Forskjell mellom versjoner av «Spam - Hva gjør jeg hvis jeg har mottatt spam»

(Lagt til bilde og gjort noen mindre justeringer)
(Redaksjon er sentralisert)
 
(3 mellomliggende revisjoner av 2 brukere er ikke vist)
Linje 11: Linje 11:
 
[[Fil:Spam.jpg|300px|center]]
 
[[Fil:Spam.jpg|300px|center]]
  
Svindel-e-post prøver ofte å utgi seg for å være norske institusjoner, f.eks UiB, DnB, Nordea m.fl. Språket er gjerne norsk, og innholdet vil være tilpasset for å lure akkurat DEG. Typisk kan den norke teksten bære preg av dårlig oversettelse.  
+
Svindel-e-post prøver ofte å utgi seg for å være norske institusjoner, f.eks UiB, DnB, Nordea m.fl. Språket er gjerne norsk, og innholdet vil være tilpasset for å lure akkurat DEG. Typisk kan den norske teksten bære preg av dårlig oversettelse.  
  
  
'''Dersom du mistenker at du har mottatt svindel-e-post kan du videresende denne direkte til postnuke@uib.no. Da kan Postmaster-gruppen eventuelt foreta nødvendige tiltak i forhold til svindelforsøket.  Det er viktig at det er den som har mottatt svindel-e-posten som videresender e-posten. Dersom en e-post allerede er videresendt før den sendes til postnuke@uib.no vil viktig informasjon forsvinne og det er da vanskeligere hindre at denne e-post når flere brukere.  
+
'''Dersom du mistenker at du har mottatt svindel-e-post kan du videresende denne direkte til postnuke@uib.no. Da kan Postmaster-gruppen eventuelt foreta nødvendige tiltak mot svindelforsøket.  Det er viktig at det er den som har mottatt svindel-e-posten som videresender e-posten. Dersom en e-post allerede er videresendt før den sendes til postnuke@uib.no vil viktig informasjon forsvinne og det er da vanskeligere hindre at denne e-post når flere brukere.  
  
  
Linje 21: Linje 21:
  
  
Du kan lese mer om spam mm. i lenken under:
+
Du kan lese mer om spam mm. i lenkene under:
  
 
* [[Spam|Spam (intern side om spam)]]
 
* [[Spam|Spam (intern side om spam)]]
Linje 28: Linje 28:
  
 
[[Kategori:E-post]]
 
[[Kategori:E-post]]
[[Kategori:BRA]]
 

Nåværende revisjon fra 9. mar. 2017 kl. 11:53

Noe spam må en kunne regne med. Eksempelvis kan spam skyldes at en selv ha krysset av for at en faktisk ønsker denne type e-post (reklame/nyhetsbrev). I disse tilfeller vil det som oftest stå i e-posten hvordan en opphever et slikt abonnement.

I andre tilfeller får en mer ondsinnet e-post som en ikke har bedt om å få. Formålet med denne type e-post kan være å få kontroll over en bruker-konto (spesielt e-postkontoen), tappe bankkonto for penger eller infisere maskinen din med virus. Typiske eksempler er:



  • E-post fra ukjent avsender der en blir oppfordret til å gå inn på en webside. Inne på denne websiden blir en oppfordret å logge seg inn med brukenavn og passord. Typisk vil denne nettsiden være av ukjent art (eks www.nets-europe-nine.14107374.kf98e......) og EN MÅ IKKE LOGGE SEG INN HER!. En bør i utgangspunktet unngå å gå inn på slike lenker dersom en misstenker at det kan være snakk om svindel. De fleste sider der det er aktuelt å logge seg på med brukernavn og passord har formen xxxx.uib.no (f. eks: miside.uib.no).
Spam.jpg

Svindel-e-post prøver ofte å utgi seg for å være norske institusjoner, f.eks UiB, DnB, Nordea m.fl. Språket er gjerne norsk, og innholdet vil være tilpasset for å lure akkurat DEG. Typisk kan den norske teksten bære preg av dårlig oversettelse.


Dersom du mistenker at du har mottatt svindel-e-post kan du videresende denne direkte til postnuke@uib.no. Da kan Postmaster-gruppen eventuelt foreta nødvendige tiltak mot svindelforsøket. Det er viktig at det er den som har mottatt svindel-e-posten som videresender e-posten. Dersom en e-post allerede er videresendt før den sendes til postnuke@uib.no vil viktig informasjon forsvinne og det er da vanskeligere hindre at denne e-post når flere brukere.


Dersom du har latt deg lure til å oppgi passordet ditt til uvedkommende bør en fortest mulig få skiftet passordet via SEBRA sine sider (SEBRA.UIB.NO). Har du spørsmål? Kontakt brukerstøtte!


Du kan lese mer om spam mm. i lenkene under: