Administrative fellessystemer ved UiB: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
St06047 (diskusjon | bidrag)
ferdig overført fra intranett?
Ingen redigeringsforklaring
 
(15 mellomliggende versjoner av 8 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
{{BAD}}
{{Utdatert|utdatert=<br>[https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/detail/service?unid=e93399f88a414051aad144cf447c9540 Oppdatert informasjon om programvare finnes i UiBhjelp].}}
[[en:Administrative systems at UiB]]
 
 
Universitetet i Bergen bruker en del felles administrative program, som f.eks. økonomisystem og databaser over studenter og ansatte. Disse systemene er det begrenset tilgang til. En forutsetning for å få tilgang er bl.a. at man må ha [[Brukarkonto_for_tilsette|brukerkonto ved UiB]]. Det er normalt systemeier og IT-avdelingen som sammen styrer tilgangen til de felles administrative systemene. Tekniske årsaker i systemene gjør at IT-avdelingen kun kan støtte bruk av felles administrative systemer fra Windows-klienter.


Universitetet i Bergen bruker en del felles administrative datasystemer, som f.eks. økonomisystem og databaser over studenter og ansatte. Disse systemene er det begrenset tilgang til. En forutsetning for å få tilgang er bl.a. at man må ha [[Brukarkonto_for_tilsette|brukerkonto ved UiB]]. Det er normalt systemeier og IT-avdelingen som sammen styrer tilgangen til de felles administrative systemene. Tekniske årsaker i systemene gjør at IT-avdelingen kun kan støtte bruk av felles administrative systemer fra [[klientdriftede maskiner]] med Windows.


Oversikt over felles administrative systemer med leder for eieravdeling finnes i skjemaet (se under).
Oversikt over felles administrative systemer og eieravdeling ligger vedlagt søknadsskjemaet (se under).




== Søknad om tilgang ==
== Søknad om tilgang ==
'''PAGA:''' Eget søknadsskjema brukes. [https://wikihost.uib.no/oka/index.php/Ledere Mer om tilgang til PagaWeb]




== Andre felles administrative systemer: ==
===Basware===
[[Basware]] PM og IP er systemene for bestilling til betaling ved UiB. For tilgang trenger du
* søknadsskjema via lenke under andre felles administrative systemer (se under)
* skjemaet "Basware - Rolleregister". Dette finnes på [http://www.uib.no/foransatte/25934/økonomisystemer oversikt over økonomisystemene] eller via lenke på felles søknadsskjema for tilgang til administrative systemer.


Last ned søknadsskjema som:
For utvidete rettigheter / roller som attestant brukes eget søknadsskjema -> [https://wikihost.uib.no/oka/index.php/Ledere Les mer om Pagaweb og tilganger]


* [[Medium:Adm systemer.pdf|pdf (Åpnes i bl.a. Acrobat eller via plugin i nettleseren]]) eller
=== ePhorte ===
* [[Medium:Adm systemer.odt|odt (Åpnes i bl.a. OpenOffice, StarOffice eller MS Word med odf-støtte. Skjemaet kan fylles inn på skjermen før utskrift.)]]
UiBs arkiv har lesetilgang for ansatte via [https://eph-uib.uhad.no/ephorte/ ePhorteWeb].


For saksbehandlertilgang, [https://wiki.uib.no/arkiwiki/index.php/Tilgang_til_ePhorte se egne rutiner og skjema i arkiwiki]


=== FS (Felles Studentsystem) ===
For å bli bruker av Felles Studentsystem (FS) må din godkjenner sende inn en søknad på dine vegne i TAS (Tilgang Administrative Systemer). For mer informasjon, se  [https://mitt.uib.no/courses/9257/pages/tilgang-til-fs Mitt UiB]


Om det søkes om tilgang til flere systemer, må et skjema sendes til hver eieravdeling.
=== HR-portalen ===
[https://www.uib.no/hr-portalen HR-portalen] brukes av alle ansatte som har et aktivt arbeidsforhold og mottar lønn fra UiB.


[https://wikihost.uib.no/oka/index.php/Ledere Tilgang til administrative oppgaver i HR-portalen] gis via eget søknadskjema.


=== Andre felles administrative systemer: ===
Last ned søknadsskjema for tilgang til felles administrative systemer som:
* [http://intern.filer.uib.no/it/skjema_tilgang_administrative_systemer.pdf PDF] - åpnes bl.a. i Acrobat eller via plugin i nettleseren
* [http://intern.filer.uib.no/it/skjema_tilgang_administrative_systemer.docx DOCX] - åpnes i MS Word. Skjemaet kan fylles inn på skjermen før utskrift.
* [http://intern.filer.uib.no/it/skjema_tilgang_administrative_systemer.odt ODT] - åpent format som  åpnes bl.a. i LibreOffice og andre åpne tekstbehandlere. Skjemaet kan fylles inn på skjermen før utskrift.
* [http://intern.filer.uib.no/it/skjema_tilgang_administrative_systemer.rtf RTF] - åpnes i Wordpad eller Word. Skjemaet kan fylles inn på skjermen før utskrift.


