Serviceerklæring fra IT-avdelingen og Jeg vil bidra: Forskjell mellom sider

Fra IThjelp
(Forskjell mellom sider)
 
m (Vil du bidra? flyttet til Jeg vil bidra: Tilsvarende på engelsk og norsk. Intuitivt og brukerrettet, passer bra på norsk og engelsk.)
 
Linje 1: Linje 1:
20.8.2008
== Hvordan kan jeg bidra? ==


Ønsker du å bidra til at dette blir et mer nyttig nettsted, kan du oppdatere sider og opprette nye sider med informasjon om IT for UiB-brukere. Er du usikker på hva som bør endres eller hvordan, kan du også legge inn en kommentar på [[diskusjonssiden]] via lenken for dette øverst på aktuell side. Da kan noen med relevant kunnskap ta oppfordringen.


IT-avdelingen skal levere IT-tjenester som er stabile, har høy kvalitet og hjelper brukerne i deres arbeid.
Ikke vær redd for å redigere sider - alle UiB-ere kan redigere, og vi oppfordrer til at du bidrar med nyttig informasjon! Finn noe som kan forbedres, enten i innhold, grammatikk eller formatering, og fiks det!


Du kan ikke ødelegge IT-hjelp på it.uib.no. Alt kan fikses eller forbedres senere. Så sett i gang, rediger en side og vær med på å gjøre dette til en god kilde for informasjon om [[Tjenester fra IT-avdelingen|IKT-tjenester]] ved Universitetet i Bergen!


Denne serviceerklæringen omfatter felles standard IT-tjenester som IT-avdelingen har driftsansvar for,
== Gjør din første endring nå! ==


samt brukerstøtte knyttet til disse tjenestene. Erklæringen gjelder for alle ansatte ved UiB som benytter disse tjenestene.
#Gå til [[Sandkassen]] og klikk på lenken (oppe til høyre) for å redigere.
#Skriv et eller annet, prøv gjerne ut noen av redigeringsknappene
#Klikk lagre siden for å lagre endringen din ...eller «forhåndsvisning» for å se hvordan de blir seende ut.


'''Tips for redigering:'''
Ekstra funksjonalitet er tilgjengelig (via editoren WikEd) i følgende nettlesere:
- [[Firefox]], andre nettlesere fra [http://www.mozilla.org Mozilla], [http://www.apple.com/safari/ Safari] og [http://www.google.com/chrome Chrome].
Dette må slås på via dine personlige innstillinger øverst -> skillearket Tilleggsfunksjoner.


Ut over standardtjenestene kan det inngås egne avtaler om utvidet service/kapasitet og om andre tjenester.
Finner du en side som du mener du kan forbedre, klikk på skillearket for å '''redigere''' oppe til høyre. Finnes ikke en passende side for det du vil bidra med, kan du skrive inn ønsket sidenavn i søkefeltet og trykke enter. Du vil da få mulighet til å opprette siden. Du må logge inn med ditt brukernavn og passord ved UiB for å få lov til å opprette nye sider eller endre eksisterende sider.


Forslag til forbedringer kan du legge inn via lenken for '''diskusjon''' på hver enkelt side. Det går også an å kontakte noen som har opprettet en annen relevant side. Hver side har egen side for diskusjon av innholdet på siden. Historien med hvem, hva og når for alle endringer er også tilgjengelig for hver side.


===IT-avdelingen leverer følgende felles standardtjenester:===
Selve redigeringen av en side er også ganske lett. Du kan skrive innhold som ren tekst. Men legg merke til at du trenger en helt åpen linje for ett enkelt linjeskift. For tekstformatering brukes noen spesielle koder som kan minne om [[html]] (som brukes i "vanlige" vevsider), men er enklere. Disse kodene trenger man ikke lære utenat, da knapperaden over redigeringsvinduet inneholder det man vanligvis trenger. Mer avanserte wiki-brukere kan i tillegg bruke blant annet html og [[CSS]], men wikien har eget UiB-oppsett for utseende, som normalt ikke bør fravikes. Det er også lenke for [[Hjelp:Hjelp|hjelp til endring]] nederst i endringsmodus. Retter du skrivefeil, endrer tekstformatering eller lignende, kan du hake av for ''Mindre endring'' før du lagrer.


'''Ser du noe som mangler eller kunne vært forbedret? Ikke vær redd for å foreslå eller gjøre endringer. Det er lett å endre tilbake om det skulle bli feil.'''


* Personlig brukerkonto som gir tilgang til IT-tjenestene.
{{ADM}}


* Installasjon og drift av klientmaskin (PC) med Windows, Linux eller Mac OS X operativsystem
[[Kategori:Hjelpesider]]
 
[[Kategori:IT-hjelp]]
og standard driftsopplegg.
 
* Installasjon av programvare på klientmaskin.
 
* Lagringsplass og sikkerhetskopiering for data på personlig hjemmeområde og fellesområder.
 
