Forskjell mellom versjoner av «Skjemaker»

Fra ithjelp
Hopp til: navigasjon, søk
(Skjemaker og avsender adressen)
(Legger ved illustrasjonsbilde)
Linje 39: Linje 39:
 
Dette er mulig å endre. Dersom en tilfører skjemaet et Email felt, så kan en i Notification definere at epost feltet skal brukes som avsender. For å kunne gjøre dette må en finne hva feltet heter. I de fleste tilfeller heter et felt noe som: {element_N} hvor N er et løpenummer.
 
Dette er mulig å endre. Dersom en tilfører skjemaet et Email felt, så kan en i Notification definere at epost feltet skal brukes som avsender. For å kunne gjøre dette må en finne hva feltet heter. I de fleste tilfeller heter et felt noe som: {element_N} hvor N er et løpenummer.
 
Dette finner en ved å gå til Notification Settings -> More options -> Merge tags. Deretter kan en omdefinere From Name, Reply-To Email og From Email. Vedlagt bilde viser hvordan Element_4, som da er epost feltet knyttes til Reply-To Email.
 
Dette finner en ved å gå til Notification Settings -> More options -> Merge tags. Deretter kan en omdefinere From Name, Reply-To Email og From Email. Vedlagt bilde viser hvordan Element_4, som da er epost feltet knyttes til Reply-To Email.
 +
[[File:Skjemaker mappe felter til epost avsender adressen.png|400px]]
  
 
==Problemer med Skjemaker?==
 
==Problemer med Skjemaker?==

Revisjonen fra 13. okt. 2020 kl. 17:23

VIKTIG OM SKJEMAKER! Dersom du har et Skjemaker-skjema i dag med et epost-felt, så bør du unngå å fjerne epost-feltet. Det er en feil i Skjemaker som gjør at skjemaet ditt kan bli ubrukelig i etterkant. Dersom du ønsker å fjerne epost-feltet, så bør du heller velge å skjule det. Vi håper at ny versjon av Skjemaker (planlagt våren 2020) løser feilen. Om du har fjernet epost-feltet (og evt. lagt til et nytt), og opplever at skjemaet feiler på en eller annen måte, så er eneste måten å løse det på enten å duplisere skjemaet til et nytt skjema eller lage hele skjemaet helt på nytt igjen

Lag ditt eget webskjema

Skjemaker er et web-basert selvhjelps skjemaverktøy som er velegnet for å lage web-skjemaer f.eks. for påmelding til arrangement, kursevalueringer, søknader, enkle spørreundersøkelser og lignende.

Standardelementer kan lett legges til skjemaet ved å klikke og dra, og innholdet kan relativt enkelt tilpasses ditt behov.

Skjemaker er basert på Machform fra Appnitro Software.

Hvordan komme i gang?

Gå til skjemaker.app.uib.no og logg på med UiB brukernavn og passord.

Dokumentasjon

Se: http://help.machform.com/m/using-machform

Bruk av avansert logikk i Skjemaker

Bruksområder

Hvilke typer skjemaer kan opprettes i Skjemaker?

  • Påmeldingskjema der en ikke har behov for avansert rapporterings-funksjonalitet
  • Påmeldingskjema for kurs, seminarer, konferanser og sosiale arrangementer
  • Spørreskjema
  • Evalueringsskjema

Du kan administrere dine egne skjema. Data lagres trygt på en maskin på UiB, noe som gir bedre sikkerhet og tilgjengelighet enn med tilgjengelige eksterne gratisverktøy.

Hva kan du ikke bruke Skjemaker til?

  • Skjemaker kan ikke benyttes for betalingsløsninger ved arrangement som er UiB tilknyttet
  • Ikke bruk Skjemaker til å registrere sensitive personopplysninger!

For å se hvordan dette virker, og om dette dekker dine behov, kan du bare logge inn på Skjemaker og opprette et skjema. Du trenger ikke lagre noe skjema for å utforske verktøyet. Du kan også når som helst slette skjema du har opprettet.

En annen avsender adressse?

