Forskjell mellom versjoner av «Administrative fellessystemer ved UiB»

Fra ithjelp
Hopp til: navigasjon, søk
(Oppdatert noen lenker m.m.)
 
(17 mellomliggende revisjoner av 7 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
{{BAD}}
+
 
 
[[en:Administrative systems at UiB]]
 
[[en:Administrative systems at UiB]]
  
  
Universitetet i Bergen bruker en del felles administrative program, som f.eks. økonomisystem og databaser over studenter og ansatte. Disse systemene er det begrenset tilgang til. En forutsetning for å få tilgang er bl.a. at man må ha [[Brukarkonto_for_tilsette|brukerkonto ved UiB]]. Det er normalt systemeier og IT-avdelingen som sammen styrer tilgangen til de felles administrative systemene. Tekniske årsaker i systemene gjør at IT-avdelingen kun kan støtte bruk av felles administrative systemer fra Windows-klienter.
+
Universitetet i Bergen bruker en del felles administrative datasystemer, som f.eks. økonomisystem og databaser over studenter og ansatte. Disse systemene er det begrenset tilgang til. En forutsetning for å få tilgang er bl.a. at man må ha [[Brukarkonto_for_tilsette|brukerkonto ved UiB]]. Det er normalt systemeier og IT-avdelingen som sammen styrer tilgangen til de felles administrative systemene. Tekniske årsaker i systemene gjør at IT-avdelingen kun kan støtte bruk av felles administrative systemer fra [[klientdriftede maskiner]] med Windows.
 
 
  
Oversikt over felles administrative systemer med leder for eieravdeling finnes i skjemaet (se under).
+
Oversikt over felles administrative systemer og eieravdeling ligger vedlagt søknadsskjemaet (se under).
  
  
 
== Søknad om tilgang ==
 
== Søknad om tilgang ==
 
'''PAGA:''' Eget søknadsskjema brukes. [https://wikihost.uib.no/oka/index.php/Ledere Mer om tilgang til PagaWeb]
 
  
  
 +
===Basware===
 +
[[Basware]] PM og IP er systemene for bestilling til betaling ved UiB. For tilgang trenger du
 +
* søknadsskjema via lenke under andre felles administrative systemer (se under)
 +
* skjemaet "Basware - Rolleregister". Dette finnes på [http://www.uib.no/foransatte/25934/økonomisystemer oversikt over økonomisystemene] eller via lenke på felles søknadsskjema for tilgang til administrative systemer.
  
 +
For utvidete rettigheter / roller som attestant brukes eget søknadsskjema -> [https://wikihost.uib.no/oka/index.php/Ledere Les mer om Pagaweb og tilganger]
  
== Andre felles administrative systemer: ==
+
=== ePhorte ===
 +
UiBs arkiv har lesetilgang for ansatte via [https://eph-uib.uhad.no/ephorte/ ePhorteWeb].
  
Last ned søknadsskjema som:
+
For saksbehandlertilgang, [https://wiki.uib.no/arkiwiki/index.php/Tilgang_til_ePhorte se egne rutiner og skjema i arkiwiki]
  
* [[Medium:Adm systemer.pdf|pdf (Åpnes i bl.a. Acrobat eller via plugin i nettleseren]]) eller
+
=== FS (Felles Studentsystem) ===
* [[Medium:Adm systemer.odt|odt (Åpnes i bl.a. OpenOffice, StarOffice eller MS Word med odf-støtte. Skjemaet kan fylles inn på skjermen før utskrift.)]]
+
For å bli bruker av Felles Studentsystem (FS) må din godkjenner sende inn en søknad på dine vegne i TAS (Tilgang Administrative Systemer). For mer informasjon, se  [https://mitt.uib.no/courses/9257/pages/tilgang-til-fs Mitt UiB]
  
 +
=== HR-portalen ===
 +
[https://www.uib.no/hr-portalen HR-portalen] brukes av alle ansatte som har et aktivt arbeidsforhold og mottar lønn fra UiB.
  
 +
[https://wikihost.uib.no/oka/index.php/Ledere Tilgang til administrative oppgaver i HR-portalen] gis via eget søknadskjema.
  
Om det søkes om tilgang til flere systemer, må et skjema sendes til hver eieravdeling.
+
=== Andre felles administrative systemer: ===
 +
Last ned søknadsskjema for tilgang til felles administrative systemer som:
 +
* [http://intern.filer.uib.no/it/skjema_tilgang_administrative_systemer.pdf PDF] - åpnes bl.a. i Acrobat eller via plugin i nettleseren
 +
* [http://intern.filer.uib.no/it/skjema_tilgang_administrative_systemer.docx DOCX] - åpnes i MS Word. Skjemaet kan fylles inn på skjermen før utskrift.
 +
* [http://intern.filer.uib.no/it/skjema_tilgang_administrative_systemer.odt ODT] - åpent format som  åpnes bl.a. i LibreOffice og andre åpne tekstbehandlere. Skjemaet kan fylles inn på skjermen før utskrift.
 +
* [http://intern.filer.uib.no/it/skjema_tilgang_administrative_systemer.rtf RTF] - åpnes i Wordpad eller Word. Skjemaet kan fylles inn på skjermen før utskrift.
  
