Ofte stilte spørsmål om e-post: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 2: Linje 2:
'''Jeg prøvde å sende en stor e-post på 50MB men den kom ikke frem'''
'''Jeg prøvde å sende en stor e-post på 50MB men den kom ikke frem'''
Løsning: Det er satt en sperre på hvor stor en mail kan være. CA 10MB. Send heller flere små mailer.
Løsning: Det er satt en sperre på hvor stor en mail kan være. CA 10MB. Send heller flere små mailer.


'''Jeg får ikke lagre mer epost i Outlook. Feilmelding DiscQuota exceeded.'''
'''Jeg får ikke lagre mer epost i Outlook. Feilmelding DiscQuota exceeded.'''
Løsning: Du har overskredet 1 GB grense for lagring. Du bør selv slette eller arkivere gammel post som tar mye plass. Se [[
Løsning: Du har overskredet 1 GB grense for lagring. Du bør selv slette eller arkivere gammel post som tar mye plass. Se [[Frigjøring av lagringsplass i  Outlook 2003]]
 


Frigjøring av lagringsplass i  Outlook 2003]]
'''Hvordan arkiverer jeg epost i Outlook?'''
Løsning: Har du epost på Exchange-server, kan du arkivere eposten på hjemmeområdet, og likevel få tilgang til den i Outlook. Se [[Frigjøring av lagringsplass i  Outlook 2003]]


'''Problem: Hvordan arkiverer jeg epost i Outlook?'''
Løsning: Har du epost på Exchange-server, kan du arkivere eposten på hjemmeområdet, og likevel få tilgang til den i Outlook. Fremgangsmåten finner du på denne linken.


'''Problem: E-post leseren min virker ikke/henger.'''
'''E-postleseren min virker ikke/henger.'''
Løsning: Kjør "start - > Support - > Reparere Mozilla" evt Reparer Outlook
Løsning: Kjør "start - > Support - > Reparere Mozilla" evt Reparer Outlook
(bærbare: hvis fix`en ikke virker kan det skyldes manglende tilgang til d:)
(bærbare: hvis fix`en ikke virker kan det skyldes manglende tilgang til d:)
(stasjonær: hvis fix`en ikke virker kan det skyldes manglende tilgang til o:)
(stasjonær: hvis fix`en ikke virker kan det skyldes manglende tilgang til o:)


'''Problem: Mappene mine i Mozilla har forsvunnet.'''
 
'''Mappene mine i Mozilla har forsvunnet.'''
Løsning:I Mozilla velg file -> subscribe. Velg mappene du vil ha frem igjen.
Løsning:I Mozilla velg file -> subscribe. Velg mappene du vil ha frem igjen.


'''Problem: Mozilla: subject og avsender stemmer ikke overens'''
Løsning:Dette er et kjent problem med Mozilla, dersom du avslutter programmet og starter det på ny vil nok problemet rette seg.


'''Problem: Jeg får ikke åpnet vedlegg i mozilla ( for eksempel word dokumenter.)'''
'''Mozilla: subject og avsender stemmer ikke overens'''
Løsning: Dette er et kjent problem med Mozilla, dersom du avslutter programmet og starter det på ny vil nok problemet rette seg.
 
 
'''Jeg får ikke åpnet vedlegg i mozilla ( for eksempel word-dokumenter.)'''
Løsning: Dette er en bug i mozilla. Lagre vedlegget på hjemmekatalogen og åpne den der.
Løsning: Dette er en bug i mozilla. Lagre vedlegget på hjemmekatalogen og åpne den der.


'''Problem: Det tar veldig lang tid å starte opp e-postleseren.'''
 
'''Det tar veldig lang tid å starte opp e-postleseren.'''
Løsning: Tøm innboksen. Jo større innboks jo tregere går det. Flytt innhold til andre kataloger. TIPS: Opprett månedskataloger som for eksempel: arkiv 2004_02, 2004_03 etc.
Løsning: Tøm innboksen. Jo større innboks jo tregere går det. Flytt innhold til andre kataloger. TIPS: Opprett månedskataloger som for eksempel: arkiv 2004_02, 2004_03 etc.
Dette gjelder både Mozilla, Outlook og Webmail.
Dette gjelder både Mozilla, Outlook og Webmail.


'''Problem: Jeg har ikke fått Outlook.'''
Løsning: Kjør start -> support -> reparer Outlook. Ta en omstart. Fremdeles ingen outlook?Kontakt IT-avd.


'''Problem: Webmail virker ikke.'''
'''Jeg har ikke fått Outlook.'''
Løsning: Kjør start -> support -> reparer Outlook. Ta en omstart. Fremdeles ingen Outlook? Kontakt IT-avd via https://bs.uib.no.
 
 
'''Webmail virker ikke.'''
Løsning: Hvis du har fått Outlook anbefaler vi http://kalender.uib.no i stedet.
Løsning: Hvis du har fått Outlook anbefaler vi http://kalender.uib.no i stedet.
Det går også an å konfigurere Webmail til hente mail fra heimdal.uib.no men det er best å la den forbli en død database/arkiv over gammel mail.


'''Problem: Jeg får mail med rare vedlegg og uforståelig tekst.'''
 
'''Jeg får mail med rare vedlegg og uforståelig tekst.'''
Løsning: Dette er trolig spam/virus. Slett mailen med engang. Klikk aldri på et vedlegg du ikke vet hva er.  
Løsning: Dette er trolig spam/virus. Slett mailen med engang. Klikk aldri på et vedlegg du ikke vet hva er.  


'''Problem: Vedlegget jeg sendte kommer ikke frem'''
 
'''Vedlegget jeg sendte kommer ikke frem'''
Løsning: Dette kan skyldes at vedlegget ikke var i formatet .doc, .xls, .ppt eller .zip. Andre vedlegg som for eksempel .exe, .vbs  etc sperres pga faren for virusspredning via vedlegg.
Løsning: Dette kan skyldes at vedlegget ikke var i formatet .doc, .xls, .ppt eller .zip. Andre vedlegg som for eksempel .exe, .vbs  etc sperres pga faren for virusspredning via vedlegg.


'''Problem: Jeg ønsker å lage en felles-mail liste for hele avdelingen min.'''
Løsning: Dette må gjøres av IT-avdelingen. 


'''Problem: Jeg har fått Outlook. Hvor finner jeg den gamle e-posten min?'''
'''Jeg ønsker å lage en felles-mail liste for hele avdelingen min.'''
Løsning: Vi anbefaler å bruke http:\webmail.uib.no. Bruk av Mozilla og Outlook samtidig blir bare kluss.
Løsning: Dette må gjøres av IT-avdelingen. Kontakt oss via https://bs.uib.no.
 
 
'''Jeg har fått Outlook. Hvor finner jeg den gamle e-posten min?'''
Løsning: Vi anbefaler å bruke https://webmail.uib.no. Bruk av Mozilla og Outlook samtidig blir bare kluss.
 
 
'''Alle e-postene mine i innboksen i Outlook er borte.'''
Løsning: Du har mest sannsynlig slettet e-postene ved en feil. Sjekk først mappen "slettede elementer". Hvis de ikke ligger her; gjør følgende: Stå i mappen "slettede elementer", velg verktøy, velg "gjenopprett slettede elementer". Her ligger e-post som er opptil 60 dager gammel. Velg de epostene du vil ha gjenopprettet. Trykk så på "brev med pil" ikonet.  


'''Problem: Jeg har fått Outlook og trenger hjelp til diverse'''
Løsning: http://www.uib.no/it/hjelp/adm/outlook/ inneholder god hjelp til bruk av Outlook mail og kalender samt konvertering av bokmerker/adressebøker fra Mozilla til Outlook.


'''Problem: Alle epostene mine i innboksen i Outlook er borte.'''  
'''Jeg vil flytte meldingene i innboksen på Exchange (Outlook) slik at jeg finner dem på Alf.'''
Løsning: Du har mest sannsynlig slettet epostene ved en feil. Sjekk først mappen "slettede elementer". Hvis de ikke ligger her; gjør følgende: Stå i mappen "slettede elementer", velg verktøy, velg "gjenopprett slettede elementer". Her ligger epost som er opptil 60dager gammel. Velg de epostene du vil ha gjenopprettet. Trykk så "brev med pil" ikonet.  
Løsning: Hvis du flytter mailen din fra alf til Exchange lager login-scriptene til Windows en .forward-fil som sørger for at posten videresendes til exchange. Dette må gjøres manuelt hvis du ønsker å flytte tilbake til alf igjen. Mange som flytter tilbake til alf ønsker å få med seg mailen fra Exchange. På denne websiden må du kjenne ditt brukernavn, passordet på alf og på windows-serverne. Websiden vil fjerne en evt .forward som gjør videresending til Exchange og hente mailen fra heimdal og levere den tilbake til innboksen alf.  https://tjinfo.uib.no/alfigjen


'''Problem: Jeg vil flytte meldingene i innboksen på Heimdal (exchange) slik at jeg finner dem på Alf.'''
Løsning: Hvis du flytter mailen din fra alf til heimdal lager login-scriptene til Windows en .forward fil som sørger for at posten videresendes til exchange. Dette må gjøres manuelt hvis du ønsker å flytte tilbake til alf igjen. Mange som flytter tilbake til alf ønsker å få med seg mailen fra heimdal. På denne websiden må du kjenne ditt brukernavn, passordet på alf og på windows-serverne. Websiden vil fjerne en evt .forward som gjør videresending til heimdal og hente mailen fra heimdal og levere den tilbake til innboksen på alf.  https://tjinfo.uib.no/alfigjen


'''Problem: Jeg trenger hjelp til å legge inn fraværsmelding i Outlook.'''
'''Problem: Jeg trenger hjelp til å legge inn fraværsmelding i Outlook.'''
Løsning: Hvis maskinen din er driftet av IT-avd finner du hjelp på: http://www.uib.no/it/hjelp/adm/outlook/out-of-office/
Løsning: Hvis maskinen din er driftet av IT-avd finner du hjelp på: [[Fraværsmelding i Outlook]].
Outlook-brukere som ikke får brukerstøtte fra IT-avdelingens Seksjon for Klientstøtte må Ibruke fraværsmeldingen man finner på https://tjinfo.uib.no/reise
Har du ikke Outlook, kan du gå til https://tjinfo.uib.no/reise.




'''Profilen er låst (Linux)'''
'''Thunderbird-profilen er låst (Linux)'''
Dersom du får problemer med å starte din Thunderbird-profil, eller Thunderbird gir beskjed om at programmet allerede kjører når du vet at det ikke gjør det, så skyldes dette mest sannsynlig at det henger igjen låser i profilen din. Dette fikses ved at man går inn i /.thunderbird/profilmappe/ og sletter filene som heter "lock" og ".parentlock"
Dersom du får problemer med å starte din Thunderbird-profil, eller Thunderbird gir beskjed om at programmet allerede kjører når du vet at det ikke gjør det, så skyldes dette mest sannsynlig at det henger igjen låser i profilen din. Dette fikses ved at man går inn i /.thunderbird/profilmappe/ og sletter filene som heter "lock" og ".parentlock"


[[Kategori:Ofte stilte spørsmål]]
[[Kategori:Ofte stilte spørsmål]]
[[Kategori:E-post]]
[[Kategori:E-post]]

Sideversjonen fra 17. feb. 2010 kl. 17:19


Viktig melding.gif Trenger gjennomgang Denne artikkelen trenger muligens oppdateringer og/eller endringer.

Jeg prøvde å sende en stor e-post på 50MB men den kom ikke frem Løsning: Det er satt en sperre på hvor stor en mail kan være. CA 10MB. Send heller flere små mailer.


Jeg får ikke lagre mer epost i Outlook. Feilmelding DiscQuota exceeded. Løsning: Du har overskredet 1 GB grense for lagring. Du bør selv slette eller arkivere gammel post som tar mye plass. Se Frigjøring av lagringsplass i Outlook 2003


Hvordan arkiverer jeg epost i Outlook? Løsning: Har du epost på Exchange-server, kan du arkivere eposten på hjemmeområdet, og likevel få tilgang til den i Outlook. Se Frigjøring av lagringsplass i Outlook 2003


E-postleseren min virker ikke/henger. Løsning: Kjør "start - > Support - > Reparere Mozilla" evt Reparer Outlook (bærbare: hvis fix`en ikke virker kan det skyldes manglende tilgang til d:) (stasjonær: hvis fix`en ikke virker kan det skyldes manglende tilgang til o:)


Mappene mine i Mozilla har forsvunnet. Løsning:I Mozilla velg file -> subscribe. Velg mappene du vil ha frem igjen.


Mozilla: subject og avsender stemmer ikke overens Løsning: Dette er et kjent problem med Mozilla, dersom du avslutter programmet og starter det på ny vil nok problemet rette seg.


Jeg får ikke åpnet vedlegg i mozilla ( for eksempel word-dokumenter.) Løsning: Dette er en bug i mozilla. Lagre vedlegget på hjemmekatalogen og åpne den der.


Det tar veldig lang tid å starte opp e-postleseren. Løsning: Tøm innboksen. Jo større innboks jo tregere går det. Flytt innhold til andre kataloger. TIPS: Opprett månedskataloger som for eksempel: arkiv 2004_02, 2004_03 etc. Dette gjelder både Mozilla, Outlook og Webmail.


Jeg har ikke fått Outlook. Løsning: Kjør start -> support -> reparer Outlook. Ta en omstart. Fremdeles ingen Outlook? Kontakt IT-avd via https://bs.uib.no.


Webmail virker ikke. Løsning: Hvis du har fått Outlook anbefaler vi http://kalender.uib.no i stedet.


Jeg får mail med rare vedlegg og uforståelig tekst. Løsning: Dette er trolig spam/virus. Slett mailen med engang. Klikk aldri på et vedlegg du ikke vet hva er.


Vedlegget jeg sendte kommer ikke frem Løsning: Dette kan skyldes at vedlegget ikke var i formatet .doc, .xls, .ppt eller .zip. Andre vedlegg som for eksempel .exe, .vbs etc sperres pga faren for virusspredning via vedlegg.


Jeg ønsker å lage en felles-mail liste for hele avdelingen min. Løsning: Dette må gjøres av IT-avdelingen. Kontakt oss via https://bs.uib.no.


Jeg har fått Outlook. Hvor finner jeg den gamle e-posten min? Løsning: Vi anbefaler å bruke https://webmail.uib.no. Bruk av Mozilla og Outlook samtidig blir bare kluss.


Alle e-postene mine i innboksen i Outlook er borte. Løsning: Du har mest sannsynlig slettet e-postene ved en feil. Sjekk først mappen "slettede elementer". Hvis de ikke ligger her; gjør følgende: Stå i mappen "slettede elementer", velg verktøy, velg "gjenopprett slettede elementer". Her ligger e-post som er opptil 60 dager gammel. Velg de epostene du vil ha gjenopprettet. Trykk så på "brev med pil" ikonet.


Jeg vil flytte meldingene i innboksen på Exchange (Outlook) slik at jeg finner dem på Alf. Løsning: Hvis du flytter mailen din fra alf til Exchange lager login-scriptene til Windows en .forward-fil som sørger for at posten videresendes til exchange. Dette må gjøres manuelt hvis du ønsker å flytte tilbake til alf igjen. Mange som flytter tilbake til alf ønsker å få med seg mailen fra Exchange. På denne websiden må du kjenne ditt brukernavn, passordet på alf og på windows-serverne. Websiden vil fjerne en evt .forward som gjør videresending til Exchange og hente mailen fra heimdal og levere den tilbake til innboksen på alf. https://tjinfo.uib.no/alfigjen


Problem: Jeg trenger hjelp til å legge inn fraværsmelding i Outlook. Løsning: Hvis maskinen din er driftet av IT-avd finner du hjelp på: Fraværsmelding i Outlook. Har du ikke Outlook, kan du gå til https://tjinfo.uib.no/reise.


Thunderbird-profilen er låst (Linux) Dersom du får problemer med å starte din Thunderbird-profil, eller Thunderbird gir beskjed om at programmet allerede kjører når du vet at det ikke gjør det, så skyldes dette mest sannsynlig at det henger igjen låser i profilen din. Dette fikses ved at man går inn i /.thunderbird/profilmappe/ og sletter filene som heter "lock" og ".parentlock"