Innkjøpsveiledning for hodesett og kamera: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 13: | Linje 13: | ||
Det er ett såkalt "webcam"/nettkamera på listen, laget primært for å sette oppå en vanlig PC-skjerm for personlig bruk. For kamera til møterom, se [[Innkjøpsveiledning for kamera og mikrofon til møterom|egen veiledning]]. Moderne bærbare PC-er vil ha et innebygget kamera som er godt nok til de fleste behov så det anbefalte kameraet er for å gi en kommunikasjonsløsning for stasjonære PCer til personlig bruk fra arbeidsplassen. | Det er ett såkalt "webcam"/nettkamera på listen, laget primært for å sette oppå en vanlig PC-skjerm for personlig bruk. For kamera til møterom, se [[Innkjøpsveiledning for kamera og mikrofon til møterom|egen veiledning]]. Moderne bærbare PC-er vil ha et innebygget kamera som er godt nok til de fleste behov så det anbefalte kameraet er for å gi en kommunikasjonsløsning for stasjonære PCer til personlig bruk fra arbeidsplassen. | ||
==Hodesett for deg med | ==Hodesett for deg med ordinære behov== | ||
UiB har standardisert på Plantronics Blackwire som | UiB har standardisert på Plantronics Blackwire som hodesett for ansatte som bruker telefonen moderat. Dette er rimelige, men gode og komfortable hodesett, med kabel til PCen som fungerer greit for deg som har noen få samtaler i uken. Det er to modeller, C310 med én klokke og C320 med to klokker og stereo-lyd. | ||
Disse hodesettene anbefales ikke hvis du: | Disse hodesettene anbefales ikke hvis du: | ||
* Har jevnlige videomøter på mer enn 30-45 minutter fra egen PC. | * Har jevnlige videomøter på mer enn 30-45 minutter fra egen PC. | ||
* Bruker telefonen til mer enn | * Bruker telefonen til mer enn 3-4 samtaler i uken. | ||
* Sitter i åpent landskap eller i støyende miljø og telefonerer. | * Sitter i åpent landskap eller i støyende miljø og telefonerer. | ||
Sideversjonen fra 14. mai 2018 kl. 08:42
Innledning
Fra januar 2018 har UiB rammeavtale med ATEA om kjøp av hodesett for IP-telefoni. Vi har ikke lenger rammeavtale om kjøp av hodesett for vanlige kontortelefoner fordi disse nå er under avvikling, men et par av de dyrere modellene kan brukes til begge deler.
Utvalget av hodesett kan finnes i ATEAs nettbutikk. Pålogging skjer via Basware PM, velg ”ny anmodning”, ”eksterne kataloger” og naviger til ATEA. På forsiden vil du finne en kategori som heter ”Hodesett og Webcamera”. Gå inn her så får du oversikt over tilbudet.
Skal du gjennomføre samtaler fra PC så anbefaler vi sterkt at du bruker hodesett, ikke datamaskinens innebygde høyttaler og mikrofon. Lyden i andre enden blir svært mye bedre, du får lettere for å fokusere på samtalen du er i og faren blir svært mye mindre for forstyrrelser av typen feedback (piping) og ekko på samtalen.
Webkamera
Det er ett såkalt "webcam"/nettkamera på listen, laget primært for å sette oppå en vanlig PC-skjerm for personlig bruk. For kamera til møterom, se egen veiledning. Moderne bærbare PC-er vil ha et innebygget kamera som er godt nok til de fleste behov så det anbefalte kameraet er for å gi en kommunikasjonsløsning for stasjonære PCer til personlig bruk fra arbeidsplassen.
Hodesett for deg med ordinære behov
UiB har standardisert på Plantronics Blackwire som hodesett for ansatte som bruker telefonen moderat. Dette er rimelige, men gode og komfortable hodesett, med kabel til PCen som fungerer greit for deg som har noen få samtaler i uken. Det er to modeller, C310 med én klokke og C320 med to klokker og stereo-lyd.
Disse hodesettene anbefales ikke hvis du:
- Har jevnlige videomøter på mer enn 30-45 minutter fra egen PC.
- Bruker telefonen til mer enn 3-4 samtaler i uken.
- Sitter i åpent landskap eller i støyende miljø og telefonerer.
Dette er hodesettene som deles ut i forbindelse med omleggingen til Skype for Business som telefoniløsning og første gangs kjøp dekkes av sentrale midler. Senere kjøp av disse eller mer avanserte hodesett må betales av den enkelte avdeling.
I UiBs software center ligger programvaren ”Plantronics HUB” som anbefales installert på din PC. Denne oppdaterer innebygd programvare på hodesettene slik at man til enhver tid har full funksjonalitet; den lar deg også velge standardinnstillinger for lyd.
Hodesett for deg med større behov
Har du behov som gjør at du trenger et dyrere hodesett er det viktig å tenke nøye gjennom behovet ditt. Det første å tenke gjennom er om du vil ha én eller to klokker og om du trenger trådløst hodesett.
- To klokker er bra i landskap eller for de som gjerne hører på musikk mens de jobber. Det skaper en illusjon av enerom.
- Én klokke foretrekkes gjerne av aktive telefonbrukere med enekontor eller i resepsjon der man veksler mye mellom telefon og å møte folk. De gir bedre kontakt med sine omgivelser.
- Trådløst koster en del ekstra. De som primært har glede av det er folk som beveger seg mye i arbeidet (skuffer, hyller, reiser seg, setter seg...) eller som har rotete skrivebord (kabler har da lett for å være under masse rot).
- Kablet er billigere. Det er også færre feilkilder når noe ikke virker, sett fra et stabilitets- og brukerstøtteperspektiv.
Det finnes to løsninger for trådløse hodesett, DECT og bluetooth. Man må velge det førstnevnte hvis hodesettet skal brukes til et tradisjonelt telefonapparat. DECT egner seg ikke for musikk og UiB kjenner ikke til modeller som har god lydskjerming. Derimot så har de svært god rekkevidde, så de egner seg for brukere som beveger seg mens de snakker i telefon, enten det er for å hente kaffe eller for å gå inn på stillerom i tilknyttede arealer for å gjennomføre en samtale. For de flestes behov er bluetooth den greieste trådløs-løsningen, denne lar deg enkelt koble til både mobil, PC og nettbrett, støtter musikk med grei kvalitet og fungerer greit så lenge du er innen 4-5 meter fra din PC.
Merk at med bluetooth-hodesett følger det med en liten USB-dongle som kan plugges i PCen. Denne anbefales brukt, spesielt hvis du skal spille musikk, for å få bedre båndbredde på lyden. Ikke mist denne, den koster en del å erstatte.
For hodesett fra Jabra eller Plantronics anbefales det at man installerer tilhørende programvare fra software center for å holde innebygd programvare oppdatert og kunne stille inn til eget bruk.