 +
'''Merk: Om det søkes om tilgang til flere systemer, må et skjema sendes til hver eieravdeling.'''
  
  
'''FS:''' Signert taushetserklæring må også sendes for å få tilgang til FS. Har du problemer med å åpne denne, kan du laste den ned først eller åpne den fra uawiki.
+
== Finne IP-adresse og maskinnavn ==
 
 
'''Basware:''' Skjemaet "Basware - Rolleregister" må også legges ved. Dette finnes under skjema og maler hos Økonomiavdelingen eller via lenke på søknadsskjema for tilgang til administrative systemer.
 
 
 
 
IP-adressen kan for eksempel finnes på vevsiden http://tjinfo.uib.no/ipacc (nederst, med liten skrift, under streken: "Du bruker Internet-nummeret...").
 
IP-adressen kan for eksempel finnes på vevsiden http://tjinfo.uib.no/ipacc (nederst, med liten skrift, under streken: "Du bruker Internet-nummeret...").
 
 
  
 
Maskinnavn kan finnes slik:
 
Maskinnavn kan finnes slik:
 
 
 
* Start - Support - Show Computerinfo
 
* Start - Support - Show Computerinfo
 
* ved å høyreklikke ikonet "My Computer" på skrivebordet og velge "Properties"
 
* ved å høyreklikke ikonet "My Computer" på skrivebordet og velge "Properties"
 
  
 
Har du spørsmål om utfylling av skjemaet, kan du kontakte eieravdeling for aktuelt system eller IT-avdelingen på https://bs.uib.no / tlf (555) 84700.
 
Har du spørsmål om utfylling av skjemaet, kan du kontakte eieravdeling for aktuelt system eller IT-avdelingen på https://bs.uib.no / tlf (555) 84700.
  
 
[[Kategori:Administrative systemer ved UiB]]
 
[[Kategori:Administrative systemer ved UiB]]
[[Kategori:Administrative systemer ved UiB]]
+
[[Kategori:Tjenester fra IT-avdelingen]]
[[Kategori:Administrative systemer ved UiB]]
 
[[Kategori:Administrative systemer ved UiB]]
 

Nåværende revisjon fra 7. jun. 2019 kl. 10:05


Universitetet i Bergen bruker en del felles administrative datasystemer, som f.eks. økonomisystem og databaser over studenter og ansatte. Disse systemene er det begrenset tilgang til. En forutsetning for å få tilgang er bl.a. at man må ha brukerkonto ved UiB. Det er normalt systemeier og IT-avdelingen som sammen styrer tilgangen til de felles administrative systemene. Tekniske årsaker i systemene gjør at IT-avdelingen kun kan støtte bruk av felles administrative systemer fra klientdriftede maskiner med Windows.

Oversikt over felles administrative systemer og eieravdeling ligger vedlagt søknadsskjemaet (se under).


Søknad om tilgang

Basware

Basware PM og IP er systemene for bestilling til betaling ved UiB. For tilgang trenger du

  • søknadsskjema via lenke under andre felles administrative systemer (se under)
  • skjemaet "Basware - Rolleregister". Dette finnes på oversikt over økonomisystemene eller via lenke på felles søknadsskjema for tilgang til administrative systemer.

For utvidete rettigheter / roller som attestant brukes eget søknadsskjema -> Les mer om Pagaweb og tilganger

ePhorte

UiBs arkiv har lesetilgang for ansatte via ePhorteWeb.

For saksbehandlertilgang, se egne rutiner og skjema i arkiwiki

FS (Felles Studentsystem)

For å bli bruker av Felles Studentsystem (FS) må din godkjenner sende inn en søknad på dine vegne i TAS (Tilgang Administrative Systemer). For mer informasjon, se Mitt UiB

HR-portalen

HR-portalen brukes av alle ansatte som har et aktivt arbeidsforhold og mottar lønn fra UiB.

Tilgang til administrative oppgaver i HR-portalen gis via eget søknadskjema.

Andre felles administrative systemer:

Last ned søknadsskjema for tilgang til felles administrative systemer som:

  • PDF - åpnes bl.a. i Acrobat eller via plugin i nettleseren
  • DOCX - åpnes i MS Word. Skjemaet kan fylles inn på skjermen før utskrift.
  • ODT - åpent format som åpnes bl.a. i LibreOffice og andre åpne tekstbehandlere. Skjemaet kan fylles inn på skjermen før utskrift.
  • RTF - åpnes i Wordpad eller Word. Skjemaet kan fylles inn på skjermen før utskrift.

Merk: Om det søkes om tilgang til flere systemer, må et skjema sendes til hver eieravdeling.


Finne IP-adresse og maskinnavn

IP-adressen kan for eksempel finnes på vevsiden http://tjinfo.uib.no/ipacc (nederst, med liten skrift, under streken: "Du bruker Internet-nummeret...").

Maskinnavn kan finnes slik:

  • Start - Support - Show Computerinfo
  • ved å høyreklikke ikonet "My Computer" på skrivebordet og velge "Properties"

Har du spørsmål om utfylling av skjemaet, kan du kontakte eieravdeling for aktuelt system eller IT-avdelingen på https://bs.uib.no / tlf (555) 84700.