* Utskrift til nettverksskrivere.
 
* E-post, inkludert spam- og virusfilter.
 
* Elektronisk kalender.
 
* Lagringsplass og teknisk opplegg for at brukerne kan lage egne vevsider.
 
* Fasttelefon til lokaliteter på universitetsområdet.
 
* Grunnleggende brukerstøtte for mobiltelefontjenester knyttet til UiBs avtaler og øvrige tjenester.
 
* Brukerstøtte og drift av standard elektronisk utstyr i undervisningsrom.
 
* Drift av fellessystemer for UiB, bl.a.
 
innen administrative støttesystemer, studieadministrative systemer og forskningsrettet virksomhet.
 
* Informasjon og rådgivning ved innkjøp av telefonutstyr, datautstyr og programvare.
 
 
 
===IT-avdelingen skal levere disse tjenestene med høy kvalitet. I dette legger vi at IT-avdelingen vil:===
 
 
*  Utforme og drifte IT-infrastrukturen slik at tjenestene er mest mulig stabile og robuste mot feil.
* Sørge for at de viktigste fellestjenestene er tilgjengelige for brukerne døgnkontinuerlig og uten unødige avbrudd.
Komponentene som inngår i disse tjenestene overvåkes og repareres også utenom arbeidstid.
* Normalt varsle om planlagt stans av tjenester minimum 5 arbeidsdager i forveien.
Varsling skjer på IT-avdelingens vevsider.
* Legge opp endringer, driftsarbeid og planlagte stans slik at det skaper minst mulig problemer for brukerne.
* På forespørsel rapportere bruk av programvare/lisenser som er installert automatisk av IT-avdelingen.
* Gi rask brukerstøtte på stedet ved problemer med bruk av standard elektronisk utstyr i auditorier og undervisningsrom.
Telefonnummer til auditorieassistanse (første linje i form av PC-vakt)
og annen viktig informasjon skal være oppslått i alle slike rom.
* Ha brukerstøttesenteret BRITA -- Brukerstøtte ved IT-avdelingen -- som et tilgjengelig kontaktpunkt for alle henvendelser om tjenestene mandag til fredag mellom kl 08:00 og 15:45. BRITA kan nåes på telefon (555) 84700 og gjennom det vev-baserte Issuetracker-systemet ( https://bs.uib.no).
** Håndtere henvendelser om feilsituasjoner o.l. på en effektiv måte som minimerer problemer for brukerne. I dette inngår:
** Registrere og oppdatere alle innkomne henvendelser og holde brukeren informert om status i saken.
** Prioritere saker på grunnlag av hast og omfang. Akutte problemer håndteres som hastesaker. Saker som gjelder flere brukere prioriteres foran saker som gjelder enkeltbrukere.
** Overføre saker som ikke løses umiddelbart, til saksbehandler
** Som hovedregel tilordne en sak til saksbehandler innen fire timer etter at den er registrert i Issuetracker (gjelder innen arbeidstiden). Brukeren får da tilbakemelding.
** Løse 80 % av kjente feiltyper som kan løses uten ekstern service, i løpet av neste arbeidsdag (for saker som er innmeldt før kl. 14).
** Rette feil på klientmaskin, programvare og skrivere samt forestå kontakt med
leverandør/ekstern servicepartner. Brukermiljøene dekker eventuelle eksterne reparasjonskostnader,
eller -- dersom reparasjonskostnader blir for høye -- innkjøp av erstatningsutstyr.
 
===For at IT-avdelingen skal kunne levere tjenestene som beskrevet, må instituttene/avdelingene bidra ved å:===
 
 
* Budsjettere for innkjøp av datautstyr og programvarelisenser og foreta slike innkjøp i samråd med IT-avdelingen.
 
* Sørge for å kjøpe inn og forvalte lisenser for den programvaren de bruker.
 
* Alltid følge anbefalinger eller konferere med IT-avdelingen før innkjøp av utstyr
 
eller systemer som IT-avdelingen skal drifte eller som skal samspille med IT-avdelingens systemer
 
* Sørge for å holde maskinparken i en slik stand at den kan kjøre de standardprogrammer
 
og operativsystemer som IT-avdelingen benytter i sitt driftsopplegg.
 
Dette innbefatter også å ha garanti-/serviceavtaler på utstyr i den grad IT-avdelingen anbefaler det.
 
IT-avdelingen drifter normalt ikke utstyr som ikke har garanti/serviceavtale,
 
og frasier seg som hovedregel driftsansvar og brukerstøtte på PC-er som er eldre enn 5 år.
 
* Holde eventuelt utlånsutstyr (til gjesteforskere, undervisningsformål m.v.) og reserveutstyr
 
(ved f.eks. tyveri eller maskinhavari).
 
