Sak.uib.no: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
 
(44 mellomliggende versjoner av 10 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
{{Under utvikling}}
{{arkivert}}
== Hva er prosjekt.uib.no? ==
'''[https://sak.uib.no Sak.uib.no]''' var et vevbasert verktøy for samarbeid, oversikt og intern informasjonsflyt i saker og oppgaver. Det kunne også brukes til å finne og holde oversikt over saker/oppgaver og deltakere.


[http://www.redmine.org Redmine] er et nettbasert prosjekt og ressursstyringsverktøy og er tilgjengelig som åpen kildekode. Verktøyet er under innføring som en tjeneste for hele UIB og driftes av IT-avdelingen. Det er opprettet en Redmine-kategori på https://bs.uib.no hvor ønsker og behov kan meldes.
Sak.uib.no er en installasjon av [http://www.redmine.org Redmine] som er tilgjengelig som åpen kildekode med [[Fri programvare|GPLv2]]-lisens.


Fra onsdag 30. mars har tjenesten tatt i bruk nettadressen https://prosjekt.uib.no
<br />


== Dokumentasjon ==
----
'''For tiden er det meldinger fra enkelte brukere at å åpne https://sak.uib.no fra nettleseren Safari for Mac OS X kan resultere i lang ventetid. I slike tilfeller forsøk heller [[Firefox]].'''
----


* Siden [[Redmine-bruk]] er opprettet i wikien og skal bli en brukerveiledning
<br />
* Et dokument som [[Redmine-roller|beskriver rollene i Redmine]] er under utvikling


== Referanser ==
== Hva kan sak.uib.no brukes til? ==
Dette er et verktøy for systematisere saker/oppgaver og prosjektlignende arbeid. Det egner seg derfor best brukt til oppgaver som:
* er avgrenset i tid
* krever forskjellige typer ressurser
* har et bestemt resultat
* er tverrfaglige og har deltakere fra forskjellige grupper, seksjoner, avdelinger eller enheter
* krever oppfølging og koordinering


* Redmine har en egen [http://www.redmine.org/projects/redmine/wiki/User_Guide User Guide]
sak.uib.no kan brukes til blant annet å samle og vedlikeholde informasjon om saker/oppgaver:


* planlagte oppgaver
* kalender
* gantt-diagram
* medlemmer med roller
* roller
* oppbygging i eventuelle underprosjekter
* fremdrift / status, også for underprosjekter
* aktiviteter med type, status, prioritet, ansvarlig m.m.
* oppdateringer
* Diskusjonsforum


__NOTOC__
I rapporterings-verktøyet kan du lage egendefinerte spørringer for saker/oppgaver i en enhet.
 
 
== Hva kan sak.uib.no ''ikke'' brukes til? ==
* sak.uib.no må ikke brukes til prosjekter som er godkjent av tjenesteeier-forum.  prosjektportalen[http://prosjektportalen.uib.no] brukes til store og små prosjekter. 
 
* Økonomistyring av prosjekter er ikke del av dette verktøyet. Universitetets økonomisystemer brukes til dette, som [https://intranett.uib.no/uPortal/Link?id=8984 PA-prosjektregnskapsmodulen] for eksternfinansierte prosjekter.
 
* sak.uib.no må ikke brukes til data som er personsensitive/konsesjonspliktige overfor [http://www.datatilsynet.no/ Datatilsynet].
 
 
== Hvem er sak.uib.no for? ==
Alle ansatte og studenter ved UiB kan ha tilgang til verktøyet. Det kan også brukes som et styringsverktøy for ledere.
 
Engelsk, norsk og en lang rekke andre språk kan velges for den enkelte bruker.
 
 
== Hvorfor er dette nyttig for deg og for universitetet? ==
* Alle involverte kan til enhver tid få god oversikt over alle oppgaver og frister
* Det kan gi bedre planlegging og oppfølging
* Saker/oppgaver og de som eier sakene  er synlige for andre
* Ansvars- og rollefordeling kan tilpasses det enkelte sak
* Det kan gi bedre ressursstyring i oppgavefordeling
* Dokumentasjon for saker/oppgaver kan samles praktisk på ett sted
* Det kan gi bedre oversikt over universitetets aktiviteter
* Det kan bidra til mer samarbeid på tvers og slik spare dobbeltarbeid og øke læring på tvers av organisasjonen
 
 
== Hvordan komme i gang? ==
 
=== Prosjektledere/prosjektansvarlige ===
* Logg på [https://sak.uib.no/ https://sak.uib.no] med ditt UiB-brukernavn og passord
* Nå prosjektleder/prosjektansvarlig har logget inn for første gang, må det meldes inn en sak gjennom [https://hjelp.uib.no/ UiBhjelp]. Da får de nødvendige rettigheter og tilgang i https://sak.uib.no.
* Følgende informasjon må fylles ut når du melder inn en sak til Brita:
** Navn på hvem som skal ha tilgang til sak.uib.no
** Den organisatoriske enhet som du tilhører
** Prosjektnavn
* Grunnopplæring i bruk av sak.uib.no vil vurderes for lokale prosjektansvarlige.
 
