Mobil trygghet: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
(la inn eit par lenker)
(Oppdatert kategori frå IT-sikkerhet til Informasjonssikerhet)
 
(29 mellomliggende versjoner av 2 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
{{Under utvikling}}
[[Image:Mobil_trygghet_A3-plakat_350px.png|right|Bruk vett på nettbrett og smarttelefoner!]]


'''Denne siden inneholder retningslinjer for bruk av mobile enheter som smarttelefoner og nettbrett ved UiB.'''
'''På små elektroniske enheter lagres eller utveksles mye verdifull eller sensitiv informasjon. IT-avdelingen har noen anbefalinger og konkrete løsninger for trygg bruk av smarttelefoner og nettbrett ved UiB.'''


Smarttelefoner og nettbrett er hverdagen til stadig flere, både privat og jobb. Bruksmulighetene øker raskt ved hjelp av lett tilgjengelige apper. Via disse mobile enhetene utveksler vi og har tilgang til en hel mengde informasjon, både til arbeid og fritid. Denne kombinasjonen er en utfordring for informasjonssikkerhet. Faren er stor for at informasjon kan komme i hendene på uvedkommende.  Men med noen grunnleggende forholdsregler kan du bevege deg tryggere i din mobile informasjonshverdag.
Mye data har du selv lagret enheten. Dette kan være dokumenter, bilder og kontaktinformasjon som du selvsagt ikke ønsker skal gå tapt. Annen informasjon er viktigere å beskytte mot tilgang fra andre. Dette kan være informasjon vi utveksler eller logger fra ulike apper.


Farene knytter seg i hovedsak til:
For at du som student eller ansatt ved UiB skal være trygg i din bruk av smarttelefon eller nettbrett, har IT-avdelingen noen anbefalinger og konkrete løsninger:


* tap av den mobile enheten (mistet eller stjålet)
== Bruk automatisk skjermlås med passord ==


* informasjon som kan leses av andre når du bruker den
Automatisk skjermlås betyr at enheten slår av skjermen etter en stund uten bruk, og må låses opp med en kode igjen. Dette er viktig for å hindre at en hver som finner enheten får tilgang til å bruke den og hente fram informasjon.


Dette er det fullt mulig å gjøre noe med. Her er noen generelle sikkerhetsregler for mobile enheter ved UiB, inkludert hvorfor og hvordan:
En firesifret PIN-kode gir en umiddelbar beskyttelse, men er lett å knekke for en tyv eller uhederlig finner. Et passord på ti tegn er vesentlig vanskeligere å knekke. Passord må selvsagt også lages slik at det ikke er lett å gjette. Dette er lett å slå på. Veiledninger finner du nederst på siden.


Pass også på at ikke andre kan se eller videofilme når du skriver inn passord eller annen hemmelig informasjon.


= Bruk automatisk skjermlås med passord =
== Husk sikkerhetskopi ==


Automatisk låsing av skjerm er viktig for å hindre at en hver som finner enheten får tilgang til å bruke den og hente fram informasjon. Firesifret PIN er et minimum, men kan være lett å huske om noen kikker deg over skulderen. Koden kan også knekkes lynkjapt av verktøy som finnes på Internett. Et passord på ti tegn vil derimot ta veldig lang tid å knekke, men må selvsagt ikke kunne gjettes.
Alle elektroniske lagringsenheter kan bli ødelagt eller komme bort. Da er det viktig å ha kopi av data, slik at ikke viktig informasjon går tapt. Stasjonære og bærebare pc-er driftet av UiBs IT-avdeling, er satt opp med automatisk [[lagring og backup|lagring og sikkerhetskopiering]] på tjener.  På nettbrett og smarttelefoner må du selv sørge for at viktige filer også er lagret et sikkert sted. Det kan gjøres ved å jobbe direkte mot UiBs tjenere, eller ved å overføre filer manuelt. Til dette kan du bruke [[eduroam]], [[VPN, Virtual private network|VPN]] eller [[skrivebord.uib.no]].


= Husk sikkerhetskopi =
Du bør aldri ha viktige data liggende bare på mobiltelefon/nettbrett uten kopi andre steder!


