Forskjell mellom versjoner av «Sjekkliste ved IKT anskaffelse»

m
m
Linje 16: Linje 16:
 
* Støtte for Feide pålogging av brukere? se [https://www.feide.no/ Feide] for informasjon.
 
* Støtte for Feide pålogging av brukere? se [https://www.feide.no/ Feide] for informasjon.
  
* Krav til oppetid/kontinuitetsdrift.
+
* Krav til oppetid/kontinuitetsdrift, se [[Kontinuitetsprosjektet]]
  
 
* Kostnad for interndrift versus ekstern, se [[Prisliste IT tjenester]] ved ITA
 
* Kostnad for interndrift versus ekstern, se [[Prisliste IT tjenester]] ved ITA

Revisjonen fra 22. mai 2014 kl. 14:42

Informasjon.gif Under utvikling! Denne siden er under utvikling og ble sist oppdatert 22.05.2014 av Edpck . Artikkelen kan eksistere på engelsk. Se etter en språklenke i menyen til venstre.

Sjekklist for anskaffelse av IT-løsninger ved UiB

Listen er ment for ITA-medarbeidere som blir involvert i anskaffelseprosesser, samt øvrige ved UiB som jobber med slike anskaffelser.
Se også "Kjøreregler ved anskaffelse av IT-løsninger og gjennomføring av endringsprosjekter" for overordnede krav.

  • Støttes de mest brukte nettlesere og håndholdte enheter for systemer som er tilgjengelig på nett?
  • Støttes forskjellige språk i løsningen?
  • Er hele eller deler av dataene arkivverdig? Integrasjonsmulighet mot arkivsystem ved UiB.
  • Støtte for Feide pålogging av brukere? se Feide for informasjon.
  • Programvarelisens
  • Rutiner for feilrapportering og endringsønsker.
  • Finnes det et brukermiljø?
  • Hvor ofte kommer nye versjoner?
  • Er det behov for å integrere mot andre IT-systemer ved UiB?
  • Hvor/hvordan lagres person og andre sensitive data?
  • Hvordan sikres overføring av data i nettleser, backup, osv.
  • System og bruker-dokumentasjon
  • Kan data gjøres offentlig tilgjengelig fra løsningen?, se Åpne data


Preferanser til ITA ved UiB

  • Server: RedHat Enterprise Linux og Windows
  • Databaseteknologi: PostgresSQL og Oracle
  • Programmingsspråk og rammeverk: Python, PHP, Drupal