|
|
Linje 1: |
Linje 1: |
| | | [https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/detail/service?unid=19e33cac8ca04f50b376ab6811c7b5e1 Informasjon om brukerkontoer og tilganger finnes nå i UiBhjelp.] |
| ==Hvordan får jeg logget på Windows / Unix?==
| |
| Du må ha en brukerkonto for å kunne logge inn på maskiner som er satt opp av IT-avdelingen. Søknad om brukerkonto skal gjøres via [http://sebra.uib.no SEBRA]. Les mer informasjon om brukertilganger på [[Brukerkonto/tilgang_til_IT-tjenestene|denne siden]].
| |
| | |
| | |
| ==Jeg har glemt passordet mitt. Hva gjør jeg?==
| |
| Ansatte må kontakte BRITA på telefon 555 84700.
| |
| Personlig oppmøte med identifikasjonspapirer er nødvendig.
| |
| | |
| Studenter kan bytte passord i SEBRA. Klikk på lenken "Student" under "Glemt passord". Du må ha fødselsnummer, studentnummer og PIN-kode (som brukes i Studentweb).
| |
| | |
| Ved store geografiske avstander, kontakt BRITA 555 84700 for avtale om alternativ sikker overlevering.
| |
| | |
| | |
| ==Jeg får ikke "telnet" eller "ftp" til å virke. Hva gjør jeg?==
| |
| Alle klartekstprotokoller er sperret hos UiB. Å sende passord i klartekst er en stor sikkerhetsrisiko da passord og brukernavn som sendes ukryptert uproblematisk vil kunne plukkes opp av andre, og vil da kunne misbrukes.
| |
| | |
| Vi anbefaler SSH i stedet. SSH kan lastes ned fra våre sider.
| |
| | |
| Merk: dersom du har en datamaskin innstallert av IT-avdelingen ved UIB, så finnes dette programmet som standard. "Start - programs - ssh secure shell - ssh secure client"
| |
| | |
| Merk at mange mobiltelefoner bruker klartekstprotokoller, det betyr at du må tenke på innholdet i informasjonen du sender. Noen kan faktisk lese informasjonen din. !
| |
| | |
| | |
| ==Jeg har glemt Oracle passordet mitt. Hva gjør jeg?==
| |
| Ring OF brukerstøtte på 83500.
| |
| | |
| | |
| ==Hvordan endrer jeg passordet mitt i Windows / Unix?==
| |
| Passordet endrer du i systemet [http://sebra.uib.no SEBRA].
| |
| | |
| | |
| ==Hvordan får jeg tilgang til OF / FS?==
| |
| Dette må søkes om. Se intranettet for ansatte.
| |
| | |
| | |
| ==Hvorfor får jeg ikke lagre på c:\ (lokal harddisk)?==
| |
| For de aller fleste brukerne våre er det sperret tilgang til c:\, bortsett fra midlertidig lagring av filer på C:\temp (vil når som helst kunne bli slettet).
| |
| | |
| Alle data skal lagres på server!
| |
| - Der tar vi backup.
| |
| - Data du lagrer på lokal disk må du selv ta ansvar for.
| |
| - Dette gjelder også for bærbare med synkronisering.
| |
| - Tenk på at datamaskinen din kan bli stjålet eller ødelagt. Da bør den ikke inneholde sensitive eller uerstattelige data.
| |
| | |
| Dersom du har jobbet på din bærbare datamaskin i en lenger periode uten å ha tatt backup eller synkronisert dataene dine mot våre servere, så må du tenke på å ta BACKUP!
| |
| Ta kopi av dine data på USB minnepenn/CD/DVD, ekstern harddisk, og sjekk at det er tilgjengelig der. Det er ditt ansvar å sørge for at du har backup av dataene du lagrer på en bærbar datamaskin utenfor UIB-nettverket.
| |
| | |
| | |
| ==Hvordan får jeg internett hjemme?==
| |
| Se informasjon om ADSL-avtale for ansatte og studenter ved UiB på denne siden: [ADSL].
| |
| | |
| | |
| ==Hvordan får jeg hjemmekontorløsning?==
| |
| Se informasjon på denne siden: [Hjemmekontor]
| |
|
| |
| | |
| ==Hvordan får jeg ICA-client på min private datamaskin?==
| |
| Henvend deg til din lokale IT-kontakt. Dersom maskinen du har ikke er installert/driftet av oss, kan du dessverre ikke få ICA-client innstallert.