Informasjon på alle elektroniske enheter kan bli ødelagt eller mistes. Da er det viktig å ha sikkerhetskopi, slik at ikke viktig informasjon går tapt. Stasjonære og bærebare pc-er driftet av UiBs IT-avdeling, er satt opp med automatisk lagring og sikkerhetskopiering på tjener.  På nettbrett og smarttelefoner må brukeren selv sørge for at viktige filer også er lagret et sikkert sted. Det kan gjøres ved oppkobling mot UiBs tjenere.
== Bruk anbefalt oppsett av e-post ==


= Sett opp den mobile enheten mot kalender.uib.no =
UiB-ansatte som bruker Outlook e-post og kalender, bør sette opp sine smarttelefoner og nettbrett til å bruke den samme exchangekontoen. Da får du synkronisert e-post, kalenderdata, kontakter og oppgaver. Hvis den mobile enheten mistes eller blir stjålet, logger du deg på https://kalender.uib.no/ (Outlook Web Access) og [[Slette data fra mobil enheter fra kalender.uib.no|sletter data fra enheten]]. Om smarttelefonen eller nettbrettet kommer til rette, kan exchange-oppsettet raskt legges til igjen.


Alle smarttelefoner og nettbrett ved UiB skal settes opp mot UiBs exchange-tjener. Med riktig oppsett får du da synkronisert e-post, kalenderdata, kontakter og oppgaver. Om den mobile enheten mistes eller blir frastjålet, logger du deg https://kalender.uib.no (Outlook Web Access) og [[Slette data fra mobil enheter fra kalender.uib.no|sletter data fra enheten]].
Studenter og ansatte uten Exchange-konto kan følge oppsett for [[e-post på mobiltelefon]].


= Bruk sikker kryptert datautveksling =
== Bruk sikker kryptert datautveksling ==


Informasjon som blir sendt over Internett er i utgangspunktet mulig å lese også for andre via verktøy som finnes på Internett. Slik informasjonsutveksling kan for eksempel være vanlig internettbruk eller overføring av filer. Ved å bruke kryptert datautveksling, kan man hindre at uvedkommende får tilgang. Dette vil si at informasjonen kodes med avanserte algoritmer før den sendes, og bare kan dekodes av mottaker. UiB tilbyr kryptert datakommunikasjon via:
Når du surfer på Internett eller overfører filer, blir informasjon i stor grad sendt åpent over Internett. Dette kan da snappes opp og leses av andre, via verktøy som finnes på Internett.
 
Ved å bruke kryptert datautveksling, kan man hindre at uvedkommende får tilgang. Dette vil si at informasjonen automatisk kodes før den sendes, og bare kan dekodes av mottaker. UiB tilbyr kryptert datakommunikasjon via:


* '''[[VPN]]''' - Virtual private network (generell internettbruk)
* '''[[eduroam]]''' (generell internettbruk på UiB og andre eduroam-institusjoner)
* '''[[eduroam]]''' (generell internettbruk på UiB og andre eduroam-institusjoner)
* '''[[hjemmekontor.uib.no]]''' (skrivebord, kontorstøtte og administrative systemer ved UiB)
* '''[[VPN]]''' - Virtual private network (for generell internettbruk fra hvor som helst)
* '''[[skrivebord.uib.no]]''' (for at UiB-ansatte kan koble seg til skrivebord, kontorstøtte og administrative systemer ved UiB)
 
Om en nettadresse begynner med https i stedet for http, betyr det at informasjonen som utveksles på den siden sendes kryptert.
 
Internettkafeer og åpne trådløsnett som du tilfeldigvis kommer over, er spesielt utsatt for oppsnapping av nettrafikk («sniffing»), og bør kun brukes med forsiktighet.


Blåtann bør vere slått av eller «ikke synlig» når du ikke bruker det, spesielt der det er mye folk.
Bluetooth (Blåtann) bør vere slått av eller «ikke synlig» når du ikke bruker det, spesielt der det er mye folk.


