-mail.
  
'''Problem: Jeg ønsker å lage en felles-mail liste for hele avdelingen min.'''
+
De viktigste grunnene er at mange epost-klienter ikke kan lese HTML-mail og mottakerene vil da bare i beste fall se HTML-kildekode. Ofte vil skjermen bli fylt av kryptiske tegn pga. forskjeller i tegnsett og internasjonale settinger. HTML-mail gir også flere problemer for brukere som leser e-post på mobiltelefoner og PDA'er, noe som gjelder stadig flere. IT-avdelingens offisielle holdning er at HTML-mail ikke skal brukes pga. problemer det kan medføre for mottakeren.
Løsning: Dette må gjøres av IT-avdelingen.
 
  
'''Problem: Jeg har fått Outlook. Hvor finner jeg den gamle e-posten min?'''
+
==Maskinen sender e-post til ukjente adresser==
Løsning: Vi anbefaler å bruke http:\webmail.uib.no. Bruk av Mozilla og Outlook samtidig blir bare kluss.
 
  
'''Problem: Jeg har fått Outlook og trenger hjelp til diverse'''
+
Dette skyldes at en PC et eller annet sted er smittet av et e-postvirus, og at dette viruset sender seg selv til en mailserver og påstår at det er deg. Mailserveren sender deg svar om at tiltenkt mottager av viruset ikke finnes.
Løsning: http://www.uib.no/it/hjelp/adm/outlook/ inneholder god hjelp til bruk av Outlook mail og kalender samt konvertering av bokmerker/adressebøker fra Mozilla til Outlook.
 
  
'''Problem: Alle epostene mine i innboksen i Outlook er borte.'''
+
Beklageligvis er dette veldig vanlig, UiB stopper tusenvis av lignende meldinger hvert døgn, men vi klarer åpenbart ikke å stoppe alt. Din maskin er altså ikke involvert. Fortsetter du å motta slike e-poster kan du legge inn en sak med eksempel i IssueTracker, og postmaster vil lage nytt filter.
Løsning: Du har mest sannsynlig slettet epostene ved en feil. Sjekk først mappen "slettede elementer". Hvis de ikke ligger her; gjør følgende: Stå i mappen "slettede elementer", velg verktøy, velg "gjenopprett slettede elementer". Her ligger epost som er opptil 60dager gammel. Velg de epostene du vil ha gjenopprettet. Trykk så på "brev med pil" ikonet.  
 
  
'''Problem: Jeg vil flytte meldingene i innboksen på Heimdal (exchange) slik at jeg finner dem på Alf.'''
+
==Hvordan videresender jeg e-posten min til en annen adresse?==
Løsning: Hvis du flytter mailen din fra alf til heimdal lager login-scriptene til Windows en .forward fil som sørger for at posten videresendes til exchange. Dette må gjøres manuelt hvis du ønsker å flytte tilbake til alf igjen. Mange som flytter tilbake til alf ønsker å få med seg mailen fra heimdal. På denne websiden må du kjenne ditt brukernavn, passordet på alf og på windows-serverne. Websiden vil fjerne en evt .forward som gjør videresending til heimdal og hente mailen fra heimdal og levere den tilbake til innboksen alf.  https://tjinfo.uib.no/alfigjen
+
Logg inn [https://tjinfo.uib.no/reise denne siden] og oppgi adressen du ønsker å videresende til.
  
'''Problem: Jeg trenger hjelp til å legge inn fraværsmelding i Outlook.'''
+
NB! Tjenesten over kan ikke benyttes dersom du har Outlook medlemskap (exchangekonto). Får å satt opp videresending av e-post i Outlook lager du en regel for videresending (gå til Verktøy -> Regler og varsler). [[Fraværsmelde_e-post|Mer info finner du også her]]
Løsning: Hvis maskinen din er driftet av IT-avd finner du hjelp på: http://www.uib.no/it/hjelp/adm/outlook/out-of-office/
 
Outlook-brukere som ikke får brukerstøtte fra IT-avdelingens Seksjon for Klientstøtte må Ibruke fraværsmeldingen man finner på https://tjinfo.uib.no/reise
 
  
 
[[Kategori:Ofte stilte spørsmål]]
 
[[Kategori:Ofte stilte spørsmål]]
 +
[[Kategori:E-post]]

Nåværende revisjon fra 9. mar. 2017 kl. 11:53

Hvordan får jeg sendt e-poster med store vedlegg?

Det er satt en sperre på 50mb for vedlegg i en e-post. Send flere e-poster eller benytt vedlegg.uib.no hvis mailen skal sendes til uib-ansatte.


Hvordan gjør jeg plass til nye e-poster når innboksen er full?

Du må selv slette eller arkivere gammel post som tar mye plass. Se Full innboks.


Hva gjør jeg når e-postleseren min ikke virker?

Kjør "start - > Support - > Reset Thunderbird" evt. Reparere Outlook (bærbare: hvis fix`en ikke virker kan det skyldes manglende tilgang til d:) (stasjonær: hvis fix`en ikke virker kan det skyldes manglende tilgang til o:)


Hva gjør jeg hvis mappene mine i Mozilla Thunderbird har forsvunnet?

