NX.uib.no og Ofte stilte spørsmål om tilgang: Forskjell mellom sider

Fra IThjelp
(Forskjell mellom sider)
Ingen redigeringsforklaring
 
mIngen redigeringsforklaring
 
Linje 1: Linje 1:
{{Mangler bilder|url=http://www.ii.uib.no/~bjorge/NX/}}
{{Trenger gjennomgang}}


NX-programvare for grafisk terminaltilgang/eksternt skrivebord (over Internet) til linux er tilgjengelig følgende tjener:
==Hvordan får jeg tilgang til Windows / Unix?==
Søknad om brukerkonto skal gjøres via [http://sebra.uib.no SEBRA]. Les mer informasjon om brukertilganger [[Brukerkonto/tilgang_til_IT-tjenestene|denne siden]].


* nx.uib.no


Protokollen og programvaren er utviklet av selskapet [http://nomachine.com Nomachine].
==Jeg har glemt passordet mitt. Hva gjør jeg?==
Ansatte må kontakte BRITA på telefon 555 84700.
Personlig oppmøte med identifikasjonspapirer er nødvendig.


NX-programvaren er et effektiv og enkelt konfigurerbart alternativ til xwin-32, VNC, VNC-SSH og liknende produkter, med programvareakselerert OpenGL-support. All datakommunikasjon er kryptert og inkluderer grafisk (X.org) fjerntilgang til linuxmaskiner også fra eksterne nettverk. Installasjonen består av to steg:
Studenter kan bytte passord i SEBRA. Klikk på lenken "Student" under "Glemt passord". Du må ha fødselsnummer, studentnummer og PIN-kode (som brukes i Studentweb).


# Last ned og installér NX-klientprogramvare
Ved store geografiske avstander, kontakt BRITA 555 84700 for avtale om alternativ sikker overlevering.
# Konfigurer klienten og legg til UiBs tjenernøkkel


==Installasjon av NX-klienten for Windows==
Last ned NX-klientprogramvaren fra denne siden:


* [http://www.nomachine.com/download-client-windows.php http://www.nomachine.com/download-client-windows.php]
'''Problem: Jeg får ikke "telnet" eller "ftp" til å virke?'''
Løsning: Alle klartekst protokoller er sperret hos UiB. Å sende passord i klartekst er en stor sikkerhetsrisiko da passord og brukernavn som sendes ukryptert uproblematisk vil kunne plukkes opp av andre, og vil da kunne misbrukes.


Fra en windowsmaskin, som administrator, kjør exe-filen du lastet ned for å installere programvaren og følg anvisningene i installasjonsprogramvaren.
Vi anbefaler SSH i stedet. SSH kan lastes ned fra våre sider.


Klientprogramvaren er også tilgjengelig for andre operativsystemer som Linux, MacOSX og Solaris.
Merk: dersom du har en datamaskin innstallert av IT-avdelingen ved UIB, så finnes dette programmet som standard. "Start - programs - ssh secure shell - ssh secure client"


==Konfigurasjon av NX-klientprogramvaren==
Merk at mange mobiltelefoner bruker klartekstprotokoller, det betyr at du må tenke på innholdet i informasjonen du sender. Noen kan faktisk lese informasjonen din. !


Start "''NX Client for Windows''" fra programmenyen. Første gang du kjører vil den starte ''NX Connection Wizard''. Denne veileder deg gjennom installasjonen hvor du må fylle inn informasjonen som forklart her.


Sesjonsvinduet:
==Jeg har glemt Oracle passordet mitt. Hva gjør jeg?==
[[Image:session.jpg]]
Ring OF brukerstøtte på 83500.


I ''Desktop''-vinduet, huk av for "Enable SSL" og du ønsker muligens "gnome desktop" som vindushåndterer:


[[Image:gnome-ssl.JPG]]
==Hvordan endrer jeg passordet mitt i Windows / Unix?==
Passordet endrer du i systemet [http://sebra.uib.no SEBRA].


eller dersom du foretrekker en enkel ''xterm'' følg disse innstillingene:


[[Image:unix-custom.JPG]]
==Hvordan får jeg tilgang til OF / FS?==
[[Image:xterm.JPG]]
Dette må søkes om. Se intranettet for ansatte.


Det siste viktige steget inkluderer å velge dialogen "Advanced Configuration":


[[Image:desk-shortcut.JPG]]
==Hvorfor får jeg ikke lagre på c:\ (lokal harddisk)?==
For de aller fleste brukerne våre er det sperret tilgang til c:\, bortsett fra midlertidig lagring av filer på C:\temp (vil når som helst kunne bli slettet).


Under menyen "Advanced setup", velg knappen "Key":
Alle data skal lagres på server!
- Der tar vi backup.
- Data du lagrer på lokal disk må du selv ta ansvar for.
- Dette gjelder også for bærbare med synkronisering.
- Tenk på at datamaskinen din kan bli stjålet eller ødelagt. Da bør den ikke inneholde sensitive eller uerstattelige data.


[[Image:adv_setup.JPG]]
Dersom du har jobbet på din bærbare datamaskin i en lenger periode uten å ha tatt backup eller synkronisert dataene dine mot våre servere, så må du tenke på å ta BACKUP!
Ta kopi av dine data på USB minnepenn/CD/DVD, ekstern harddisk, og sjekk at det er tilgjengelig der. Det er ditt ansvar å sørge for at du har backup av dataene du lagrer på en bærbar datamaskin utenfor UIB-nettverket.


Da kommer dette opp:


[[Image:ssh_key.JPG]]
==Hvordan får jeg internett hjemme?==
Se informasjon om ADSL-avtale for ansatte og studenter ved UiB på denne siden: [ADSL].


I dette vinduet fjerner du innholdet og limer inn DSA-nøkkelen under istedenfor:
<pre>-----BEGIN DSA PRIVATE KEY-----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-----END DSA PRIVATE KEY-----</pre>


Dersom du ønsker f.eks. norsk tastaturoppsett:
==Hvordan får jeg hjemmekontorløsning?==
Se informasjon på denne siden: [Hjemmekontor]


[[Image:adv_norwegian.jpg]]
==Jeg trenger ICA-client på min maskin som ikke er driftet av den sentrale IT avdelingen. Hva gjør jeg?==
Henvend deg til din lokale IT-kontakt. Dersom maskinen du har ikke er installert/driftet av oss, kan du dessverre ikke få ICA-client innstallert.


Avslutt med å lagre ("Save"), og fortsett til loginvinduet ved å trykke "OK". I loginvinduet legger du inn ditt vanlige brukernavn og passord.
Om innlogging feiler, vennligst sjekk innstillinger på nytt! Du kan gjøre egne valg etter at det virker.


[[Image:login.JPG]]
==Hvordan får jeg tilgang til nettbanken min?==
Noen bankers nettjenester krever spesielle installasjoner på maskinen/nettleseren.  


Noen versjoner av NX-klientprogramvaren mangler valget "Keyboard custom". Da kan du velge tastaturoppsett inne i GNOME/KDE, eller du kan velge "Run the default X client script on server" når du velger skrivebord (se lenger oppe) og legge noe slikt i filen ~/.xsession:
Dette er ikke noe vi gir brukerstøtte på for!
<pre>setxkbmap no
Betaling av private regninger på nettbank er en privat aktivitet som ikke IT avdelingen støtter.  
/usr/bin/xterm</pre>


UiB ITA har følgende restriksjoner på nx.uib.no:
* Maksimalt én aktiv sesjon for hver bruker
* SSL-kryptering for all trafikk må skrus på


[[Kategori:Linux]]
==Jeg får ikke tilgang til webside. ActiveX advarsel. Hva gjør jeg?==
[[Kategori:Innloggingstjenester]]
Advarsler om ActiveX sikkerhetsinnstillinger er oftest relatert til profilen. Hvis dette er et stort problem må du be IT-avd lage ny profil til deg.
 
 
==Jeg har lagret brukernavn og passord til en webside i nettleseren min. Hvordan kan jeg få dette fjernet?==
Mozilla Firefox (versjon 3.5.7):
1) Tools -> Options -> Security.
2) Under feltet "passwords": kryss vekk haken "Remember passwords".
3) Klikk på knappen "Saved Passwords" og velg "Remove all".
 
Internet Explorer (versjon 8):
1) Tools -> Internet Options-> Content -> Auto Complete
2) Kryss vekk "User names and passwords on forms"
3) Klikk på knappen "Delete AutoComplete history..." Kryss av for "Passwords" og klikk på knappen "Delete".
 
 
Problem: Jeg lurer på hvor lang tid det tar fra en legger informasjon inn i FS, før det blir lagt ut på Studentportalen.
Løsning: Forutsatt at informasjonen i FS er kodet i henhold til gjeldende regler, jf. http://webber.uib.no/ua/informasjon/kokebok/, vil informasjonen dukke opp i Studentportalen dagen etter at den er lagt inn i FS (nye data blir overført hver natt).
 
[[Kategori:Ofte stilte spørsmål]]

Sideversjonen fra 23. feb. 2010 kl. 10:15


Viktig melding.gif Trenger gjennomgang Denne artikkelen trenger muligens oppdateringer og/eller endringer.

Hvordan får jeg tilgang til Windows / Unix?

Søknad om brukerkonto skal gjøres via SEBRA. Les mer informasjon om brukertilganger på denne siden.


Jeg har glemt passordet mitt. Hva gjør jeg?

