Anbefalinger for bruk av digitale møte- og samhandlingsløsninger
Fra IThjelp
Denne siden supplerer UiBs side "Koronavirus – informasjon for studenter og ansatte"
Hvordan jobbe hjemmefra?
Se også siden med råd og veiledning om IT-tjenester for å jobbe hjemmefra.
- Skrivebord.uib.no - tilgang til de fleste programmer, dine filer osv.
- Saksbehandler.uib.no - tilgang til administrative systemer (økonomi, ePhorte osv.) samt Office-programmene og dine filer.
- Fjernstyre din egen kontor-PC.
Kontakt oss via UiBhjelp så ordner vi tilgang for deg. - Koble deg til UiBs nettverk med VPN.
Hvordan kommunisere og samhandle digitalt?
Teams er UiBs foretrukne plattform for digital samhandling. Teams og Zoom kan begge brukes til videomøter.
Matrisen oppsummerer anbefalinger for ulike bruksområder:
Teams
Zoom
- Logg på uib.zoom.us for å starte eller delta i Zoom-møter.
- Digitale møter med Zoom.
- Se mer informasjon i UiBhjelp.
Merk:
- Gjør deg kjent med anbefalingene for Sikker atferd i digitale møter!
- Vi anbefaler at du bruker hodesett, ikke datamaskinens innebygde høyttaler og mikrofon. Mer informasjon i innkjøpsveiledningen.
Trenger du hodesett, kontakt oss via UiBhjelp.
Selv om du bare har hodesett uten mikrofon, vil det gi bedre resultat enn høyttaler. (Du kombinerer da hodesett med mikrofon som er innebygd i datamaskinen.)
Hvordan gå fra campus- til nettundervisning?
UiB har på kort tid fått to nye tjenester for fjernundervisning:
- Kaltura: brukes til opptak av forelesninger. Forelesere oppfordres til å bruke opptak fremfor live undervisning. Opptak kan gjøres i ro og mak, det er lavere risiko for feil, og studenter kan se opptaket flere ganger.
- Zoom: brukes der Kaltura ikke kan/bør benyttes, f.eks. live seminar med behov for interaksjon mellom foreleser og studenter og gruppesamtaler/-arbeid. Zoom har for eksempel funksjonalitet for breakout-rooms, der man kan dele studentene inn i grupper.
Hvordan avholde digitale doktorgradsprøver?
- Se egen side om Anbefalinger for digitale doktorgradsprøver.
Her kan du få hjelp
- Du finner informasjon og kan få hjelp i tjenesteportalen UiBhjelp.
- Brukerstøttesenteret BRITA er også tilgjengelig på telefon 55 58 47 00, kl. 08:00-15:45.
- Vi er også tilgengelig på chat: itchat.uib.no kl. 08:30-15:30.
Det er lettere for oss å hjelpe deg hvis du husker å:
- ta med all informasjon som er relevant for saken (f.eks. maskinnavn)
- oppgi et mobilnummer vi kan nå deg på.
- laste ned Teamviewer på forhånd hvis du tror vi kan hjelpe deg ved å koble oss til din PC.
Merk at den spesielle situasjonen vi er i, også blir utnyttet til data-kriminalitet!
Se råd på nettvett.no om "Hvordan bevare en trygg digital hverdag"