@uib.no: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
(4 mellomliggende versjoner av 2 brukere er ikke vist) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
{{Utdatert|utdatert=Siden gjelder et prosjekt fra 2014/15. Den er bevart av historiske grunner.}} | |||
[[Fil:E-post-ituibno-liten.jpg]] | [[Fil:E-post-ituibno-liten.jpg]] | ||
Linje 19: | Linje 16: | ||
Personer med navnelikhet vil bli kontaktet av IT-avdelingen enten via e-post eller via telefon. | Personer med navnelikhet vil bli kontaktet av IT-avdelingen enten via e-post eller via telefon. | ||
Normalt er det ikke nødvendig å foreta seg noe etter at du har fått ny e-postadresse. E-post-systemene vil bli oppdatert automatisk, men det kan ta noe tid. Dette gjelder også mobile enheter og privat utstyr. Får du likevel problemer kan du følge brukerveiledningene lenger ned på denne siden eller du ta kontakt med BRITA | Normalt er det ikke nødvendig å foreta seg noe etter at du har fått ny e-postadresse. E-post-systemene vil bli oppdatert automatisk, men det kan ta noe tid. Dette gjelder også mobile enheter og privat utstyr. Får du likevel problemer kan du følge brukerveiledningene lenger ned på denne siden eller du ta kontakt med BRITA. | ||
I forbindelse med at ansatte får ny e-postadresse vil IT-avdelingen også oppdatere alle Lync kontoer. Etter oppdateringen kan det kan oppstå problemer med Lync, blant annet med kontakter og grupper. Får du problemer med Lync kan du følge brukerveiledningene lenger ned på denne siden eller du ta kontakt med BRITA | I forbindelse med at ansatte får ny e-postadresse vil IT-avdelingen også oppdatere alle Lync kontoer. Etter oppdateringen kan det kan oppstå problemer med Lync, blant annet med kontakter og grupper. Får du problemer med Lync kan du følge brukerveiledningene lenger ned på denne siden eller du ta kontakt med BRITA. | ||
== Hvorfor får vi ny e-postadresse: == | == Hvorfor får vi ny e-postadresse: == | ||
Linje 50: | Linje 46: | ||
- | - | ||
[[Kategori:E-post]] | [[Kategori:E-post]] | ||
[[Kategori:E-post]] | |||
[[en:@uib.no]] |
Siste sideversjon per 30. jul. 2020 kl. 07:03
@uib.no - Ny og enklere e-postadresse for alle ansatte
Alle gamle e-postadresser vil kunne ta imot e-post minst til 2024.
For å forenkle og tilpasse UiB sitt e-postsystem til nye og bedre tjenester, blir forkortelse til enhet/avdeling/område fjernet fra e-postadressen. Alle nye e-postadresser vil slutte med @uib.no. Ansatte i sentraladministrasjonen fikk ny e-postadresse torsdag 4. desember 2014. Alle andre vil få ny e-postadresse torsdag 12. mars 2015.
Emeritus og pensjonister vil også få ny e-postadresse, men ikke studenter, ansatte i randsonen eller ansatte i bedrifter som UiB leverer tjenester til.
Endringen omfatter kun e-postadresser som tilhører personer. For eksempel alle@enhet.uib.no og post@enhet.uib.no vil ikke bli endret.
Personer med navnelikhet vil bli kontaktet av IT-avdelingen enten via e-post eller via telefon.
Normalt er det ikke nødvendig å foreta seg noe etter at du har fått ny e-postadresse. E-post-systemene vil bli oppdatert automatisk, men det kan ta noe tid. Dette gjelder også mobile enheter og privat utstyr. Får du likevel problemer kan du følge brukerveiledningene lenger ned på denne siden eller du ta kontakt med BRITA.
I forbindelse med at ansatte får ny e-postadresse vil IT-avdelingen også oppdatere alle Lync kontoer. Etter oppdateringen kan det kan oppstå problemer med Lync, blant annet med kontakter og grupper. Får du problemer med Lync kan du følge brukerveiledningene lenger ned på denne siden eller du ta kontakt med BRITA.
Hvorfor får vi ny e-postadresse:
- UiB får en mer entydig profilering. Vi fremstår som mer samlet.
- Vet du navnet til en person vet du også e-postadressen.
- Enklere formidling av e-postadressene.
- Mindre administrasjon ved intern jobb-bytting og navnendringer av enhetene.
- Mindre komplekst e-postsystem.
- For å være i stand til å tilby ansatte nye moderne kommunikasjonstjenester.
Nye tjenester
Ansatte med Exchange/Outlook e-post-konto vil få tilbud om flere og nye kommunikasjonstjenester. Tjenestene baserer seg på Microsoft Lync og vi håper å kunne tilby flest mulig av tjenestene på alle plattformer som vi tilbyr klientdrift på (Windows, Mac og Linux). Noen av tjenestene er i pilot og noen tjenester er fremdeles bare på planleggingsstadiet. Det gjenstår enda en del testing og tjenestene vil bli tilbudt etterhvert når de er ferdig testet og kvalitetssikret. Kommunikasjonstjenestene kan på sikt benyttes til å kontakte andre institusjoner i UH-sektoren og forhåpentligvis andre samarbeidspartnere til UiB.
Eksempler på tjenester:
- Direktemeldinger (chat)
- Tilstedeværelse
- Telefon/ringefunksjonalitet på PC (softphone)
- Videokonferanse
- Skrivebords deling
Brukerveiledninger:
-