Problemer med Outlook på UiB-maskiner: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
 
(10 mellomliggende versjoner av 4 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
{{Mangler kategorisering}}
{{ikke oppdatert}}
{{Trenger gjennomgang}}
Mange problemer relatert til Microsoft Outlook på klientdriftede maskiner kan ordnes ved å kjøre "Reparer Outlook" (mens Outlook IKKE er startet). Den vil tilbakestille oppsettet av Outlook til standard oppsett (peke til riktig server osv.). Den vil ikke endre på dine personlige innstillinger som filtre, mailbokser osv, så det skal ikke være noen farer knyttet til å kjøre den. Vær obs på at den endrer på innstillinger for videresending av e-post hvis du har aktivert dette. Men for de fleste er ikke det noe man trenger tenke på.
{{Flyttet fra ITwiki}}
Kjør ”start - > Support - > Reparere Mozilla” evt Reparer Outlook


De fleste problemer relatert til Outlook kan fikses ved å kjøre "Reparer Outlook" fra start-support (mens Outlook IKKE er startet). Den vil nullstille oppsettet av Outlook til standard oppsett (peke til riktig server osv). Den vil ikke endre dine personlige innstillinger som filtre, mailbokser osv, så det skal ikke være noen farer knyttet til å kjøre den. Det eneste man kan tenke på er at den endre på .forward-filen til brukeren, men for de fleste er ikke det noe man trenger tenke på.
Merk at om du kjører denne fixen to ganger rad, vil den tilbakestille noen flere innstillinger til standardoppsett.


Hvis ikke ikonet finnes, er ikke brukeren medlem av "Outlook"-gruppen. For å sjekke om en bruker har exchange-konto, er i outlook-gruppen osv, kan du logge på malurt og skrive "ckex" f.eks. "ckex nkjmb". Du blir da spurt om ditt windows-passord, og får opp info om brukernavnet du spurte etter. Det er også en funksjon for å sjekke dette i issuetracker.
Reparasjonsprogrammet startes slik:


Merk at når man kjører reparer outlook så vil den (fra 13/10 2006) kopiere tilbake brukerens autocomplete (.NK2)-fil når den kjøres. Dette er fordi en del brukere har en ide om at autocomplete = adressebok. Denne filen blir veldig sjelden korrupt, så det skulle ikke være noen fare involvert med å beholde denne filen. Men hvis det likevel skulle være problemer med autocomplete-cachen, kan man kjøre reparer outlook to ganger på rad (uten å starte outlook i mellomtiden), og da vil den ikke kopieres tilbake.
:''Start - > Support - > Reparere Outlook''
 
Etter noen sekunder kan du forhåpentlig starte Outlook uten de tidligere problemer.
 
Hvis ikonet ikke finnes, kontakt [[BRITA]].
 
Tips: [[Support-menyen]] har tilsvarende reparasjons-script også for andre programmer.
 
 
[[Fil:Reparere Outlook.jpg]]
 
 
[[Kategori:Tips]]

Siste sideversjon per 19. apr. 2024 kl. 11:46


Viktig melding.gif Ikke oppdatert Denne siden er ikke oppdatert på lang tid, og kan inneholde utdatert informasjon eller feil. Oppdatert informasjon og brukerveiledninger for IT-tjenestene finnes i UiBhjelp (https://hjelp.uib.no).

Mange problemer relatert til Microsoft Outlook på klientdriftede maskiner kan ordnes ved å kjøre "Reparer Outlook" (mens Outlook IKKE er startet). Den vil tilbakestille oppsettet av Outlook til standard oppsett (peke til riktig server osv.). Den vil ikke endre på dine personlige innstillinger som filtre, mailbokser osv, så det skal ikke være noen farer knyttet til å kjøre den. Vær obs på at den endrer på innstillinger for videresending av e-post hvis du har aktivert dette. Men for de fleste er ikke det noe man trenger tenke på.

Merk at om du kjører denne fixen to ganger på rad, vil den tilbakestille noen flere innstillinger til standardoppsett.

Reparasjonsprogrammet startes slik:

Start - > Support - > Reparere Outlook

Etter noen sekunder kan du forhåpentlig starte Outlook uten de tidligere problemer.

Hvis ikonet ikke finnes, kontakt BRITA.

Tips: Support-menyen har tilsvarende reparasjons-script også for andre programmer.


Reparere Outlook.jpg