Issue-tracker: Forskjell mellom sideversjoner
(Redaksjon er sentralisert) |
(For snever) |
||
Linje 35: | Linje 35: | ||
[[Kategori:Vevtjenester]] | [[Kategori:Vevtjenester]] | ||
[[Kategori:ITIL]] | [[Kategori:ITIL]] | ||
[[Kategori: | [[Kategori:Tjenester fra IT-avdelingen]] |
Sideversjonen fra 9. mar. 2017 kl. 11:25
Issue-tracker er et system som brukes av IT-avdelingen for å støtte flere av arbeidsprosessene på avdelingen.
Alle med IT-brukerkonto ved UiB kan registrere og følge opp brukerstøttehenvendelser.
I utgangspunktet var Issue-tracker et system for å registrere og følge opp feilmeldinger ("issues", derav navnet). Da IT-avdelingen innførte et sentralt brukerstøttesenter og en ITIL-basert arbeidsprosess for oppfølging og retting av feil ("Incident management" eller hendelseshåndtering/-styring), ble Issue-tracker valgt som støttesystem for denne prosessen.
Denne opprinnelige Issue-trackeren hadde åpen kildekode, og ble tilpasset og utvidet for å passe bedre til ITAs behov.
Etter hvert som ITA innførte flere prosesser, ble Issue-tracker utvidet og endret for å understøtte disse også.
Issue-tracker støtter i dag disse arbeidsprosessene:
- Incident management (Hendelseshåndtering)
- Change Management (Endringsstyring)
- Configuration Management (Konfigurasjonsstyring)
- Problem Management (Problemhåndtering, gjennom Issue-trackers funksjon "gjengangersak")
- Deler av Service Level Managemet (gjennom Issue-trackers funksjoner "forespørsel" og "SLM (Service Level Management)" - egentlig avtaleoversikt)
I tillegg har Issue-tracker i UiBs nåværende utgave en del andre funksjoner som er utviklet for å dekke behov hos ITA.
UiBs Issue-tracker brukes også av andre avdelinger enn ITA for å ta imot og følge opp saker, pr i dag brukes den av Formidlingsavdelingen, Regnskapskontoret og UB, i tillegg til IT-personell på en del enheter utenfor ITA.
UiBs Issue-tracker er i dag så endret og tilpasset at den ikke lenger ligner veldig på den opprinnelige Issue-tracker.