Skjemaker vil per default sende ut notification eposter med "MachForm <no-reply@skjemaker.app.uib.no>" som avsender adresse. Dette er mulig å endre. Dersom en tilfører skjemaet et Email felt, så kan en i Notification definere at epost feltet skal brukes som avsender. For å kunne gjøre dette må en finne hva feltet heter. I de fleste tilfeller heter et felt noe som: {element_N} hvor N er et løpenummer. Dette finner en ved å gå til Notification Settings -> More options -> Merge tags. Deretter kan en omdefinere From Name, Reply-To Email og From Email. Vedlagt bilde viser hvordan Element_4, som da er epost feltet knyttes til Reply-To Email. Skjemaker mappe felter til epost avsender adressen.png

Problemer med Skjemaker?

Deltakerlisten virker ikke lenger?

I ny versjon av Skjemaker så blir deltakerlistefunksjonaliteten fjernet. Dette gjøres grunnet GDPR reglene. Det er et krav til at innmelder av skjemaet må kunne selv velge om deres navn skal vises på en åpen deltakerliste. Om en likevel ønsker en deltakerliste og innhenter godkjenning fra innmelder, så kan selv lage deltakerlisten med report-funksjonen. Det gjør en på følgende måte:

  • Logg inn på skjemaker
  • Trykk på report
  • Trykk så på Add New Widget
  • Velg widget type: Entries grid
  • Skriv inn Widget Title: Deltakerliste
  • Under widget'en, trykk på Edit
  • Under opsjon 2, så kan en velge hvilke felter som skal vises. Her velger en da "navn" og evt. andre felter en ønsker å vise
  • Trykk Save Settings
  • Under Widget'en, trykk Widget code
  • Her kan du velge mellom Iframe eller vanlig link (url)
  • Denne koden kan du da lime inn i skjemaets Descriptions felt.

Se også video som viser framgangsmåten:

Hvorfor får en ikke gitt tilgang til spesifikke brukere på et skjema?

Dersom brukeren aldri har logget på Skjemaker (https://skjemaker.app.uib.no), så finnes ikke brukernavnet i mysqldatabasen. Løsningen er å be de andre logge inn på skjemaker, da blir kontoen opprettet. Derette kan en gi tilgang til det aktuelle Skjemaker skjemaet. Husk også at det er brukerens epost adresse som skal benyttes, ikke uib brukernavnet.

Skjemaker henger

Dersom skjemaet ditt henger, særlig i sammenheng med at du har lagt til sjekkbokser, så er en mulig løsning at du dupliserer skjemaet ditt til et nytt skjema. Det ser ut til å fungere for de fleste. Feilen ligger antakelig en plass dypt nede i PHP koden til Machform.

Skjemaker henger 2

En annen mulig feil er at en har satt på epost kvittering til innmelder samt at innholdet skal sendes som et pdf vedlegg. Vi har sett tilfeller hvor "dompdf" funksjonaliteten i Skjemaker går i en uendelig løkke, noe som medfører at innmelderen etter flere minutter får en "internal 500 error" feilmelding. Skjemaet er postet, men innmelder får aldri en kvittering. Løsningen i slike tilfeller er å ta ut igjen at pdf vedlegg legges til epost kvitteringen.

Uavsluttede html tags kan skape problem i admin grensesnittet

Noen legger til egen html kode i skjemaet. Dette fordi en ønsker å lage html lenker, bold på tekst osv. Det er viktig å avslutte html tagene. Dersom en legger på f.eks

<b>noe tekst her...

og glemmer å avslutte med:

</b>

så kan en oppleve at hele admin grensesnittet begynner å oppføre seg rart. En får blant annet ikke endret på eksisterende radiobokser. Råd i de fleste tilfellene er å unngå å legge inn egen html kode, evt. nøste seg gjennom og prøve å finne hvilken html tag en har glemt å legge inn.

Feil syntaks i epost-oppføringen i notification

Noen ganger kan en oppleve følgende feilmelding:

"Fatal error: Uncaught exception 'Swift_RfcComplianceException' with message 'Address in mailbox given [{element_5}] does not comply with RFC 2822, 3.6.2.' in /var/www/app/skjemaker/htdocs/lib/swift-mailer/classes/Swift/Mime/Headers/MailboxHeader.php:352 Stack trace: 0 /var/www/app/skjemaker/htdocs/lib/swift-mailer/classes/Swift/Mime/Headers/MailboxHeader.php(264)

Mest sannsynlig har en lagt inn flere mottaker-eposter under notification, men har brukt ":", når en skal bruke "," for å skille epost adressene. Eller en har syntaktisk feil i selve epost-adressen. F.eks vil en epost på formen:

navn@no

feile, mens

navn@uib.no

vil fungere.