Ofte stilte spørsmål om tilgang: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
mIngen redigeringsforklaring
(Erstatter siden med «[https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/detail/service?unid=19e33cac8ca04f50b376ab6811c7b5e1 Informasjon om brukerkontoer og tilganger finnes nå i UiBhjelp.]»)
Tagg: Erstattet
 
(15 mellomliggende versjoner av 2 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
{{Trenger gjennomgang}}
[https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/detail/service?unid=19e33cac8ca04f50b376ab6811c7b5e1 Informasjon om brukerkontoer og tilganger finnes nå i UiBhjelp.]
 
==Hvordan får jeg tilgang til Windows / Unix?==
Søknad om brukerkonto skal gjøres via [http://sebra.uib.no SEBRA]. Les mer informasjon om brukertilganger på [[Brukerkonto/tilgang_til_IT-tjenestene|denne siden]].
 
 
==Jeg har glemt passordet mitt. Hva gjør jeg?==
Ansatte må kontakte BRITA på telefon 555 84700.
Personlig oppmøte med identifikasjonspapirer er nødvendig.
 
Studenter kan bytte passord i SEBRA. Klikk på lenken "Student" under "Glemt passord". Du må ha fødselsnummer, studentnummer og PIN-kode (som brukes i Studentweb).
 
Ved store geografiske avstander, kontakt BRITA 555 84700 for avtale om alternativ sikker overlevering.
 
 
'''Problem: Jeg får ikke "telnet" eller "ftp" til å virke?'''
Løsning: Alle klartekst protokoller er sperret hos UiB. Å sende passord i klartekst er en stor sikkerhetsrisiko da passord og brukernavn som sendes ukryptert uproblematisk vil kunne plukkes opp av andre, og vil da kunne misbrukes.
 
Vi anbefaler SSH i stedet. SSH kan lastes ned fra våre sider.
 
Merk: dersom du har en datamaskin innstallert av IT-avdelingen ved UIB, så finnes dette programmet som standard. "Start - programs - ssh secure shell - ssh secure client"
 
Merk at mange mobiltelefoner bruker klartekstprotokoller, det betyr at du må tenke på innholdet i informasjonen du sender. Noen kan faktisk lese informasjonen din. !
 
 
==Jeg har glemt Oracle passordet mitt. Hva gjør jeg?==
Ring OF brukerstøtte på 83500.
 
 
==Hvordan endrer jeg passordet mitt i Windows / Unix?==
Passordet endrer du i systemet [http://sebra.uib.no SEBRA].
 
 
==Hvordan får jeg tilgang til OF / FS?==
Dette må søkes om. Se intranettet for ansatte.
 
 
==Hvorfor får jeg ikke lagre på c:\ (lokal harddisk)?==
For de aller fleste brukerne våre er det sperret tilgang til c:\, bortsett fra midlertidig lagring av filer på C:\temp (vil når som helst kunne bli slettet).
 
Alle data skal lagres på server!
- Der tar vi backup.
- Data du lagrer på lokal disk må du selv ta ansvar for.
- Dette gjelder også for bærbare med synkronisering.
- Tenk på at datamaskinen din kan bli stjålet eller ødelagt. Da bør den ikke inneholde sensitive eller uerstattelige data.
 
Dersom du har jobbet på din bærbare datamaskin i en lenger periode uten å ha tatt backup eller synkronisert dataene dine mot våre servere, så må du tenke på å ta BACKUP!
Ta kopi av dine data på USB minnepenn/CD/DVD, ekstern harddisk, og sjekk at det er tilgjengelig der. Det er ditt ansvar å sørge for at du har backup av dataene du lagrer på en bærbar datamaskin utenfor UIB-nettverket.
 
 
==Hvordan får jeg internett hjemme?==
Sjekk siden [ADSL].
 
 
==Hvordan får jeg hjemmekontorløsning?==
Gå til http://hjemmekontor.uib.no, du blir bedt om å laste ned og kjøre en ica webclient. Velg "full access" og "never ask me again" på denne sprett-opp boksen.
Du må ha tillatelse fra avdelingsleder og IT-avd for å benytte denne tjenesten. Lag sak i http://bs.uib.no for dette.
 
 
'''Problem: Jeg trenger ICA-client på min maskin som ikke er driftet av den sentrale IT avdelingen.'''
Løsning: Henvend deg til din lokale IT-kontakt. Gå til http://www.uib.no/it/hjelp/lokale_it/
 
(Intern kommentar: lenke over er utdatert! Skal vi slette den?)
 
Svar: dersom maskinen du har ikke er installert/driftet av oss, kan du dessverre ikke få  ICA-client innstallert.
 
'''Problem: Jeg trenger tilgang til nettbanken min.'''
Løsning: Noen bankers nettjenester krever spesielle installasjoner på maskinen/nettleseren.
 
Dette er ikke noe vi gir brukerstøtte på for!
Betaling av private regninger på nettbank er en privat aktivitet som ikke IT avdelingen støtter.
 
'''Problem: Jeg får ikke tilgang til webside. ActiveX advarsel.'''
Løsning: Advarsler om ActiveX sikkerhetsinnstillinger er oftest relatert til profilen. Hvis dette er et stort problem må du be IT-avd lage ny profil til deg.
 
 
Problem: Jeg har lagret brukernavn og passord til en webside i nettleseren min. Hvordan kan jeg få dette fjernet?
Løsning:Mozilla Web: Edit-> preferences-> Privacy and Security -> Passwords. Ta av haken remember passwords". Gå til "Manage Stored Password". Trykk " remove all ".
 
Internet Explorer: Tools-> Internet Options-> Content-> Auto Complete-> Clear Passwords
 
Problem: Jeg lurer på hvor lang tid det tar fra en legger informasjon inn i FS, før det blir lagt ut på Studentportalen.
Løsning: Forutsatt at informasjonen i FS er kodet i henhold til gjeldende regler, jf. http://webber.uib.no/ua/informasjon/kokebok/, vil informasjonen dukke opp i Studentportalen dagen etter at den er lagt inn i FS (nye data blir overført hver natt).
 
[[Kategori:Ofte stilte spørsmål]]

Siste sideversjon per 25. feb. 2022 kl. 11:50