Grålisten og Skjema: Forskjell mellom sider

Fra IThjelp
(Forskjell mellom sider)
 
Ingen redigeringsforklaring
 
Linje 1: Linje 1:
{{trenger gjennomgang}}
{{Under utvikling}}


== Another method of stopping spam ==
{{Mangler kategorisering}}


Nowadays most spam is sent from infected home PCs in private homes. The spambots running on a PC do not have any logic for resending a failed message, these applications appear to adopt the "fire-and-forget" methodology. A decent mail server however, will try to deliver a message for at least 3 days.  
'''Søknad om generell tilgang''' til sentrale IT-systemer  (brukerkonto) for studenter, ansatte og andre ved UiB skal gjøres via [https://sebra.uib.no/ SEBRA].  Se egen informasjon om [[Brukerkonto/tilgang_til_IT-tjenestene|oppretting av brukerkonto]].


: You are probably reading this page since you got this error message:
: 421-Nice to meet you - please try again in 10 minutes
: 421-For more information see: http://tjinfo.uib.no/greylist.html
: 421 or contact postmaster@uib.no


Mail is transfered between mail servers using the protocol SMTP, defined in [ftp://ftp.ntnu.no/pub/rfc/rfc2821.txt RFC2821]. During delivery the receiving server will respond with three-digit codes:
'''Søknad om tilgang til administrative fellessystemer''' finnes  via [https://intranett.uib.no/uPortal/Link?id=8051 Intranett].  


*2xx means OK
*4xx notifies that a temporary error has occured. The sending server should retry delivering the message.
*5xx is a permanent rejection, ie "user unknown". The sending server should give up on the message, reporting the failed delivery to the sender.


'''Bestilling av programvare:''' Ulik programvare berstilles på  ulike måter. Se aktuell [[Programvare_ved_UiB|programvare]].  Skjemaet [http://webber.uib.no/it/skjema/prog/bestill_prog.pdf "Rekvisisjon av lisensiert programvare"], evt i [http://webber.uib.no/it/skjema/prog/bestill_prog.htm html-format], kan brukes for bestillinger av programvare der  IT-avdelingen har kjøpt inn flere lisenser, og lisenskostnadene skal  viderefaktureres til brukernes avdelinger.


While a real mail server will retry after the reception of a 421-message, spammers will not!
[[Telefoniskjema|'''Telefoniskjema''']]
 
Current configuration at the University of Bergen will reject a message the first time it is seen. After 3 minutes a message from the same sender and host to a local user in Bergen will be accepted. After this reception all further mails will be accepted with no further delay.
 
If you are receiving this error while sending mail to the University of Bergen '''your mail server is broken''' and you should contact your support personal demanding the server to be upgraded so that it is conforming to the Internet standards. When a 421 reply is received, your server should requeue the mail and retry after some time. At the University of Bergen a message will be retried for five days untill it is returned to the sender.
 
If you still have problems reaching students or employed at the University of Bergen, your mail to postmaster@uib.no will be accepted. We will respond to such mails by whitelisting your server so that this test will not be run on your further deliveries.
 
For more information about greylisting, please look at [http://projects.puremagic.com/greylisting/ puremagic].
 
[[Kategori:E-post]]

Sideversjonen fra 16. feb. 2010 kl. 19:56

Informasjon.gif Under utvikling! Denne siden er under utvikling og ble sist oppdatert 16.02.2010 av Mgmjv . Artikkelen kan eksistere på engelsk. Se etter en språklenke i menyen til venstre.

Viktig melding.gif Mangler kategorisering Denne siden er ikke kategorisert riktig eller ikke kategorisert i det hele tatt. Du kan hjelpe til ved å legge den til i kategorier.

Søknad om generell tilgang til sentrale IT-systemer (brukerkonto) for studenter, ansatte og andre ved UiB skal gjøres via SEBRA. Se egen informasjon om oppretting av brukerkonto.


Søknad om tilgang til administrative fellessystemer finnes via Intranett.


Bestilling av programvare: Ulik programvare berstilles på ulike måter. Se aktuell programvare. Skjemaet "Rekvisisjon av lisensiert programvare", evt i html-format, kan brukes for bestillinger av programvare der IT-avdelingen har kjøpt inn flere lisenser, og lisenskostnadene skal viderefaktureres til brukernes avdelinger.

Telefoniskjema