Innkjøpsveiledning for kamera og mikrofon til møterom

Fra ithjelp
Hopp til: navigasjon, søk


Informasjon.gif Har du lyst til å gi oss en Tilbakemelding på denne siden?

Innledning

Fra høsten 2019 har UiB ikke lengre rammeavtale for kjøp av kamera og konferanselydheter til mindre møterom. For egenmontering eller løst utstyr kan man kjøpe dette direkte på UiBs tilbehørsavtale. Se Innkjøpsveiledning for annet IT-utstyr for mer informasjon om gjeldende leverandør.

Skal du utstyre et større møterom eller auditorium med videokonferanseutstyr eller trenger å få utstyret montert av profesjonelle anbefales det å bruke avtalene for AV-utstyr og få hjelp med planlegging og montering. Utstyret som beskrives her kan man selv montere, evt med hjelp fra Eiendomsavdelingen. Det egner seg for møterom for 3-10 personer. Merk at fra sommeren 2018 er Skype for Business eneste videokonferanseplattform som er støttet ved UiB.

Merk at alt utstyret her forutsetter en eksisterende PC i møterommet som kan kjøre Skype for Business. Det vil komme anbefalinger for dedikerte videoromløsninger med støtte for to skjermer ganske snarlig. Skal man ha god kvalitet på videokonferanseløsningen sin bør man ha to skjermer montert mot langenden av bordet med stoler bare på ene siden av bordet.

Se egen informasjonsside om Innkjøpsveiledning for AV-utstyr med tegninger av anbefalte møterom.

Portabelt utstyr

Her er det to produkter:

  • Jabra SPEAK [1] som er en ren konferanselydenhet og vil erstatte alle konferansetelefoner ved UiB. Denne fungerer både trådløst og med kabel og gir svært god konferanselyd for 3-5 personer.
  • Logitech ConferenceCam Connect. [2] Denne er robust og lett å transportere og koble til forskjellige PCer. Gir grei konferanselyd for 3-5 personer men vil oppleves å ha både dårligere billed- og lydkvalitet enn modellene for fastmontering.
  • Merk at IT-avdelingen IKKE anbefaler kjøp av den noe rimeligere Logitech BCC950 ConferenceCam, denne er svært lite robust og ødelegges lett.

Utstyr for fastmontering

Det er viktig å tenke nøye gjennom hva slags utstyr man monterer fast i et møterom slik at behovet er dekket. Før man tar kontakt med IT-avdelingen for hjelp med valgene og i alle fall før man kjøper er det greit å ta en runde på møterommet med mobilkamera og tommestokk.

Det er en fordel om kamera kan monteres på vegg i stedet for på enden av bordet. En spesiell utfordring er forhåndsmontert prosjektor med lerret. Dette vil ofte avgjøre om veggmontering er mulig. En god måte å sjekke på er å legge mobilen inntil veggen rett under lerretet og ta bilde i retning bordet. Hvis bordkanten er over nederste billedkant anbefales ikke veggmontering. Det eneste kameraet på anbefalt liste som anbefales for dette er Logitech Meetup [3] som kan skrus fast i bordkanten og har god vidvinkel-løsningvidvinkel-løsning. Dette vil også være kameraet man bør velge om det er under 30cm mellom vegg og bord.

Det beste kameraet for veggmontering er Logitech PTZ Pro 2 [4]. For mindre rom anbefales førstnevnte kamera kombinert med Jabra SPEAK, sistnevnte satt opp med trådløs tilkobling gir en pen og enkel installasjon med god kvalitet for 3-5 personer.

Har man et langt bord eller et stort rom så anbefales Logitech Group [5]. Denne kan brukes i møterom med 14-20 personer, på lange bord med kamera i enden anbefales det å kombinere den med ekstra mikrofoner. Merk at her er all tilkobling kablet så monteringen av utstyret må planlegges i forhold til hvor PC og tilkoblingspunkter befinner seg. Det anbefales å ha en dialog med IT-avdelingen før man utstyrer et slikt rom med konferanseløsning.