Bytte passord: Forskjell mellom sideversjoner
Linje 40: | Linje 40: | ||
Ansatte og andre (ikke studenter) som har glemt passord og/eller brukernavn må møte opp hos IT-avdelingens brukerstøttesenter [[BRITA]] i Nygårdsgaten 5 (4. etasje). Husk å ta med legitimasjon! | Ansatte og andre (ikke studenter) som har glemt passord og/eller brukernavn må møte opp hos IT-avdelingens brukerstøttesenter [[BRITA]] i Nygårdsgaten 5 (4. etasje). Husk å ta med legitimasjon! | ||
Av sikkerhetsgrunner kan IT-avdelingen aldri utlevere nytt passord i e-post eller via tredjeperson. | |||
==Jeg har glemt å bytte passord i tide, og nå er kontoen min sperret! (Student)== | ==Jeg har glemt å bytte passord i tide, og nå er kontoen min sperret! (Student)== |
Sideversjonen fra 26. mai 2011 kl. 07:45
Denne siden presenterer noen spørsmål og svar om passordet til UiBs IT-systemer, hvorfor og hvordan det byttes osv.
Se også:
Hvorfor må jeg bytte passord?
Når må jeg bytte passord?
Når du har laget et nytt passord til UiB-kontoen, gjelder det i 13 måneder. Det må byttes før utløpsdatoen.
Du kan se hvor lenge passordet ditt er gyldig når du logger in på bs.uib.no eller webmail.uib.no
To uker før passordet utløper vil du få en e-post som minner deg om at det er på tide å bytte passord.
Hvordan kan jeg bytte passordet?
Passordet byttes bare på ett sted, på sebra.uib.no. Logg inn på din konto (med ditt gjeldende passord) og veld geretter "Endre passord" i venstre marg.
- NB!
- Vi har dessverre opplevd mange tilfeller av at svindlere sender epost til mottakere på UiB med melding om at passordet skal byttes, kontoen bekreftes eller liknende ting, med linker til ulike eksterne vev-sider med mer eller mindre fantasifulle adresser. Derfor er det viktig å understreke at UiB-passordet bare skal byttes på sebra.uib.no! Hvis du mottar uklare meldinger eller på andre måter er i tvil, kontakt gjerne BRITA.
Hva skjer når jeg har byttet passordet?
Etter at passordet er byttet på sebra.uib.no tar det noen minutter før endringen trer i kraft. Etter at endringen er trådt i kraft, er det bare det nye passordet som gjelder som pålogging til din UiB-konto.
Hvis du skal logge inn på en PC som er koblet til UiB-nettverk, vil den sjekke passordet mot SEBRA, og du må bruke det nye passordet for å komme inn. På en bærbar PC, kan du først logge inn med det nye passordet etter at PC-en er koblet til UiB-nettet så den får inn det nye passordet fra SEBRA.
Hvis du har lagret passordet i programmer som kopler seg til UiBs tjenester, f.eks. en mobiltelefon som synkroniserer e-post og kalender fra UiBs systemer, må det nye passordet legges inn der så snart som mulig. Hvis ikke, vil slike programmer fortsette å prøve å logge seg inn med det gamle passordet.
Hvordan kan passordet se ut?
Krav til passordet og tips for utforming av passord finner du på Passord#Hvordan lage et godt passord.
Jeg har glemt å bytte passord i tide, og nå er kontoen min sperret! (Ansatt)
Ansatte og andre (ikke studenter) som har glemt passord og/eller brukernavn må møte opp hos IT-avdelingens brukerstøttesenter BRITA i Nygårdsgaten 5 (4. etasje). Husk å ta med legitimasjon!
Av sikkerhetsgrunner kan IT-avdelingen aldri utlevere nytt passord i e-post eller via tredjeperson.
Jeg har glemt å bytte passord i tide, og nå er kontoen min sperret! (Student)
Studenter kan gå inn på sebra.uib.no og velge "Glemt passord" -> "Stdent". Her kan du ved hjelp av personnummer, studentnummer og PIN-kode opprette et nytt passord. PIN-koden er den samme som brukes ved semesterregistrering o.l.
Dersom du ikke kjenner ditt studentnummer og eller din pinkode kan du kontakte Studentekspedisjonen i Langesgt. 1-3, eller informasjonssenteret ved ditt fakultet.