Internettkafeer og åpne trådløsnett som du tilfeldigvis kommer over, er spesielt utsatt for slik «sniffing».
== Krypter løse minnekort ==


= Krypter løse minnekort =
Informasjon som ligger lagret på en mobil enhet kan også krypteres slik at kun autoriserte brukere skal få tilgang. Spesielt bør dette vurderes på minnekort som kan tas ut av den mobile enheten, da filene lett kan leses i en hvilken som helst annen enhet. Sensitiv informasjon må med andre ord ''ikke'' lagres på ukrypterte, løse minnekort.


Informasjon som ligger lagret på en mobil enhet kan også krypteres slik at kun autoriserte brukere skal få tilgang. Spesielt er dette viktig for minnekort som kan tas ut av den mobile enheten, da filene ellers kan leses i en hvilken som helst annen enhet.
== Vær forsiktig med hva du installerer ==


= Vær forsiktig med hva du installerer =
Det finnes mange nyttige eller morsomme apper som kan være fristende å installere. Men noen av de mest fristende kan inneholde kode som gjør noe du ikke ønsker. Eksempler på slike aktiviteter kan være å hente ut personlig informasjon, åpne opp sikkerhetshull, eller de kan bruke ressurser til ulovlig filutveksling eller utsending av [[spam]]-post eller [[phishing]]-angrep via e-post eller sms. Kanskje merker du ikke at noe uvanlig skjer, eller kanskje kan du merke generelt redusert hastighet.


Det finnes mange nyttige eller morsomme apper som kan være fristende å installere. Men noen av de mest forlokkende kan inneholde kode som gjør noe du ikke ønsker. Eksempler slike aktiviteter kan være å hente ut personlig informasjon, åpne opp sikkerhetshull, eller de kan bruke ressurser til ulovlig filutveksling eller utsending av reklame via e-post eller sms. Kanskje merker du ikke at slikt skjer, eller kanskje kan du merke generelt redusert hastighet.
På iPhone og iPad er det kun mulig å installere apper fra AppStore. Disse er sjekket av Apple, noe som gir en god trygghet. I Android-markedet (Google Play-butikken) er det mindre forhåndskontroll av apper. Ofte finnes flere apper som har stort sett samme funksjonalitet, men pass at billigere eller gratis alternativer også kan ha uønskede funksjoner. Brukerevalueringer, popularitet (antall nedlastinger) og gjerne et kjapt nettsøk kan si mye. Vær også forsiktig med apper som ber om tilganger du ikke skjønner hvorfor de trenger, for eksempel til personlig informasjon, eller såkalt root-tilgang.


På iPhone og iPad er det kun mulig å installere apper fra AppStore. Disse er sjekket av Apple, noe som gir god sikkerhet. For enheter med Android er det mindre sentral kontroll av apper i Android Marked / Google Play. Ofte finnes flere apper som har stort sett samme funksjonalitet, men billigere eller gratis alternativer kan også ha uønskede funksjoner. Men brukerevalueringer, antall nedlastinger og eventuelt søk nett kan si mye. Vær også forsiktig med apper som krever tilgang til personlig informasjon, eller root-tilgang.
Om du installerer apper du ikke er helt trygg på, bør du avinstallere de du ikke bruker, og i tillegg vurdere om du bør installere antivirus. Datavirus har i mange år først og fremst vært et problem på pc-er med Windows, men forekommer i økende grad også på smarttelefoner og nettbrett. Ønsker du beskyttelse mot virus og annen skadelig programvare, pass at du da velger sikkerhetsverktøy som du er trygg på, da kvaliteten er varierende.


Om du installerer en del apper som du er usikker , bør du avinstallere det du ikke bruker, og vurdere om du bør installere antivirus. Datavirus har i mange år først og fremst vært et problem på pc-er med Windows, men forekommer også på smarttelefoner og nettbrett, og det kan bli mer. Ønsker du virussjekk, pass at du da velger antivirus som du er trygg på, da kvaliteten er varierende. Kontakt eventuelt brukerstøtte om du er usikker.
'''Merk:''' IT-avdelingen har ikke ansvar for sikkerhet nettbrett og smarttelefoner, og kan ikke gi brukerstøtte utover å tilby bruksanvisninger for oppsett av anbefalte modeller våre nettsider.


