Påloggingsproblemer
Problemer med å logge på kan skyldes en rekke ting:
Mulige løsninger:
- Har du gyldig konto? Konto kan opprettes på SEBRA
- Trenger du nytt passord?
- Har du valgt rett domene? Studenter skal bruke STUDENT, mens ansatte logger på UIB.
Slik skal det se ut på Windows 7:
På Windows XP skal det se slik ut:
- Sjekk at Caps Lock ikke er på (noen ganger kan det være feil på selve tastaturet. Prøv å skrive passordet i brukernavn-feltet og se om det er riktig der)
- Sjekk at nettverkskabelen er koblet i både vegguttak og maskinen, og at det lyser grønt eller oransje der den er koblet i maskinen
- Forsøk en omstart på maskinen
- Det kan også være interessant å se om andre klarer å logge seg på PC-en du har problemer med, eventuelt se om du klarer å logge deg på en annen PC.
Klientdriftede bærbare eller unmanaged-maskiner:
Dersom det gjelder innlogging med brukeren 'install' på bærbare eller unmanaged-maskiner må 'log on to' være satt til: MASKINNAVN (this computer) på maskiner med Windows XP. På maskiner med Windows 7 har du to alternativer. Det første alternativet (som du kan se på bildet under) er at du kan skrive inn MASKINNAVN\install (eks: TEST009191\install).
Det andre alternativet, som er litt lettere å skrive inn, er ".\install". Punktumet peker til "denne" maskinen, og erstatter dermed maskinnavnet i feltet for brukernavnet. Da vil det stå under feltene for brukernavn og passord "log on to: MASKINNAVN".
Rapportere feil
- Meld inn en sak i IssueTracker
- Studenter anbefales å først kontakte PC-vakten ved sitt fakultet.
- Ansatte kan eventuelt ringe BRITA (555 84700).