IT-tjenester for gjester og POP before relay: Forskjell mellom sider

Fra IThjelp
(Forskjell mellom sider)
(Ny side: {{Autoritativ informasjon}} {{Trenger gjennomgang}} == Gjestetilgang til trådløst datanett == == Eduroam == Eksterne ansatte og studenter som besøker UiB kan via Eduroam få tilgan...)
 
mIngen redigeringsforklaring
 
Linje 1: Linje 1:
{{Autoritativ informasjon}}
{{Trenger gjennomgang}}


Feilmeldingen du har mottatt lyder:
''550-See http://tjinfo.uib.no/pop-before-relay.html
550 relaying to prohibited by administrator''


== Gjestetilgang til trådløst datanett ==
Universitetet kan formidle mail fra verden til våre brukere på UIBnet, vi kan selvsagt også formidle mail fra våre brukere til resten av verden. ''Men vi kan ikke formidle trafikk fra noen ute i verden til andre eksterne, det kalles '''[http://www.mail-abuse.org/rss/enduser.html relay]'''''. Spammerne leter etter nye og utspekulerte måter for å påføre oss deres egne utgifter.


Tidligere har det vært mulig for våre brukere med mailadresse under ''uib.no'', å benytte mailserverne til IT-avdelingen også når en er lokalisert utenfor universitetets datanett. Vi beklager å måtte legge ytterligere begrensninger på bruken av våre datasystemer, men av rene forsvarshensyn ser vi oss nødt til det.


== Eduroam ==
''' Du vil oppleve dette om du er:'''


* tilknyttet Internet ''utenfra'' Universitetet i Bergens datanett
(f.eks bruker en kommersiell internetleverandør for oppringt oppkobling)
* og du sender mail via eposttjenerne til IT-avdelingen
(jfr setting av SMTP-server, utgående eposttjener)
* og du sender mail til adresser utenfor uib.no


Eksterne ansatte og studenter som besøker UiB kan via Eduroam tilgang til Internett med sin brukerkonto fra egen institusjon. Dette gjelder også UiB-brukere som besøker andre institusjoner i Eduroam-samarbeidet.
''' For at du allikevel skal sende mail må du


Eduroam vil bli tilgjengelig alle steder UiB har trådløst datanett. Etter planen vil det vere ferdig utbygd i løpet av 2009. Er det behov for Eduroam-tilgang raskt, [https://bs.uib.no/ vennligst registrer en forespørsel til IT-avdelingen.]
# Først: Sjekk innboksen din med et mailprogram som Eudora, Netscape eller Outlook
# Deretter: Send de ferdigskrevne meldingene


[[http://www.eduroam.uib.no/ Les mer om Eduroam.]]


''' For å få lov til å sende mail via servere som smtp.uib.no, rasmus.uib.no eller alf.uib.no med en emailadresse hos UiB over en ekstern forbindelse, må du identifisere deg overfor serveren først. Du identifiserer deg ved å sjekke innboksen (lese posten) med et mailprogram som Outlook, Netscape eller Eudora. For ansatte med konto på "alf":
Du kan enten bruke oppkoblingsformen POP mot pop.uib.no eller IMAP mot imap.uib.no. Etter at du har sjekket innboksen vil smtp.uib.no fritt la deg sende mail i de neste femten minuttene.  For studenter med konto på "rasmus":
Mailprogrammet ditt (Outlook, Netscape, Eudora) må du sette opp til å bruke smtp.student.uib.no (rasmus.uib.no) som utgående eposttjener (SMTP-server), og før du sender mail må du sjekke innboksen din. Du kan bruke POP eller IMAP men først lese mail - så kan du sende!


== Gjestekonto ==
Dersom du ikke har konto hverken på alf eller rasmus, skal du ikke benytte smtp.uib.no eller smtp.student.uib.no som din utgående eposttjener når du er oppkoblet til Internet utenfor UiBs nettverk (129.177.0.0/16).


Du vil ikke oppleve disse problemene om du bruker vår [http://it.uib.no/?mode=show_page&link_id=1574&sublink_id=1575&toplink_id= oppringttjeneste] eller [http://webmail.uib.no/  webmail].


