Forskjell mellom versjoner av «Spam - Hva gjør jeg hvis jeg har mottatt spam»

m
m
Linje 1: Linje 1:
 
Noe spam må en kunne regne med. Eksempelvis kan spam skyldes at en selv ha krysset av for at en faktisk ønsker denne type e-post (reklame/nyhetsbrev). I disse tilfeller vil det som oftest stå i e-posten hvordan en opphever et slik abonnement.  
 
Noe spam må en kunne regne med. Eksempelvis kan spam skyldes at en selv ha krysset av for at en faktisk ønsker denne type e-post (reklame/nyhetsbrev). I disse tilfeller vil det som oftest stå i e-posten hvordan en opphever et slik abonnement.  
  
I andre tilfeller får en mer ondsinnet e-post som en ikke har bedt om å få. Typiske eksempler er:
+
I andre tilfeller får en mer ondsinnet e-post som en ikke har bedt om å få. Formålet med denne e-post kan være å få kontroll over en bruker/e-post-konto, tappe bankkonto eller infisere maskinen din med virus. Typiske eksempler er:
  
  

Revisjonen fra 4. okt. 2013 kl. 15:56

Noe spam må en kunne regne med. Eksempelvis kan spam skyldes at en selv ha krysset av for at en faktisk ønsker denne type e-post (reklame/nyhetsbrev). I disse tilfeller vil det som oftest stå i e-posten hvordan en opphever et slik abonnement.

I andre tilfeller får en mer ondsinnet e-post som en ikke har bedt om å få. Formålet med denne e-post kan være å få kontroll over en bruker/e-post-konto, tappe bankkonto eller infisere maskinen din med virus. Typiske eksempler er:


  • E-post der en blir oppfordret til å oppgi brukernavn og passord som et svar på e-posten. Enkelte e-post oppfordrer mottaker også til å oppgi Visakortnummer mm. Slike opplysninger skal aldri sendes via e-post. E-post av denne typen dreier seg med all sannsynlighet om svindel.


  • E-post fra ukjent avsender der en blir oppfordret til å gå inn på en webside. Inne på denne websiden blir en oppfordret å logge seg inn med brukenavn og passord. Typisk vil denne nettsiden være av ukjent art (eks http://www.nets-europe-nine.14107374.kf98e......) og EN MÅ IKKE LOGGE SEG INN HER!. En bør i utgangspunktet unngå å gå inn på slik lenker dersom en misstenker at det kan være snakk om svindel. De fleste sider der det er aktuelt å logge seg på med brukernavn og passord har formen xxxx.uib.no (f. eks: miside.uib.no).


Dersom du mistenker at du har mottatt svindel-e-post kan du videresende denne direkte til postnuke@uib.no. Da kan Postmaster-gruppen eventuelt foreta nødvendige tiltak i forhold til svindelforsøket. Det er viktig at det er den som har mottatt svindel-e-posten som videresender e-posten. Dersom en e-post allerede videresendt før den sendes til [mailto: postnuke@uib.no postnuke@uib.no] vil viktig informasjon forsvinne og det er da vanskeligere hindre at denne e-post når flere brukere.


Dersom du har latt deg lure til å oppgi passordet ditt til uvedkommende bør en fortest mulig få skiftet passordet via SEBRA sine sider SEBRA.UIB.NO. Har du spørsmål? Kontakt brukerstøtte!