== Veiledninger ==


'''Merk:''' IT-avdelingen er ikke ansvarlig for bruk av nettbrett og smarttelefoner, eller for brukerstøtte på slike mobile enheter, utover å tilby nødvendige bruksanvisninger for oppsett av anbefalte modeller på våre nettsider.
IT-hjelp (https://it.uib.no) finner du illustrerte veiledninger for anbefalt bruk av følgende tjenester for mobile enheter:


'''Skjermlås og passord:'''
*[[aktiver automatisk sletting ved for mange mislykkede opplåsingsforsøk på iPad]]
*sett skjermlås med passord: [[Skjermlås med passord på iPad|iPad]], [[Skjermlås på HTC Android smarttelefon|HTC-telefon med android]]


'''Veiledninger:'''
'''Sikker dataoverføring:'''
*[[eduroam]] - trådløst kryptert datanett på UiB og andre eduroam-institusjoner
*[[VPN, Virtual private network]] - for kryptert overføring av data på Internett utenfor campus
*[[skrivebord.uib.no]] gir ansatte tilgang til UiB-tjenere, kontorstøtteprogramvare og felles administrative systemer
*[[oppkobling mot hjemmeområde]] - også for tilkobling mot fellesområder for ansatte


(tabell?)
'''E-post, kalender med mer:'''
*[[Exchange]] - for synkronisering av e-post, kalenderdata, kontakter og oppgaver (for ansatte)
*[[slette Exchange-data fra mobile enheter via kalender.uib.no]] - om enheten skulle bli stjålet eller komme på avveie
*[[e-post på mobiltelefon|e-post for studenter og ansatte som ikke har Exchange]]


[[Kategori:IT-sikkerhet]]
[[Kategori:Informasjonssikkerhet]]
[[Kategori:Mobile enheter]]
[[Kategori:Mobile enheter]]

Siste sideversjon per 18. apr. 2018 kl. 12:25

Bruk vett på nettbrett og smarttelefoner!

På små elektroniske enheter lagres eller utveksles mye verdifull eller sensitiv informasjon. IT-avdelingen har noen anbefalinger og konkrete løsninger for trygg bruk av smarttelefoner og nettbrett ved UiB.

Mye data har du selv lagret på enheten. Dette kan være dokumenter, bilder og kontaktinformasjon som du selvsagt ikke ønsker skal gå tapt. Annen informasjon er viktigere å beskytte mot tilgang fra andre. Dette kan være informasjon vi utveksler eller logger fra ulike apper.

For at du som student eller ansatt ved UiB skal være trygg i din bruk av smarttelefon eller nettbrett, har IT-avdelingen noen anbefalinger og konkrete løsninger:

Bruk automatisk skjermlås med passord

Automatisk skjermlås betyr at enheten slår av skjermen etter en stund uten bruk, og må låses opp med en kode igjen. Dette er viktig for å hindre at en hver som finner enheten får tilgang til å bruke den og hente fram informasjon.

En firesifret PIN-kode gir en umiddelbar beskyttelse, men er lett å knekke for en tyv eller uhederlig finner. Et passord på ti tegn er vesentlig vanskeligere å knekke. Passord må selvsagt også lages slik at det ikke er lett å gjette. Dette er lett å slå på. Veiledninger finner du nederst på siden.

Pass også på at ikke andre kan se eller videofilme når du skriver inn passord eller annen hemmelig informasjon.

Husk sikkerhetskopi

Alle elektroniske lagringsenheter kan bli ødelagt eller komme bort. Da er det viktig å ha kopi av data, slik at ikke viktig informasjon går tapt. Stasjonære og bærebare pc-er driftet av UiBs IT-avdeling, er satt opp med automatisk lagring og sikkerhetskopiering på tjener. På nettbrett og smarttelefoner må du selv sørge for at viktige filer også er lagret et sikkert sted. Det kan gjøres ved å jobbe direkte mot UiBs tjenere, eller ved å overføre filer manuelt. Til dette kan du bruke eduroam, VPN eller skrivebord.uib.no.

Du bør aldri ha viktige data liggende bare på mobiltelefon/nettbrett uten kopi andre steder!