IT-avdelingen har opprettet en "gjestekonto" tjeneste for at våre ansatte skal kunne gi gjester tilgang til bruk av UiBs trådløse nettverk når det er behov for en slik konto.
Mer om [http://it.uib.no/?mode=show_page&link_id=1496&sublink_id=2224&subsublink_id=2599&toplink_id=normal=2 mail] og [http://it.uib.no/?mode=show_page&link_id=1496&sublink_id=2224&subsublink_id=6213&toplink_id=normal=2  spam].


Alle ansatte kan via denne tjenesten rekvirere en eller flere gjestekonti som har en gyldighet i en eller flere dager. Kontoen kan deretter benyttes av gjesten din slik at han/hun skal ha mulighet for å benytte det trådløse nettet mens vedkommende er på besøk på UiB.
[[Kategori:E-post]]
 
[[Kategori:IT-sikkerhet]]
Når konto er rekvirert vil det bli presentert en webside med brukernavn og passord gjesten skal benytte, samt en kortfattet "bruksanvisning".
[[Kategori:Bruksanvisninger]]
 
Den ansatte står ansvarlig for å "vite" hvem det er rekvirert konto til, hvis det skulle bli behov i ettertid å finne ut det. Det er rekvirenten som står som kontoansvarlig.
 
Gjestekonto opprettes på https://tjinfo.uib.no/nettkonto
 
[[Kategori:Autentifiserings og katalogtjenester]]

Sideversjonen fra 19. jan. 2010 kl. 18:18

Feilmeldingen du har mottatt lyder:

550-See http://tjinfo.uib.no/pop-before-relay.html
550 relaying to prohibited by administrator

Universitetet kan formidle mail fra verden til våre brukere på UIBnet, vi kan selvsagt også formidle mail fra våre brukere til resten av verden. Men vi kan ikke formidle trafikk fra noen ute i verden til andre eksterne, det kalles relay. Spammerne leter etter nye og utspekulerte måter for å påføre oss deres egne utgifter.

Tidligere har det vært mulig for våre brukere med mailadresse under uib.no, å benytte mailserverne til IT-avdelingen også når en er lokalisert utenfor universitetets datanett. Vi beklager å måtte legge ytterligere begrensninger på bruken av våre datasystemer, men av rene forsvarshensyn ser vi oss nødt til det.

Du vil oppleve dette om du er:

  • tilknyttet Internet utenfra Universitetet i Bergens datanett

(f.eks bruker en kommersiell internetleverandør for oppringt oppkobling)

  • og du sender mail via eposttjenerne til IT-avdelingen

(jfr setting av SMTP-server, utgående eposttjener)

  • og du sender mail til adresser utenfor uib.no

For at du allikevel skal få sende mail må du

  1. Først: Sjekk innboksen din med et mailprogram som Eudora, Netscape eller Outlook
  2. Deretter: Send de ferdigskrevne meldingene


For å få lov til å sende mail via servere som smtp.uib.no, rasmus.uib.no eller alf.uib.no med en emailadresse hos UiB over en ekstern forbindelse, må du identifisere deg overfor serveren først. Du identifiserer deg ved å sjekke innboksen (lese posten) med et mailprogram som Outlook, Netscape eller Eudora. For ansatte med konto på "alf": Du kan enten bruke oppkoblingsformen POP mot pop.uib.no eller IMAP mot imap.uib.no. Etter at du har sjekket innboksen vil smtp.uib.no fritt la deg sende mail i de neste femten minuttene. For studenter med konto på "rasmus": Mailprogrammet ditt (Outlook, Netscape, Eudora) må du sette opp til å bruke smtp.student.uib.no (rasmus.uib.no) som utgående eposttjener (SMTP-server), og før du sender mail må du sjekke innboksen din. Du kan bruke POP eller IMAP men først lese mail - så kan du sende!

Dersom du ikke har konto hverken på alf eller rasmus, skal du ikke benytte smtp.uib.no eller smtp.student.uib.no som din utgående eposttjener når du er oppkoblet til Internet utenfor UiBs nettverk (129.177.0.0/16).

Du vil ikke oppleve disse problemene om du bruker vår oppringttjeneste eller webmail.

Mer om mail og spam.