Ansatte må kontakte BRITA på telefon 555 84700. Personlig oppmøte med identifikasjonspapirer er nødvendig.

Studenter kan bytte passord i SEBRA. Klikk på lenken "Student" under "Glemt passord". Du må ha fødselsnummer, studentnummer og PIN-kode (som brukes i Studentweb).

Ved store geografiske avstander, kontakt BRITA 555 84700 for avtale om alternativ sikker overlevering.


Problem: Jeg får ikke "telnet" eller "ftp" til å virke? Løsning: Alle klartekst protokoller er sperret hos UiB. Å sende passord i klartekst er en stor sikkerhetsrisiko da passord og brukernavn som sendes ukryptert uproblematisk vil kunne plukkes opp av andre, og vil da kunne misbrukes.

Vi anbefaler SSH i stedet. SSH kan lastes ned fra våre sider.

Merk: dersom du har en datamaskin innstallert av IT-avdelingen ved UIB, så finnes dette programmet som standard. "Start - programs - ssh secure shell - ssh secure client"

Merk at mange mobiltelefoner bruker klartekstprotokoller, det betyr at du må tenke på innholdet i informasjonen du sender. Noen kan faktisk lese informasjonen din. !


Jeg har glemt Oracle passordet mitt. Hva gjør jeg?

Ring OF brukerstøtte på 83500.


Hvordan endrer jeg passordet mitt i Windows / Unix?

Passordet endrer du i systemet SEBRA.


Hvordan får jeg tilgang til OF / FS?

Dette må søkes om. Se intranettet for ansatte.


Hvorfor får jeg ikke lagre på c:\ (lokal harddisk)?

For de aller fleste brukerne våre er det sperret tilgang til c:\, bortsett fra midlertidig lagring av filer på C:\temp (vil når som helst kunne bli slettet).

Alle data skal lagres på server! - Der tar vi backup. - Data du lagrer på lokal disk må du selv ta ansvar for. - Dette gjelder også for bærbare med synkronisering. - Tenk på at datamaskinen din kan bli stjålet eller ødelagt. Da bør den ikke inneholde sensitive eller uerstattelige data.

Dersom du har jobbet på din bærbare datamaskin i en lenger periode uten å ha tatt backup eller synkronisert dataene dine mot våre servere, så må du tenke på å ta BACKUP! Ta kopi av dine data på USB minnepenn/CD/DVD, ekstern harddisk, og sjekk at det er tilgjengelig der. Det er ditt ansvar å sørge for at du har backup av dataene du lagrer på en bærbar datamaskin utenfor UIB-nettverket.


Hvordan får jeg internett hjemme?

Se informasjon om ADSL-avtale for ansatte og studenter ved UiB på denne siden: [ADSL].


Hvordan får jeg hjemmekontorløsning?

Se informasjon på denne siden: [Hjemmekontor]


Jeg trenger ICA-client på min maskin som ikke er driftet av den sentrale IT avdelingen. Hva gjør jeg?

Henvend deg til din lokale IT-kontakt. Dersom maskinen du har ikke er installert/driftet av oss, kan du dessverre ikke få ICA-client innstallert.


Hvordan får jeg tilgang til nettbanken min?

Noen bankers nettjenester krever spesielle installasjoner på maskinen/nettleseren.

Dette er ikke noe vi gir brukerstøtte på for! Betaling av private regninger på nettbank er en privat aktivitet som ikke IT avdelingen støtter.


Jeg får ikke tilgang til webside. ActiveX advarsel. Hva gjør jeg?

Advarsler om ActiveX sikkerhetsinnstillinger er oftest relatert til profilen. Hvis dette er et stort problem må du be IT-avd lage ny profil til deg.


Jeg har lagret brukernavn og passord til en webside i nettleseren min. Hvordan kan jeg få dette fjernet?

Mozilla Firefox (versjon 3.5.7): 1) Tools -> Options -> Security. 2) Under feltet "passwords": kryss vekk haken "Remember passwords". 3) Klikk på knappen "Saved Passwords" og velg "Remove all".

Internet Explorer (versjon 8): 1) Tools -> Internet Options-> Content -> Auto Complete 2) Kryss vekk "User names and passwords on forms" 3) Klikk på knappen "Delete AutoComplete history..." Kryss av for "Passwords" og klikk på knappen "Delete".


Problem: Jeg lurer på hvor lang tid det tar fra en legger informasjon inn i FS, før det blir lagt ut på Studentportalen. Løsning: Forutsatt at informasjonen i FS er kodet i henhold til gjeldende regler, jf. http://webber.uib.no/ua/informasjon/kokebok/, vil informasjonen dukke opp i Studentportalen dagen etter at den er lagt inn i FS (nye data blir overført hver natt).