Sjekkliste ved IKT anskaffelse
Fra IThjelp
Sjekklist for anskaffelse av IT-løsninger ved UiB
Listen er ment for ITA-medarbeidere som blir involvert i anskaffelseprosesser, samt øvrige ved UiB som jobber med slike anskaffelser.
Se også "Kjøreregler ved anskaffelse av IT-løsninger og gjennomføring av endringsprosjekter" for overordnede krav.
- Universell utforming, se "Difi - universell utforming"
- Støttes de mest brukte nettlesere og håndholdte enheter for systemer som er tilgjengelig på nett?
- Støttes forskjellige språk i løsningen?
- Er hele eller deler av dataene arkivverdig? Integrasjonsmulighet mot arkivsystem ved UiB.
- Støtte for Feide pålogging av brukere? se Feide for informasjon.
- Krav til oppetid/kontinuitetsdrift, se Kontinuitetsprosjektet
- Kostnad for interndrift versus ekstern, se Prisliste IT tjenester ved ITA
- Programvarelisens
- Rutiner for feilrapportering og endringsønsker.
- Finnes det et brukermiljø?
- Hvor ofte kommer nye versjoner?
- Er det behov for å integrere mot andre IT-systemer ved UiB?
- Hvor/hvordan lagres person og andre sensitive data?
- Hvordan sikres overføring av data i nettleser, backup, osv.
- System og bruker-dokumentasjon
- Kan data gjøres offentlig tilgjengelig fra løsningen?, se Åpne data
Preferanser til ITA ved UiB
- Integrasjon mellom systemer vha REST-tjenester
- Server: RedHat Enterprise Linux og Windows
- Databaseteknologi: Oracle og PostgresSQL
- Programmingsspråk og rammeverk: Apex, Python, PHP, Drupal