I Mozilla Thunderbird: velg file -> subscribe. Velg mappene du vil ha frem igjen.


Hva gjør jeg dersom det tar veldig lang tid å starte opp e-postleseren?

Tøm innboksen. Jo større innboks jo tregere går det. Flytt innhold til andre kataloger. TIPS: Opprett månedskataloger som for eksempel: arkiv 2004_02, 2004_03 etc. Dette gjelder både Mozilla Thunderbird, Outlook og Webmail.


Hvorfor får jeg e-poster med rare vedlegg og uforståelig tekst?

Dette er trolig spam/virus. Slett mailen med engang. Klikk aldri på et vedlegg du ikke vet hva er, og oppgi aldri opplysninger som f.eks. passord til andre.


Hvorfor kom ikke vedlegget jeg sendte frem?

Dette kan skyldes at vedlegget ikke var i formatet .doc, .xls, .ppt eller .zip. Andre vedlegg som for eksempel .exe, .vbs etc sperres pga faren for virusspredning via vedlegg.


Hvordan kan jeg lage en felles e-postliste for hele avdelingen min?

Dette må gjøres av IT-avdelingen. Kontakt oss via https://bs.uib.no.


Hvor finner jeg den gamle e-posten min etter overgang til Outlook?

Den gamle e-posten finner du på nettet ved å bruke https://webmail.uib.no. Bruk av Mozilla Thunderbird og Outlook samtidig blir bare kluss.


Alle e-postene mine i innboksen i Outlook er borte. Hva gjør jeg?

Du har mest sannsynlig slettet e-postene ved en feil. Sjekk først mappen "slettede elementer". Hvis de ikke ligger her; gjør følgende: Stå i mappen "slettede elementer", velg verktøy, velg "gjenopprett slettede elementer". Her ligger e-post som er opptil 60 dager gammel. Velg de epostene du vil ha gjenopprettet. Trykk så på "brev med pil" ikonet.


Hvordan flytter jeg meldingene i innboksen på Exchange (Outlook) slik at jeg finner dem på Alf?

Hvis du flytter mailen din fra alf til Exchange lager login-scriptene til Windows en .forward-fil som sørger for at posten videresendes til exchange. Dette må gjøres manuelt hvis du ønsker å flytte tilbake til alf igjen. Mange som flytter tilbake til alf ønsker å få med seg mailen fra Exchange. På denne websiden må du kjenne ditt brukernavn, passordet på alf og på windows-serverne. Websiden vil fjerne en evt .forward som gjør videresending til Exchange og hente mailen fra heimdal og levere den tilbake til innboksen på alf. https://tjinfo.uib.no/alfigjen


Hvordan legger jeg inn fraværsmelding i Outlook?

Hvis maskinen din er driftet av IT-avd og du har Outlook, finner du hjelp på: Fraværsmelde e-post. Har du ikke Outlook, kan du gå til https://tjinfo.uib.no/reise.


Hva gjør jeg når Thunderbird-profilen er låst (Linux)?

Dersom du får problemer med å starte din Thunderbird-profil, eller Thunderbird gir beskjed om at programmet allerede kjører når du vet at det ikke gjør det, så skyldes dette mest sannsynlig at det henger igjen låser i profilen din. Dette fikses ved at man går inn i /.thunderbird/profilmappe/ og sletter filene som heter "lock" og ".parentlock"


Hvorfor kan jeg ikke sende epost med farger, kursiv eller fet skrift?

For å redigere font og farger i signatur må man bruke HTML i e-post. Det er flere problemer knyttet til dette og derfor støttes ikke HTML-mail.

De viktigste grunnene er at mange epost-klienter ikke kan lese HTML-mail og mottakerene vil da bare i beste fall se HTML-kildekode. Ofte vil skjermen bli fylt av kryptiske tegn pga. forskjeller i tegnsett og internasjonale settinger. HTML-mail gir også flere problemer for brukere som leser e-post på mobiltelefoner og PDA'er, noe som gjelder stadig flere. IT-avdelingens offisielle holdning er at HTML-mail ikke skal brukes pga. problemer det kan medføre for mottakeren.

Maskinen sender e-post til ukjente adresser

Dette skyldes at en PC et eller annet sted er smittet av et e-postvirus, og at dette viruset sender seg selv til en mailserver og påstår at det er deg. Mailserveren sender deg svar om at tiltenkt mottager av viruset ikke finnes.

Beklageligvis er dette veldig vanlig, UiB stopper tusenvis av lignende meldinger hvert døgn, men vi klarer åpenbart ikke å stoppe alt. Din maskin er altså ikke involvert. Fortsetter du å motta slike e-poster kan du legge inn en sak med eksempel i IssueTracker, og postmaster vil lage nytt filter.

Hvordan videresender jeg e-posten min til en annen adresse?

Logg inn på denne siden og oppgi adressen du ønsker å videresende til.

NB! Tjenesten over kan ikke benyttes dersom du har Outlook medlemskap (exchangekonto). Får å satt opp videresending av e-post i Outlook lager du en regel for videresending (gå til Verktøy -> Regler og varsler). Mer info finner du også her