Bruk anbefalt oppsett av e-post

UiB-ansatte som bruker Outlook e-post og kalender, bør sette opp sine smarttelefoner og nettbrett til å bruke den samme exchangekontoen. Da får du synkronisert e-post, kalenderdata, kontakter og oppgaver. Hvis den mobile enheten mistes eller blir stjålet, logger du deg på https://kalender.uib.no/ (Outlook Web Access) og sletter data fra enheten. Om smarttelefonen eller nettbrettet kommer til rette, kan exchange-oppsettet raskt legges til igjen.

Studenter og ansatte uten Exchange-konto kan følge oppsett for e-post på mobiltelefon.

Bruk sikker kryptert datautveksling

Når du surfer på Internett eller overfører filer, blir informasjon i stor grad sendt åpent over Internett. Dette kan da snappes opp og leses av andre, via verktøy som finnes på Internett.

Ved å bruke kryptert datautveksling, kan man hindre at uvedkommende får tilgang. Dette vil si at informasjonen automatisk kodes før den sendes, og bare kan dekodes av mottaker. UiB tilbyr kryptert datakommunikasjon via:

  • eduroam (generell internettbruk på UiB og andre eduroam-institusjoner)
  • VPN - Virtual private network (for generell internettbruk fra hvor som helst)
  • skrivebord.uib.no (for at UiB-ansatte kan koble seg til skrivebord, kontorstøtte og administrative systemer ved UiB)

Om en nettadresse begynner med https i stedet for http, betyr det at informasjonen som utveksles på den siden sendes kryptert.

Internettkafeer og åpne trådløsnett som du tilfeldigvis kommer over, er spesielt utsatt for oppsnapping av nettrafikk («sniffing»), og bør kun brukes med forsiktighet.

Bluetooth (Blåtann) bør vere slått av eller «ikke synlig» når du ikke bruker det, spesielt der det er mye folk.

Krypter løse minnekort

Informasjon som ligger lagret på en mobil enhet kan også krypteres slik at kun autoriserte brukere skal få tilgang. Spesielt bør dette vurderes på minnekort som kan tas ut av den mobile enheten, da filene lett kan leses i en hvilken som helst annen enhet. Sensitiv informasjon må med andre ord ikke lagres på ukrypterte, løse minnekort.

Vær forsiktig med hva du installerer

Det finnes mange nyttige eller morsomme apper som kan være fristende å installere. Men noen av de mest fristende kan inneholde kode som gjør noe du ikke ønsker. Eksempler på slike aktiviteter kan være å hente ut personlig informasjon, åpne opp sikkerhetshull, eller de kan bruke ressurser til ulovlig filutveksling eller utsending av spam-post eller phishing-angrep via e-post eller sms. Kanskje merker du ikke at noe uvanlig skjer, eller kanskje kan du merke generelt redusert hastighet.

På iPhone og iPad er det kun mulig å installere apper fra AppStore. Disse er sjekket av Apple, noe som gir en god trygghet. I Android-markedet (Google Play-butikken) er det mindre forhåndskontroll av apper. Ofte finnes flere apper som har stort sett samme funksjonalitet, men pass på at billigere eller gratis alternativer også kan ha uønskede funksjoner. Brukerevalueringer, popularitet (antall nedlastinger) og gjerne et kjapt nettsøk kan si mye. Vær også forsiktig med apper som ber om tilganger du ikke skjønner hvorfor de trenger, for eksempel til personlig informasjon, eller såkalt root-tilgang.

Om du installerer apper du ikke er helt trygg på, bør du avinstallere de du ikke bruker, og i tillegg vurdere om du bør installere antivirus. Datavirus har i mange år først og fremst vært et problem på pc-er med Windows, men forekommer i økende grad også på smarttelefoner og nettbrett. Ønsker du beskyttelse mot virus og annen skadelig programvare, pass på at du da velger sikkerhetsverktøy som du er trygg på, da kvaliteten er varierende.

Merk: IT-avdelingen har ikke ansvar for sikkerhet på nettbrett og smarttelefoner, og kan ikke gi brukerstøtte utover å tilby bruksanvisninger for oppsett av anbefalte modeller på våre nettsider.

Veiledninger

På IT-hjelp (https://it.uib.no) finner du illustrerte veiledninger for anbefalt bruk av følgende tjenester for mobile enheter:

Skjermlås og passord:

Sikker dataoverføring:

E-post, kalender med mer: