Ofte stilte spørsmål om maskinvare/programvare: Forskjell mellom sideversjoner
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 24: | Linje 24: | ||
[[Kategori:Ofte stilte spørsmål]] | [[Kategori:Ofte stilte spørsmål]] | ||
[[Kategori:BRA]] | |||
[[Kategori:BRS]] |
Sideversjonen fra 3. mar. 2010 kl. 10:10
Hvorfor får jeg ikke installere et program som jeg har lastet ned til min klientmaskin?
Det er ikke mulig å installere programmer på klientmaskiner med din vanlige brukerkonto.
Jeg vil ha program x installert. Hvordan går jeg frem?
Hvis det er et program vi ikke har pakke på fra før må det bestilles en installasjonspakke av programmet via bs.uib.no. Oversikt over programmer som vi har pakke på finner du her: http://bs.uib.no/adprogs. Vi trenger nærmeste lederes godkjennelse på at programmet er faglig nødvendig før vi lager pakke. Dersom programmet er lisensiert er du selv ansvarlig for at lisens er i orden.
Jeg har fått en ny laptop som skal settes opp som klientmaskin. Hva gjør jeg?
Nye laptoper kan leveres på IT-avdelingen for oppsett. Opprett først en sak på bs.uib.no
Jeg har byttet maskin/ byttet kontor. Nå virker ikke FS mer. (Ica Client). Hva gjør jeg?
Maskinen din har trolig fått en ny IP-adresse og denne må registreres og legges inn i accesslisten vår. Meld dette inn til IT-avdelingen.
Hvordan kan jeg installere programmer selv på min bærbare maskin?
Bruk installasjonskontoen. Dersom du ikke kjenner til denne kontoen, kontakt IT-avdelingen. NB: Installerer du antivirus eller programvare baserte brannmurer vil maskinen din slutte å virke i vårt nettverk. (gjelder pc`er som driftes av IT-avdelingen)
Hvordan bruker jeg min fasttelefon?
Se siden Fasttelefoni