=== Deltakere ===
* Etter du har logget inn for første gang, må prosjektleder eller prosjektansvarlig gi deg nødvendige rettigheter og tilgang i prosjektet.
 
 
== Bruksanvisninger og dokumentasjon ==
* [[sak.uib.no - bruksanvisning]] er en bruksrettet veiledning
* [[sak.uib.no - administrasjon av prosjekter]] beskriver administrasjon av prosjekter og instillinger for prosjektledere og prosjektansvarlige
* [[sak.uib.no - roller]] beskriver rollene brukere kan tildeles (noe utdatert ..)
 
* Redmine har en egen [http://www.redmine.org/projects/redmine/wiki/User_Guide user guide] på sine nettsider (i Redmine-verktøyet)
 
[[Kategori:sak.uib.no]]
[[Kategori:Fri programvare]]
[[en:sak.uib.no]]

Siste sideversjon per 12. apr. 2024 kl. 11:53

Arkivert! Denne artikkelen er markert fordi innholdet bør arkiveres av historiske årsaker. Sider som er markert som 'arkivert' kan bli låst om en ser behovet for det. Om du er uenig, fjern {{Arkivert}} fra artikkelen og oppdater Summary, og eventuelt artikkelens innhold.

Sak.uib.no var et vevbasert verktøy for samarbeid, oversikt og intern informasjonsflyt i saker og oppgaver. Det kunne også brukes til å finne og holde oversikt over saker/oppgaver og deltakere.

Sak.uib.no er en installasjon av Redmine som er tilgjengelig som åpen kildekode med GPLv2-lisens.



For tiden er det meldinger fra enkelte brukere at å åpne https://sak.uib.no fra nettleseren Safari for Mac OS X kan resultere i lang ventetid. I slike tilfeller forsøk heller Firefox.



Hva kan sak.uib.no brukes til?

Dette er et verktøy for systematisere saker/oppgaver og prosjektlignende arbeid. Det egner seg derfor best brukt til oppgaver som:

  • er avgrenset i tid
  • krever forskjellige typer ressurser
  • har et bestemt resultat
  • er tverrfaglige og har deltakere fra forskjellige grupper, seksjoner, avdelinger eller enheter
  • krever oppfølging og koordinering

sak.uib.no kan brukes til blant annet å samle og vedlikeholde informasjon om saker/oppgaver:

  • planlagte oppgaver
  • kalender
  • gantt-diagram
  • medlemmer med roller
  • roller
  • oppbygging i eventuelle underprosjekter
  • fremdrift / status, også for underprosjekter
  • aktiviteter med type, status, prioritet, ansvarlig m.m.
  • oppdateringer
  • Diskusjonsforum

I rapporterings-verktøyet kan du lage egendefinerte spørringer for saker/oppgaver i en enhet.


Hva kan sak.uib.no ikke brukes til?

  • sak.uib.no må ikke brukes til prosjekter som er godkjent av tjenesteeier-forum. prosjektportalen[1] brukes til store og små prosjekter.
  • Økonomistyring av prosjekter er ikke del av dette verktøyet. Universitetets økonomisystemer brukes til dette, som PA-prosjektregnskapsmodulen for eksternfinansierte prosjekter.
  • sak.uib.no må ikke brukes til data som er personsensitive/konsesjonspliktige overfor Datatilsynet.


Hvem er sak.uib.no for?

Alle ansatte og studenter ved UiB kan ha tilgang til verktøyet. Det kan også brukes som et styringsverktøy for ledere.

Engelsk, norsk og en lang rekke andre språk kan velges for den enkelte bruker.


Hvorfor er dette nyttig for deg og for universitetet?

  • Alle involverte kan til enhver tid få god oversikt over alle oppgaver og frister
  • Det kan gi bedre planlegging og oppfølging
  • Saker/oppgaver og de som eier sakene er synlige for andre
  • Ansvars- og rollefordeling kan tilpasses det enkelte sak
  • Det kan gi bedre ressursstyring i oppgavefordeling
  • Dokumentasjon for saker/oppgaver kan samles praktisk på ett sted
  • Det kan gi bedre oversikt over universitetets aktiviteter
  • Det kan bidra til mer samarbeid på tvers og slik spare dobbeltarbeid og øke læring på tvers av organisasjonen


Hvordan komme i gang?

Prosjektledere/prosjektansvarlige

  • Logg på https://sak.uib.no med ditt UiB-brukernavn og passord
  • Nå prosjektleder/prosjektansvarlig har logget inn for første gang, må det meldes inn en sak gjennom UiBhjelp. Da får de nødvendige rettigheter og tilgang i https://sak.uib.no.
  • Følgende informasjon må fylles ut når du melder inn en sak til Brita:
    • Navn på hvem som skal ha tilgang til sak.uib.no
    • Den organisatoriske enhet som du tilhører
    • Prosjektnavn
  • Grunnopplæring i bruk av sak.uib.no vil vurderes for lokale prosjektansvarlige.

Deltakere

  • Etter du har logget inn for første gang, må prosjektleder eller prosjektansvarlig gi deg nødvendige rettigheter og tilgang i prosjektet.


Bruksanvisninger og dokumentasjon

  • Redmine har en egen user guide på sine nettsider (i Redmine-verktøyet)