Fil:Datafiles.jpg og Informasjon til forelesere: Forskjell mellom sider

Fra IThjelp
(Forskjell mellom sider)
(Oppretting av datafil i outlook)
 
 
Linje 1: Linje 1:
Oppretting av datafil i outlook
{{Under utvikling}}
 
(Innholdet på denne siden skal bli en folder som kan deles ut til forelesere. Skal kort oppsummere den viktigste informasjonen man trenger for å bruke utstyr i UiBs undervisningsrom, både for UiBs egne ansatte og for eksterne forelesere. For mer utfyllende informasjon henvises det bl.a. til [[Informasjon_om_undervisningsrom]].)
 
==Tilgang til rom==
 
===Hvordan bestille rom===
Lokal rombestiller ved de enkelte institutter/avdelinger bestiller rom til undervisning og møter.
 
===Hvordan komme seg inn i rommet===
 
Vil variere fra sted til sted!
 
==Bruk av fastmontert UiB-PC==
 
* Bruk egen UiB-konto
* Gjester bruker kurskonto, se [[IT-tjenester_for_gjester#Kurskonto|om kurskonto]]. Eksterne forelesere må ha tildelt kurskonto for å bruke UiB-PC. Det er en ansatt ved instituttet/avdelingen som inviterer foreleseren som genererer kontoen.
 
==Bruk av egen PC==
 
===Tilkobling for å få bilde på projektor===
 
(hvordan skal vi skrive det? projektor, prosjektør, ?)
 
VGA-tilkobling, magiknapp
 
===Tilkobling for å få lyd på høyttalere===
 
* Lydkabel
* Sjekk lydinnstillinger (burde vært en egen wiki-side [[Hva gjør jeg når jeg ikke får lyd fra PC-en]]; kildevalg og volum på kontrollpanelet)
 
===Tilkobling til nett===
 
* Auditorienett
* Trådløst
** UiB-nett
** EDUROAM
 
==Andre tilkoplingsmuligheter==
 
I mange rom tilbys følgende
* Composite Video
* S-Video
* Phono høyre og venstre
Brukerne må selv holde kabler og eventuelle overganger for å kople eget utstyr til disse kontaktene.
 
==Enkel bruk av kontrollpanel==
 
* Kildevalg
* Lydvolum
* Bilde med piler (av standard Extron-panel)
 
==Riktig bruk av utstyret==
 
* Bruk mikrofon! Ikke minst for å få lyd i teleslynge for hørselshemmede.
 
Etter bruk:
* Logg ut, men la PC-en stå på
* Slå av projektor med styringspanelet
* Slå av og legg på plass trådløs mic
 
* annet... ?
 
==Hvis du trenger hjelp==
 
* PC-vakt kan hjelpe med bruk av Data-utstyret
* Plakat i rommet med telefonnummer
* Webside med oversikt over undervisningsassistanse: [[Brukerstøtte i undervisningsrom]]
* Innmelding av feil/avvik i undervisningsrom [http://uv-rom.uib.no]
 
 
*
 
[[Kategori:BRS]]
[[Kategori:Undervisningsrom]]

Sideversjonen fra 14. okt. 2010 kl. 13:31

Informasjon.gif Under utvikling! Denne siden er under utvikling og ble sist oppdatert 14.10.2010 av Ngfbh . Artikkelen kan eksistere på engelsk. Se etter en språklenke i menyen til venstre.

(Innholdet på denne siden skal bli en folder som kan deles ut til forelesere. Skal kort oppsummere den viktigste informasjonen man trenger for å bruke utstyr i UiBs undervisningsrom, både for UiBs egne ansatte og for eksterne forelesere. For mer utfyllende informasjon henvises det bl.a. til Informasjon_om_undervisningsrom.)

Tilgang til rom

Hvordan bestille rom

Lokal rombestiller ved de enkelte institutter/avdelinger bestiller rom til undervisning og møter.

Hvordan komme seg inn i rommet

Vil variere fra sted til sted!

Bruk av fastmontert UiB-PC

  • Bruk egen UiB-konto
  • Gjester bruker kurskonto, se om kurskonto. Eksterne forelesere må ha tildelt kurskonto for å bruke UiB-PC. Det er en ansatt ved instituttet/avdelingen som inviterer foreleseren som genererer kontoen.

Bruk av egen PC

Tilkobling for å få bilde på projektor

(hvordan skal vi skrive det? projektor, prosjektør, ?)

VGA-tilkobling, magiknapp

Tilkobling for å få lyd på høyttalere

Tilkobling til nett

  • Auditorienett
  • Trådløst
    • UiB-nett
    • EDUROAM

Andre tilkoplingsmuligheter

I mange rom tilbys følgende

  • Composite Video
  • S-Video
  • Phono høyre og venstre

Brukerne må selv holde kabler og eventuelle overganger for å kople eget utstyr til disse kontaktene.

Enkel bruk av kontrollpanel

  • Kildevalg
  • Lydvolum
  • Bilde med piler (av standard Extron-panel)

Riktig bruk av utstyret

  • Bruk mikrofon! Ikke minst for å få lyd i teleslynge for hørselshemmede.

Etter bruk:

  • Logg ut, men la PC-en stå på
  • Slå av projektor med styringspanelet
  • Slå av og legg på plass trådløs mic
  • annet... ?

Hvis du trenger hjelp

  • PC-vakt kan hjelpe med bruk av Data-utstyret
  • Plakat i rommet med telefonnummer
  • Webside med oversikt over undervisningsassistanse: Brukerstøtte i undervisningsrom
  • Innmelding av feil/avvik i undervisningsrom [1]


Filhistorikk

Klikk på et tidspunkt for å vise filen slik den var på det tidspunktet.

Dato/klokkeslettMiniatyrbildeDimensjonerBrukerKommentar
nåværende15. des. 2009 kl. 22:27Miniatyrbilde av versjonen fra 15. des. 2009 kl. 22:27576 × 595 (60 KB)St06047 (diskusjon | bidrag)Oppretting av datafil i outlook

Det er ingen sider som bruker denne filen.