Sak.uib.no
Prosjekt.uib.no er et vevbasert verktøy for samarbeid, oversikt og intern informasjonsflyt i prosjekter. Det kan også brukes til å finne og holde oversikt over prosjekter og deltakere. All informasjon ligger på ett sted og er lett tilgjengelig via nettleseren på http://prosjekt.uib.no
Prosjekt.uib.no er en installasjon av Redmine som er tilgjengelig som åpen kildekode med GPLv2-lisens.
Hva kan prosjekt.uib.no brukes til?
Dette er et verktøy for prosjekt og prosjektlignende arbeid. Det egner seg derfor best brukt til oppgaver som:
- er avgrenset i tid
- krever forskjellige typer ressurser
- har et bestemt resultat
- er tverrfaglige og har deltakere fra forskjellige grupper, seksjoner, avdelinger eller enheter
- krever prosjektoppfølging og koordinering
Prosjekt.uib.no kan brukes til blant annet å samle og vedlikeholde informasjon om prosjekter og eventuelle underprosjekter:
- mandat
- plan
- kalender
- gantt-diagram
- medlemmer med roller
- roller
- oppbygging i eventuelle underprosjekter
- fremdrift / status, også for underprosjekter
- aktiviteter med type, status, prioritet, ansvarlig m.m.
- oppdateringer
I rapporterings-verktøyet kan du lage egendefinerte spørringer både for enkeltprosjekter og for alle prosjekter tilknyttet en enhet.
Hva kan prosjekt.uib.no ikke brukes til?
Økonomistyring av prosjekter er ikke del av dette verktøyet. Universitetets økonomisystemer brukes til dette, som PA-prosjektregnskapsmodulen for eksternfinansierte prosjekter.
Hvem er prosjekt.uib.no for?
Alle ansatte og studenter ved UiB kan ha tilgang til verktøyet. Det kan også brukes som et styringsverktøy for ledere.
Engelsk, norsk og en lang rekke andre språk kan velges for den enkelte bruker.
Hvorfor er dette nyttig for deg og for universitetet?
- Alle involverte kan til enhver tid få god oversikt over alle oppgaver og frister
- Det kan gi bedre prosjektplanlegging og oppfølging
- Prosjekter og prosjektmedlemmer er synlige for andre
- Ansvars- og rollefordeling kan tilpasses det enkelte prosjekt
- Det kan gi bedre ressursstyring i prosjekter
- Dokumentasjon for prosjekter kan samles praktisk på ett sted
- Det kan gi bedre oversikt over universitetets aktiviteter
- Det kan bidra til mer samarbeid på tvers og slik spare dobbeltarbeid og øke læring på tvers av organisasjonen
Hvordan komme i gang?
Prosjektledere/prosjektansvarlige
- Logg på https://prosjekt.uib.no med ditt UiB-brukernavn og passord
- Nå prosjektleder/prosjektansvarlig har logget inn for første gang, må det meldes inn en sak til brukerstøtte på https://bs.uib.no/. Da får de nødvendige rettigheter og tilgang i https://prosjekt.uib.no.
- Følgende informasjon må fylles ut når du melder inn en sak til Brita:
- Navn på hvem som skal ha tilgang til prosjekt.uib.no
- Den organisatoriske enhet som du tilhører?
- Prosjektnavn
- Grunnopplæring i bruk av prosjekt.uib.no vil vurderes for lokale prosjktansvarlige.
Deltakere
- Etter du har logget inn for første gang, må prosjektleder eller prosjektansvarlig gi deg nødvendige rettigheter og tilgang i prosjektet.
Bruksanvisninger og dokumentasjon
- Prosjekt.uib.no - bruksanvisning er en bruksrettet veiledning
- Prosjekt.uib.no - administrasjon av prosjekter beskriver administrasjon av prosjekter og instillinger for prosjektledere og systemansvarlige
- Prosjekt.uib.no - roller beskriver rollene brukere kan tildeles (noe utdatert ..)
- Redmine har en egen user guide på sine nettsider (i Redmine-verktøyet)