|
|
(Én mellomliggende revisjon av samme bruker vises ikke) |
Linje 1: |
Linje 1: |
| | | [https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/detail/service?unid=807e80ba92b24ace932886f4e4321613 Informasjon om e-post finner du nå i UiBhjelp.] |
| ==Hvordan får jeg sendt e-poster med store vedlegg?==
| |
| Det er satt en sperre på 50mb for vedlegg i en e-post. Send flere e-poster eller benytt [http://vedlegg.uib.no vedlegg.uib.no] hvis mailen skal sendes til uib-ansatte.
| |
| | |
| | |
| ==Hvordan gjør jeg plass til nye e-poster når innboksen er full?==
| |
| Du må selv slette eller arkivere gammel post som tar mye plass. Se [[Full innboks]].
| |
| | |
| | |
| ==Hva gjør jeg når e-postleseren min ikke virker?==
| |
| Kjør "start - > Support - > Reset Thunderbird" evt. Reparere Outlook
| |
| (bærbare: hvis fix`en ikke virker kan det skyldes manglende tilgang til d:)
| |
| (stasjonær: hvis fix`en ikke virker kan det skyldes manglende tilgang til o:)
| |
| | |
| | |
| ==Hva gjør jeg hvis mappene mine i Mozilla Thunderbird har forsvunnet?==
| |
| I Mozilla Thunderbird: velg file -> subscribe. Velg mappene du vil ha frem igjen.
| |
| | |
| | |
| ==Hva gjør jeg dersom det tar veldig lang tid å starte opp e-postleseren?==
| |
| Tøm innboksen. Jo større innboks jo tregere går det. Flytt innhold til andre kataloger. TIPS: Opprett månedskataloger som for eksempel: arkiv 2004_02, 2004_03 etc.
| |
| Dette gjelder både Mozilla Thunderbird, Outlook og Webmail.
| |
| | |
| | |
| ==Hvorfor får jeg e-poster med rare vedlegg og uforståelig tekst?==
| |
| Dette er trolig spam/virus. Slett mailen med engang. Klikk aldri på et vedlegg du ikke vet hva er, og oppgi aldri opplysninger som f.eks. passord til andre.
| |
| | |
| | |
| ==Hvorfor kom ikke vedlegget jeg sendte frem?==
| |
| Dette kan skyldes at vedlegget ikke var i formatet .doc, .xls, .ppt eller .zip. Andre vedlegg som for eksempel .exe, .vbs etc sperres pga faren for virusspredning via vedlegg.
| |
| | |
| | |
| ==Hvordan kan jeg lage en felles e-postliste for hele avdelingen min?==
| |
| Dette må gjøres av IT-avdelingen. Kontakt oss gjennom [https://hjelp.uib.no/ UiBhjelp], eller på telefon 555 84700.
| |
| | |
| | |
| ==Hvor finner jeg den gamle e-posten min etter overgang til Outlook?==
| |
| Den gamle e-posten finner du på nettet ved å bruke https://webmail.uib.no. Bruk av Mozilla Thunderbird og Outlook samtidig blir bare kluss.
| |
| | |
| | |
| ==Alle e-postene mine i innboksen i Outlook er borte. Hva gjør jeg?==
| |
| Du har mest sannsynlig slettet e-postene ved en feil. Sjekk først mappen "slettede elementer". Hvis de ikke ligger her; gjør følgende: Stå i mappen "slettede elementer", velg verktøy, velg "gjenopprett slettede elementer". Her ligger e-post som er opptil 60 dager gammel. Velg de epostene du vil ha gjenopprettet. Trykk så på "brev med pil" ikonet.
| |
| | |
| | |
| ==Hvordan flytter jeg meldingene i innboksen på Exchange (Outlook) slik at jeg finner dem på Alf?==
| |
| Hvis du flytter mailen din fra alf til Exchange lager login-scriptene til Windows en .forward-fil som sørger for at posten videresendes til exchange. Dette må gjøres manuelt hvis du ønsker å flytte tilbake til alf igjen. Mange som flytter tilbake til alf ønsker å få med seg mailen fra Exchange. På denne websiden må du kjenne ditt brukernavn, passordet på alf og på windows-serverne. Websiden vil fjerne en evt .forward som gjør videresending til Exchange og hente mailen fra heimdal og levere den tilbake til innboksen på alf. https://tjinfo.uib.no/alfigjen
| |
| | |
| | |
| ==Hvordan legger jeg inn fraværsmelding i Outlook?==
| |
| Hvis maskinen din er driftet av IT-avd og du har Outlook, finner du hjelp på: [[Fraværsmelde e-post]].
| |
| Har du ikke Outlook, kan du gå til https://tjinfo.uib.no/reise.
| |
| | |
| | |
| ==Hva gjør jeg når Thunderbird-profilen er låst (Linux)?==
| |
| Dersom du får problemer med å starte din Thunderbird-profil, eller Thunderbird gir beskjed om at programmet allerede kjører når du vet at det ikke gjør det, så skyldes dette mest sannsynlig at det henger igjen låser i profilen din. Dette fikses ved at man går inn i /.thunderbird/profilmappe/ og sletter filene som heter "lock" og ".parentlock"
| |
| | |
| | |
| ==Hvorfor kan jeg ikke sende epost med farger, kursiv eller fet skrift?==
| |
| For å redigere font og farger i signatur må man bruke HTML i e-post. Det er flere problemer knyttet til dette og derfor støttes ikke HTML-mail.
| |
| | |
| De viktigste grunnene er at mange epost-klienter ikke kan lese HTML-mail og mottakerene vil da bare i beste fall se HTML-kildekode. Ofte vil skjermen bli fylt av kryptiske tegn pga. forskjeller i tegnsett og internasjonale settinger. HTML-mail gir også flere problemer for brukere som leser e-post på mobiltelefoner og PDA'er, noe som gjelder stadig flere. IT-avdelingens offisielle holdning er at HTML-mail ikke skal brukes pga. problemer det kan medføre for mottakeren.
| |
| | |
| ==Maskinen sender e-post til ukjente adresser==
| |
| | |
| Dette skyldes at en PC et eller annet sted er smittet av et e-postvirus, og at dette viruset sender seg selv til en mailserver og påstår at det er deg. Mailserveren sender deg svar om at tiltenkt mottager av viruset ikke finnes.
| |
| | |
| Beklageligvis er dette veldig vanlig, UiB stopper tusenvis av lignende meldinger hvert døgn, men vi klarer åpenbart ikke å stoppe alt. Din maskin er altså ikke involvert. Fortsetter du å motta slike e-poster kan du legge inn en sak med eksempel i [https://hjelp.uib.no UiBhjelp], og postmaster vil lage nytt filter.
| |
| | |
| ==Hvordan videresender jeg e-posten min til en annen adresse?==
| |
| Logg inn på [https://tjinfo.uib.no/reise denne siden] og oppgi adressen du ønsker å videresende til.
| |
| | |
| NB! Tjenesten over kan ikke benyttes dersom du har Outlook medlemskap (exchangekonto). Får å satt opp videresending av e-post i Outlook lager du en regel for videresending (gå til Verktøy -> Regler og varsler). [[Fraværsmelde_e-post|Mer info finner du også her]]
| |
| | |
| [[Kategori:Ofte stilte spørsmål]]
| |
| [[Kategori:E-post]]
| |