|
|
(15 mellomliggende versjoner av 2 brukere er ikke vist) |
Linje 1: |
Linje 1: |
| {{Trenger gjennomgang}}
| | [https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/detail/service?unid=19e33cac8ca04f50b376ab6811c7b5e1 Informasjon om brukerkontoer og tilganger finnes nå i UiBhjelp.] |
| | |
| ==Hvordan får jeg tilgang til Windows / Unix?==
| |
| Søknad om brukerkonto skal gjøres via [http://sebra.uib.no SEBRA]. Les mer informasjon om brukertilganger på [[Brukerkonto/tilgang_til_IT-tjenestene|denne siden]].
| |
| | |
| | |
| ==Jeg har glemt passordet mitt. Hva gjør jeg?==
| |
| Ansatte må kontakte BRITA på telefon 555 84700.
| |
| Personlig oppmøte med identifikasjonspapirer er nødvendig.
| |
| | |
| Studenter kan bytte passord i SEBRA. Klikk på lenken "Student" under "Glemt passord". Du må ha fødselsnummer, studentnummer og PIN-kode (som brukes i Studentweb).
| |
| | |
| Ved store geografiske avstander, kontakt BRITA 555 84700 for avtale om alternativ sikker overlevering.
| |
| | |
| | |
| '''Problem: Jeg får ikke "telnet" eller "ftp" til å virke?'''
| |
| Løsning: Alle klartekst protokoller er sperret hos UiB. Å sende passord i klartekst er en stor sikkerhetsrisiko da passord og brukernavn som sendes ukryptert uproblematisk vil kunne plukkes opp av andre, og vil da kunne misbrukes.
| |
| | |
| Vi anbefaler SSH i stedet. SSH kan lastes ned fra våre sider.
| |
| | |
| Merk: dersom du har en datamaskin innstallert av IT-avdelingen ved UIB, så finnes dette programmet som standard. "Start - programs - ssh secure shell - ssh secure client"
| |
| | |
| Merk at mange mobiltelefoner bruker klartekstprotokoller, det betyr at du må tenke på innholdet i informasjonen du sender. Noen kan faktisk lese informasjonen din. !
| |
| | |
| | |
| ==Jeg har glemt Oracle passordet mitt. Hva gjør jeg?==
| |
| Ring OF brukerstøtte på 83500.
| |
| | |
| | |
| ==Hvordan endrer jeg passordet mitt i Windows / Unix?==
| |
| Passordet endrer du i systemet [http://sebra.uib.no SEBRA].
| |
| | |
| | |
| ==Hvordan får jeg tilgang til OF / FS?==
| |
| Dette må søkes om. Se intranettet for ansatte.
| |
| | |
| | |
| ==Hvorfor får jeg ikke lagre på c:\ (lokal harddisk)?==
| |
| For de aller fleste brukerne våre er det sperret tilgang til c:\, bortsett fra midlertidig lagring av filer på C:\temp (vil når som helst kunne bli slettet).
| |
| | |
| Alle data skal lagres på server!
| |
| - Der tar vi backup.
| |
| - Data du lagrer på lokal disk må du selv ta ansvar for.
| |
| - Dette gjelder også for bærbare med synkronisering.
| |
| - Tenk på at datamaskinen din kan bli stjålet eller ødelagt. Da bør den ikke inneholde sensitive eller uerstattelige data.
| |
| | |
| Dersom du har jobbet på din bærbare datamaskin i en lenger periode uten å ha tatt backup eller synkronisert dataene dine mot våre servere, så må du tenke på å ta BACKUP!
| |
| Ta kopi av dine data på USB minnepenn/CD/DVD, ekstern harddisk, og sjekk at det er tilgjengelig der. Det er ditt ansvar å sørge for at du har backup av dataene du lagrer på en bærbar datamaskin utenfor UIB-nettverket.
| |
| | |
| | |
| ==Hvordan får jeg internett hjemme?==
| |
| Sjekk siden [ADSL].
| |
| | |
| | |
| ==Hvordan får jeg hjemmekontorløsning?==
| |
| Gå til http://hjemmekontor.uib.no, du blir bedt om å laste ned og kjøre en ica webclient. Velg "full access" og "never ask me again" på denne sprett-opp boksen.
| |
| Du må ha tillatelse fra avdelingsleder og IT-avd for å benytte denne tjenesten. Lag sak i http://bs.uib.no for dette.
| |
| | |
| | |
| '''Problem: Jeg trenger ICA-client på min maskin som ikke er driftet av den sentrale IT avdelingen.'''
| |
| Løsning: Henvend deg til din lokale IT-kontakt. Gå til http://www.uib.no/it/hjelp/lokale_it/
| |
| | |
| (Intern kommentar: lenke over er utdatert! Skal vi slette den?)
| |
| | |
| Svar: dersom maskinen du har ikke er installert/driftet av oss, kan du dessverre ikke få ICA-client innstallert.
| |
| | |
| '''Problem: Jeg trenger tilgang til nettbanken min.'''
| |
| Løsning: Noen bankers nettjenester krever spesielle installasjoner på maskinen/nettleseren.
| |
| | |
| Dette er ikke noe vi gir brukerstøtte på for!
| |
| Betaling av private regninger på nettbank er en privat aktivitet som ikke IT avdelingen støtter.
| |
| | |
| '''Problem: Jeg får ikke tilgang til webside. ActiveX advarsel.'''
| |
| Løsning: Advarsler om ActiveX sikkerhetsinnstillinger er oftest relatert til profilen. Hvis dette er et stort problem må du be IT-avd lage ny profil til deg.
| |
| | |
| | |
| Problem: Jeg har lagret brukernavn og passord til en webside i nettleseren min. Hvordan kan jeg få dette fjernet?
| |
| Løsning:Mozilla Web: Edit-> preferences-> Privacy and Security -> Passwords. Ta av haken remember passwords". Gå til "Manage Stored Password". Trykk " remove all ".
| |
| | |
| Internet Explorer: Tools-> Internet Options-> Content-> Auto Complete-> Clear Passwords
| |
| | |
| Problem: Jeg lurer på hvor lang tid det tar fra en legger informasjon inn i FS, før det blir lagt ut på Studentportalen.
| |
| Løsning: Forutsatt at informasjonen i FS er kodet i henhold til gjeldende regler, jf. http://webber.uib.no/ua/informasjon/kokebok/, vil informasjonen dukke opp i Studentportalen dagen etter at den er lagt inn i FS (nye data blir overført hver natt).
| |
| | |
| [[Kategori:Ofte stilte spørsmål]]
| |