 
===For at IT-avdelingen skal kunne levere tjenestene som beskrevet, må den enkelte bruker bidra ved å:===
 
 
* Sørge for å ha tilstrekkelig datakunnskap og ferdighet i bruk av datasystemene
 
til å kunne bruke IT-tjenester og -verktøy i sitt arbeid.
 
* Følge UiBs IKT-reglement ( http://www.uib.no/sec/).
 
* Holde seg orientert i informasjon om IT-tjenestene
 
som publiseres på IT-avdelingens vevsider ( http://it.uib.no/).
 
* Alltid lagre viktige data på nettverksstasjon
 
(hjemmeområde eller fellesområde på IT-avdelingens tjenermaskiner),
og selv sørge for at det blir tatt
 
sikkerhetskopi av eventuelle data som er lagret lokalt.
 
* Slette overflødige data (e-post og filer).
 
 
'''Hvis du har kommentarer eller spørsmål til serviceerklæringen eller mener den er brutt,'''
 
'''vennligst kontakt BRITA (tlf 555 84700 eller http://bs.uib.no/)'''
 
'''som vil registrere og videre­formidle henvendelsen.'''
 
 
===Dokumenter relatert til serviceerklæringen:===
 
 
# [[Beskrivelse av tjenesten installasjon og drift av klientmaskin]]
##  Hovedfunksjoner
## Krav til maskinvare
## Driftsklasser av Windows klientmaskiner
## Driftsklasser av Linux klientmaskiner
## Beskrivelse av tjenesten installasjon av programvare på klientmaskin
# [[Beskrivelse av tjenesten personlig brukerkonto]]
# [[Beskrivelse av tjenesten lagring på personlig hjemmeområde med sikkerhetskopiering]]

Sideversjonen fra 12. mar. 2010 kl. 15:27

Hvordan kan jeg bidra?

Ønsker du å bidra til at dette blir et mer nyttig nettsted, kan du oppdatere sider og opprette nye sider med informasjon om IT for UiB-brukere. Er du usikker på hva som bør endres eller hvordan, kan du også legge inn en kommentar på diskusjonssiden via lenken for dette øverst på aktuell side. Da kan noen med relevant kunnskap ta oppfordringen.

Ikke vær redd for å redigere sider - alle UiB-ere kan redigere, og vi oppfordrer til at du bidrar med nyttig informasjon! Finn noe som kan forbedres, enten i innhold, grammatikk eller formatering, og fiks det!

Du kan ikke ødelegge IT-hjelp på it.uib.no. Alt kan fikses eller forbedres senere. Så sett i gang, rediger en side og vær med på å gjøre dette til en god kilde for informasjon om IKT-tjenester ved Universitetet i Bergen!

Gjør din første endring nå!

  1. Gå til Sandkassen og klikk på lenken (oppe til høyre) for å redigere.
  2. Skriv et eller annet, prøv gjerne ut noen av redigeringsknappene
  3. Klikk lagre siden for å lagre endringen din ...eller «forhåndsvisning» for å se hvordan de blir seende ut.
Tips for redigering:
Ekstra funksjonalitet er tilgjengelig (via editoren WikEd) i følgende nettlesere:
- Firefox, andre nettlesere fra Mozilla, Safari og Chrome.
Dette må slås på via dine personlige innstillinger øverst -> skillearket Tilleggsfunksjoner.

Finner du en side som du mener du kan forbedre, klikk på skillearket for å redigere oppe til høyre. Finnes ikke en passende side for det du vil bidra med, kan du skrive inn ønsket sidenavn i søkefeltet og trykke enter. Du vil da få mulighet til å opprette siden. Du må logge inn med ditt brukernavn og passord ved UiB for å få lov til å opprette nye sider eller endre eksisterende sider.

Forslag til forbedringer kan du legge inn via lenken for diskusjon på hver enkelt side. Det går også an å kontakte noen som har opprettet en annen relevant side. Hver side har egen side for diskusjon av innholdet på siden. Historien med hvem, hva og når for alle endringer er også tilgjengelig for hver side.

Selve redigeringen av en side er også ganske lett. Du kan skrive innhold som ren tekst. Men legg merke til at du trenger en helt åpen linje for ett enkelt linjeskift. For tekstformatering brukes noen spesielle koder som kan minne om html (som brukes i "vanlige" vevsider), men er enklere. Disse kodene trenger man ikke lære utenat, da knapperaden over redigeringsvinduet inneholder det man vanligvis trenger. Mer avanserte wiki-brukere kan i tillegg bruke blant annet html og CSS, men wikien har eget UiB-oppsett for utseende, som normalt ikke bør fravikes. Det er også lenke for hjelp til endring nederst i endringsmodus. Retter du skrivefeil, endrer tekstformatering eller lignende, kan du hake av for Mindre endring før du lagrer.

Ser du noe som mangler eller kunne vært forbedret? Ikke vær redd for å foreslå eller gjøre endringer. Det er lett å endre tilbake om det skulle bli feil.