Anbefalinger for bruk av digitale møte- og samhandlingsløsninger
Her finner du informasjon og anbefalinger om hvordan du kan jobbe digitalt ifm. Koronaviruset, samt hvor du kan henvende deg dersom du trenger hjelp. Se også:
UiBs side med informasjon om koronaviruset | Informasjon om undervisning på nett |
Hvordan jobbe hjemmefra?
Merk:
- Det er fint om du bare bruker VPN-oppkobling når det er nødvendig, ettersom det belaster UiBs infrastruktur.
- Hvis du har problemer med treg ytelse eller avbrudd når du jobber hjemmefra, prøv å bruke skrivebord.uib.no. Den gir et fullstendig "UiB skrivebord" med moderate krav til nettverkskapasitet.
Hvordan samhandle digitalt?
Teams er UiBs foretrukne plattform for digital samhandling, med funksjonalitet for å avholde møter, ha samtaler og dele filer, oppgaver, skjerm, m.m. Les mer om bruk av Teams her.
Hvordan gjennomføre møter digitalt?
- Bruk Teams
- Bruk Skype for Business
- Bruk Outlook (til å kalle inn til Teams- eller Skype-møte). NB! Ikke alle brukere har Teams-knappen tilgjengelig i Outlook.
- IT-avdelingen jobber også med å gjøre Zoom tilgjengelig for digitale møter. Mer info kommer!
NB! Vi anbefaler at du bruker hodesett, ikke datamaskinens innebygde høyttaler og mikrofon.
Mer informasjon i UiBs innkjøpsveiledning. Husk derfor å ta med hodesett hjem. Har du ikke hodesett fra før, kontakt oss via UiBhjelp.
Selv om du bare har hodesett uten mikrofon, vil det gi bedre resultat enn høyttaler. (Du kombinerer da hodesett med mikrofon som er innebygd i datamaskinen.)
Hvordan gå fra campus- til nettundervisning?
- Les her om videoløsninger til undervisningsbruk og andre hjelpemidler for å flytte undervisningen til nett.
- Les her om anbefalinger for å gjennomføre digitale doktorgradsprøver (prøveforelesning og disputas)
Brukerstøttesenteret BRITA er tilgjengelig innen vanlig kontortid. Primærkanal for kontakt for både ansatte og studenter er |UiBhjelp. Du kan også ringe oss på 55 58 47 00. Vi forsøker å opprettholde normal drift så langt som mulig.
Du kan hjelpe oss å hjelpe deg ved å huske på når du kontakter oss:
- Ta med all informasjon som er relevant for saken (f.eks. maskinnavn)
- Hvis du ikke er tilgjengelig på kontortelefonen, oppgi et mobilnummer vi kan nå deg på.
- Hvis du tror vi kan hjelpe deg ved å koble oss til din PC med fjernhjelp, kan du gjerne laste ned Teamviewer på forhånd.