Forskjell mellom versjoner av «Fraværsmelde e-post»

Linje 6: Linje 6:
  
  
'''Gå til fraværsmelding eller videresending av epost for:'''
 
  
[https://rasmus.uib.no/reise/ Studenter]
 
  
[https://tjinfo.uib.no/reise Ansatte med epost på alf] 
 
  
 +
== Outlook, Evolution eller Entourage ==
 +
 +
Leser du UiB-e-posten din i enten Outlook på Windows, Evolution på Linux eller Entourage på Mac, ligger e-posten din på en Exchange-server. Du må da benytte programmets egen fraværsassistent, eventuelt tilsvarende på  [https://kalender.uib.no/ kalender.uib.no]. Spesifikt for Outlook, se under.
 +
 +
 +
== Outlook ==
 +
 +
Outlook-brukere som får brukerstøtte fra IT-avdelingens Seksjon for Klientstøtte må IKKE bruke fraværsmeldingen man finner på https://tjinfo.uib.no/reise. Man kan i stedet bruke Outlook sin egen fraværsmelding. Denne kan også legges inn i Outlook Web Access.
 +
 +
Legge inn fraværsmelding i Outlook
 +
 +
1) Åpne menyen "Verktøy" i Outlook og velg "Fraværsassistent...".
 +
 +
2) Merk av for "Jeg er ikke på kontoret" og skriv eventuelt inn egen melding i tekstfeltet under.
 +
 +
3) Valgfritt: Man kan legge inn egne regler (vilkår og handlinger) for fraværsmeldigen ved å klikke på knappen [Legg til regel...] (over) og velge blant allternativene.
  
== Outlook, Evolution eller Entourage ==
+
Legge inn fraversmelding i Outlook Web Access
  
Leser du UiB-e-posten din i enten Outlook på Windows, Evolution Linux eller Entourage på Mac, ligger e-posten din på en Exchange-server. Du må da benytte programmets egen fraværsassistent, eventuelt tilsvarende på  [https://kalender.uib.no/ kalender.uib.no].
+
I Outlook Web Access klikker man "Options"/"Alternativ" i margen til venstre (må evt klikke "snarveier" øverst), slik at vinduet i nettleseren skifter til valg for Outlook. Øverst merker man av for "I'm currently out of the office" og skriver så eventuelt inn egen melding i tekstfeltet under.
 +
'''Gå til fraværsmelding eller videresending av epost for:'''
  
'''Gå til:'''
+
*[https://rasmus.uib.no/reise/ Studenter]
*[[Fraværsmelding i Outlook]]
+
*[https://tjinfo.uib.no/reise Ansatte med epost på alf] 
*[https://kalender.uib.no/ kalender.uib.no - logg på for fraværsmelding m.m.]
+
*[https://kalender.uib.no/ Fraværsmelding for Outlook-brukere]
  
 
[[Kategori:E-post]]
 
[[Kategori:E-post]]

Revisjonen fra 18. feb. 2010 kl. 14:42

Om du ikke kommer til å lese e-post en periode på grunn av tjenestereise, permisjon, ferie eller annet, kan det vere nyttig at de som sender deg e-post blir informert om dette. I stedet for å vente lenge på svar, vil avsender da ofte i stedet kunne få svar fra andre. Eller kanskje du vil ha e-posten til din UiB-adresse automatisk videresendt til en kollega eller en annen e-postadresse en periode.

Mozilla, Apple Mail eller webmail.uib.no

Dersom du leser UiB-e-posten din i Thunderbird eller webmail, ligger e-posten din sannsynligvis på alf.uib.no (for ansatte) eller rasmus.uib.no (for studenter). Da kan du sette opp fraværsmelding eller du kan videresende eposten din til en annen adresse via en egen vevside. Etter innlogging kan du legge inn melding som skal sendes til mottaker, samt datoer for start og slutt på tjenesten. Er du tilbake før først antatt, går det an å logge inn og endre dette.



Outlook, Evolution eller Entourage

Leser du UiB-e-posten din i enten Outlook på Windows, Evolution på Linux eller Entourage på Mac, ligger e-posten din på en Exchange-server. Du må da benytte programmets egen fraværsassistent, eventuelt tilsvarende på kalender.uib.no. Spesifikt for Outlook, se under.


Outlook

Outlook-brukere som får brukerstøtte fra IT-avdelingens Seksjon for Klientstøtte må IKKE bruke fraværsmeldingen man finner på https://tjinfo.uib.no/reise. Man kan i stedet bruke Outlook sin egen fraværsmelding. Denne kan også legges inn i Outlook Web Access.

Legge inn fraværsmelding i Outlook

1) Åpne menyen "Verktøy" i Outlook og velg "Fraværsassistent...".

2) Merk av for "Jeg er ikke på kontoret" og skriv eventuelt inn egen melding i tekstfeltet under.

3) Valgfritt: Man kan legge inn egne regler (vilkår og handlinger) for fraværsmeldigen ved å klikke på knappen [Legg til regel...] (over) og velge blant allternativene.

Legge inn fraversmelding i Outlook Web Access

I Outlook Web Access klikker man på "Options"/"Alternativ" i margen til venstre (må evt klikke på "snarveier" øverst), slik at vinduet i nettleseren skifter til valg for Outlook. Øverst merker man av for "I'm currently out of the office" og skriver så eventuelt inn egen melding i tekstfeltet under. Gå til fraværsmelding eller videresending av epost for: