Forskjell mellom versjoner av «Informasjonsskjermer»
m |
|||
Linje 56: | Linje 56: | ||
En PC med programmet Scala klient kobles til en informasjonsskjerm i et vrimleareal, skranke e.l. Skjermen viser en "spilleliste" med bilder, videoer o.l. Innholdet bestemmes av en administrator som logger på via et web-grensesnitt til "Scala Content Manager" (på en server på IT-avdelingen). | En PC med programmet Scala klient kobles til en informasjonsskjerm i et vrimleareal, skranke e.l. Skjermen viser en "spilleliste" med bilder, videoer o.l. Innholdet bestemmes av en administrator som logger på via et web-grensesnitt til "Scala Content Manager" (på en server på IT-avdelingen). | ||
+ | |||
+ | Maler og mer avansert innhold lages med Scala Designer, men dette trenger man ikke bruke for å legge ut innhold i ferdige maler. | ||
[[image:structure_Scala.jpg]] | [[image:structure_Scala.jpg]] |
Revisjonen fra 20. mar. 2017 kl. 09:56
Informasjonsskjermer er skjermer plassert synlig for å vise aktuell informasjon til publikum.
Eksempler på slik informasjon i UiB-sammenheng kan være:
- Meldinger om disputaser, gjesteforelesninger og andre begivenheter
- Informasjon til studenter (frister o.l.)
- Aktuell informasjon om instituttets virksomhet
- Videreformidling av ulik relevant informasjon fra UiB eller eksterne kilder
Scala er det systemet IT-avdelingen tilbyr til brukermiljøer som vil sette opp informasjonsskjermer. Dette er en tjeneste IT-avdelingen tar betalt for, for å dekke inn kostnadene til programvarelisenser.
Slik kan institutter og avdelinger ta Scala i bruk
Det er kritisk at plassering av utstyr planlegges godt. Utstyret som trengs er selve infoskjermen og en PC som styrer denne, men utgifter til strøm- og nettverkskontakter kommer som regel i tillegg. Ta gjerne kontakt med IT-avdelingen og få hjelp til planleggingen!
Skjermen kan være en flatskjerm-TV eller en skjerm som er spesiallaget som infoskjerm. Dersom skjermen skal stå på hele tida, vil vi anbefale sistnevnte. Velg en PC som er forhåndsavtalt til dette formålet. (PC-en må være en standard UiB-klient-PC. PC-en trenger tilkopling til strøm og datanett, og skjermen må naturligvis også ha strøm.)
Utstyr og installasjon bestilles hos AV-leverandør på rammeavtale. I noen tilfeller må AV-leverandør ha befaring før de gir pristilbud på en løsning.
Når det fysiske utstyret er på plass, kan man få tilgang til Scala-systemet. Et avspillerprogram installeres på PCen som er koblet til selve infoskjermen, og administrator(er) kan logge inn på en nettside for å administrere innholdet. Registrer sak i Issue-tracker for å bestille Scala-tjenesten.
Det finnes ferdige maler med "UiB-design" for presentasjon av meldinger i ulike formater.
Prismatrise
Komponent | Leveres | Kostnad |
---|---|---|
Installasjon av strøm (stikkontakt for PC og infoskjerm) og nettverkskontakt for PC | Rammeavtale elektro | Pris bør avtales på befaring, ligger vanligvis omkring kr 5000 - 10000 |
Skjerm og PC | Rammeavtale AV-leverandør | Varierer etter størrelse, se alternativer i leverandørens katalog |
Monteringskostnader | Rammeavtale AV-leverandør | Timepris ihht avtale, omfang (antall timer) bør avtales på befaringen |
Scala lisens | Fra IT-avdelingen inkl innkjøp og oppgraderinger | Årlig kostnad ihht IT-avdelingens prisliste. (Belastes to terminer pr år.) |
Scala lisens
Slik virker Scala
En PC med programmet Scala klient kobles til en informasjonsskjerm i et vrimleareal, skranke e.l. Skjermen viser en "spilleliste" med bilder, videoer o.l. Innholdet bestemmes av en administrator som logger på via et web-grensesnitt til "Scala Content Manager" (på en server på IT-avdelingen).
Maler og mer avansert innhold lages med Scala Designer, men dette trenger man ikke bruke for å legge ut innhold i ferdige maler.