| |
| | |
| | |
| ==Hvordan får jeg tilgang til nettbanken min?==
| |
| Noen bankers nettjenester krever spesielle installasjoner på maskinen/nettleseren.
| |
| | |
| Dette er ikke noe vi gir brukerstøtte på for!
| |
| Betaling av private regninger på nettbank er en privat aktivitet som ikke IT avdelingen støtter.
| |
| | |
| | |
| ==Jeg får ikke tilgang til webside. ActiveX advarsel. Hva gjør jeg?==
| |
| Advarsler om ActiveX sikkerhetsinnstillinger er oftest relatert til profilen. Hvis dette er et stort problem må du be IT-avd lage ny profil til deg.
| |
| | |
| | |
| ==Hvordan fjerner jeg lagrede passord i nettleseren?==
| |
| Sjekk siden [[Hvordan_fjerne_lagrede_passord_i_nettleseren]]
| |
| | |
| | |
| ==Hvor lang tid tar det fra en legger informasjon inn i FS, til det blir lagt ut på Studentportalen?==
| |
| Forutsatt at informasjonen i FS er kodet i henhold til gjeldende regler, jf. http://webber.uib.no/ua/informasjon/kokebok/, vil informasjonen dukke opp i Studentportalen dagen etter at den er lagt inn i FS (nye data blir overført hver natt).
| |
| | |
| | |
| ==Hvorfor får jeg bare tilgang til UiB-sider over VPN?==
| |
| Virus-infiserte VPN-brukere kan risikere å få begrenset sitt nett-tilgang. Nå kan den enkelte sjekke om en er utsatt for
| |
| tiltaket på denne websiden www.tjinfo.uib.no/sperret?
| |
| | |
| Teksten som sendes folk er omtrent slik:
| |
| | |
| Maskinen din som er tilknyttet UIB via NORSK_TEKST er smittet av en slem orm - vi vet ikke hvilket virus men ser av trafikken
| |
| fra maskinen din at den er infisert og gjør forsøk på å spre seg fra din maskin til andres.
| |
| | |
| Maskinen din er til skade for andre brukere på Internett, det kan ikke fortsette! Dersom oversikten under hovedsakelig
| |
| refererer til port 445, kan det gjerne være Sasser.
| |
| | |
| Den eneste sikre måten å bli kvitt viruset på er å reinstallere
| |
| Windows på maskinen. Husk å ta sikkerhetskopi av alt du ønsker
| |
| å beholde før du følger denne oppskriften:
| |
| | |
| Reinstaller operativsystem mens maskinen er av nett!
| |
| Skru på innebygd XP brannmur FØR nettverkskabelen plugges i.
| |
| Last ned oppdateringer fra Windows Update
| |
| Installer antivirus og oppdater signaturer
| |
| Skru av brannmur og evt. meld inn i domene.
| |
| | |
| Du kan få gratis antivirus-program av UIB:
| |
| https://tjinfo.uib.no/program
| |
| | |
| I tillegg til virus finnes også mye annen ufyselig programvare som kan snike seg inn på PC-en din, slik programvare kan
| |
| avlytte alle dine tastetrykk eller sende pornografisk spam mens du sover. Spybot vil hjelpe deg, du må bruke et slikt verktøy:
| |
| http://www.safer-networking.org/
| |
| | |
| Her kan du få hjelp til å holde PC-en din oppdatert:
| |
| | |
| http://windowsupdate.microsoft.com
| |
| http://www.wlan.uib.no/sikkerhet.html
| |
| http://doc.uib.no/wiki/WindowsSikkerhet
| |
| | |
| Du kan risikere å miste tilgang til internett via UIB dersom du ikke følger opp denne meldingen.
| |
| | |
| Dersom du har fulgt alle oppskrifter og fortsatt får disse meldingene,kan det tenkes at andre bruker din konto? Bytt passord:
| |
| | |
| Studenter og ansatte:: https://sebra.uib.no
| |
| | |
| Du kan sjekke om din VPN-forbindelse har blitt begrenset her:
| |
| https://tjinfo.uib.no/sperret
| |
| | |
| [[Kategori:Ofte stilte spørsmål]]
| |