Network Sign-In med VPN: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
Rsa025 (diskusjon | bidrag)
Ingen redigeringsforklaring
Rsa025 (diskusjon | bidrag)
Ingen redigeringsforklaring
Linje 5: Linje 5:
== Slik gjør du ==
== Slik gjør du ==
1. Sørg for at maskinen er koblet til Internett. Du kan enten bruke ditt trådløse hjemmenettverk, eller kablet nett dersom du har dette. <br>
1. Sørg for at maskinen er koblet til Internett. Du kan enten bruke ditt trådløse hjemmenettverk, eller kablet nett dersom du har dette. <br>
[[File:01_Koble_til_WiFi.png|600px|https://it.uib.no/ithjelp/images/5/5f/01_Koble_til_WiFi.png]] <br>
[[File:01_Koble_til_WiFi.png|600px|link=https://it.uib.no/ithjelp/images/5/5f/01_Koble_til_WiFi.png]] <br>


2. Trykk på ikonet for Network Sign-In. Det er mulig du må trykke på '''Other User''', nederst til høyre før du får opp dette ikonet. <br>
2. Trykk på ikonet for Network Sign-In. Det er mulig du må trykke på '''Other User''', nederst til høyre før du får opp dette ikonet. <br>

Sideversjonen fra 20. apr. 2020 kl. 13:05

Network Sign-In med VPN kan for eksempel brukes til å logge på en UiB laptop for første gang. Andre bruksområder er å sørge for at maskinen har en UiB-oppkobling umiddelbart fra du logger på maskinen. På denne måten sikrer du at hjemme -og fellesområder er koblet opp korrekt. Har du endret ditt passord via SEBRA vil også denne måten å logge på oppdatere ditt passord på maskinen.


Slik gjør du

1. Sørg for at maskinen er koblet til Internett. Du kan enten bruke ditt trådløse hjemmenettverk, eller kablet nett dersom du har dette.

2. Trykk på ikonet for Network Sign-In. Det er mulig du må trykke på Other User, nederst til høyre før du får opp dette ikonet.
Mangler det fremdeles, forsøk å ta en omstart av PCen din før du fortsetter.

3. Skriv inn ditt brukernavn og passord.
Husk å bruke formen abc123@uib.no. Når du har skrevet inn ditt passord, kan du trykke på Enter eller på filen ved siden av passordfeltet.

4. Pålogging er nå i gang.
Ved førstegangspålogging, vil dette ta noe tid, avhengig av din internettforbindelse.

5. For å verifisere at alt har gått bra, er det nå lurt å la maskinen stå og få jobbe i noen minutter.

Dersom du har problemer med å nå filer på Documents eller O-området, kan det være nyttig å gjenta hele denne prosessen én gang til.