'''FS:''' [[Medium:Taushetserklaering.pdf|Signert taushetserklæring]] også sendes for å få tilgang til FS. Har du problemer med å åpne denne, kan du laste den ned først eller åpne den fra [https://wiki.uib.no/sawiki/index.php/Hovudside uawiki].
'''Merk: Om det søkes om tilgang til flere systemer, et skjema sendes til hver eieravdeling.'''


'''Basware:''' Skjemaet "Basware - Rolleregister" må også legges ved. Dette finnes under skjema og maler hos Økonomiavdelingen eller via lenke på søknadsskjema for tilgang til administrative systemer.


== Finne IP-adresse og maskinnavn ==
IP-adressen kan for eksempel finnes på vevsiden http://tjinfo.uib.no/ipacc (nederst, med liten skrift, under streken: "Du bruker Internet-nummeret...").
IP-adressen kan for eksempel finnes på vevsiden http://tjinfo.uib.no/ipacc (nederst, med liten skrift, under streken: "Du bruker Internet-nummeret...").


Maskinnavn kan finnes slik:
Maskinnavn kan finnes slik:
* Start - Support - Show Computerinfo
* Start - Support - Show Computerinfo
* ved å høyreklikke ikonet "My Computer" på skrivebordet og velge "Properties"
* ved å høyreklikke ikonet "My Computer" på skrivebordet og velge "Properties"


 
Har du spørsmål om utfylling av skjemaet, kan du kontakte eieravdelingen for det aktuelle systemet, eller IT-avdelingen gjennom [https://hjelp.uib.no/ UiBhjelp] eller på telefon 555 84700.
Har du spørsmål om utfylling av skjemaet, kan du kontakte eieravdeling for aktuelt system eller IT-avdelingen https://bs.uib.no / tlf (555) 84700.


[[Kategori:Administrative systemer ved UiB]]
[[Kategori:Administrative systemer ved UiB]]
[[Kategori:Administrative systemer ved UiB]]
[[Kategori:Tjenester fra IT-avdelingen]]
[[Kategori:Administrative systemer ved UiB]]
[[en:Administrative systems at UiB]]
[[Kategori:Administrative systemer ved UiB]]
[[Kategori:Programvare]]

Siste sideversjon per 7. feb. 2022 kl. 14:02

Gammelt og utdatert innhold! Denne siden kan inneholde informasjon som ikke lenger er korrekt eller relevant.
Oppdatert informasjon om programvare finnes i UiBhjelp.

Universitetet i Bergen bruker en del felles administrative datasystemer, som f.eks. økonomisystem og databaser over studenter og ansatte. Disse systemene er det begrenset tilgang til. En forutsetning for å få tilgang er bl.a. at man må ha brukerkonto ved UiB. Det er normalt systemeier og IT-avdelingen som sammen styrer tilgangen til de felles administrative systemene. Tekniske årsaker i systemene gjør at IT-avdelingen kun kan støtte bruk av felles administrative systemer fra klientdriftede maskiner med Windows.

Oversikt over felles administrative systemer og eieravdeling ligger vedlagt søknadsskjemaet (se under).


Søknad om tilgang

Basware

Basware PM og IP er systemene for bestilling til betaling ved UiB. For tilgang trenger du

  • søknadsskjema via lenke under andre felles administrative systemer (se under)
  • skjemaet "Basware - Rolleregister". Dette finnes på oversikt over økonomisystemene eller via lenke på felles søknadsskjema for tilgang til administrative systemer.

For utvidete rettigheter / roller som attestant brukes eget søknadsskjema -> Les mer om Pagaweb og tilganger

ePhorte

UiBs arkiv har lesetilgang for ansatte via ePhorteWeb.

For saksbehandlertilgang, se egne rutiner og skjema i arkiwiki

FS (Felles Studentsystem)

For å bli bruker av Felles Studentsystem (FS) må din godkjenner sende inn en søknad på dine vegne i TAS (Tilgang Administrative Systemer). For mer informasjon, se Mitt UiB

HR-portalen

HR-portalen brukes av alle ansatte som har et aktivt arbeidsforhold og mottar lønn fra UiB.

Tilgang til administrative oppgaver i HR-portalen gis via eget søknadskjema.

Andre felles administrative systemer:

Last ned søknadsskjema for tilgang til felles administrative systemer som:

  • PDF - åpnes bl.a. i Acrobat eller via plugin i nettleseren
  • DOCX - åpnes i MS Word. Skjemaet kan fylles inn på skjermen før utskrift.
  • ODT - åpent format som åpnes bl.a. i LibreOffice og andre åpne tekstbehandlere. Skjemaet kan fylles inn på skjermen før utskrift.
  • RTF - åpnes i Wordpad eller Word. Skjemaet kan fylles inn på skjermen før utskrift.

Merk: Om det søkes om tilgang til flere systemer, må et skjema sendes til hver eieravdeling.


Finne IP-adresse og maskinnavn

IP-adressen kan for eksempel finnes på vevsiden http://tjinfo.uib.no/ipacc (nederst, med liten skrift, under streken: "Du bruker Internet-nummeret...").

Maskinnavn kan finnes slik:

  • Start - Support - Show Computerinfo
  • ved å høyreklikke ikonet "My Computer" på skrivebordet og velge "Properties"

Har du spørsmål om utfylling av skjemaet, kan du kontakte eieravdelingen for det aktuelle systemet, eller IT-avdelingen gjennom UiBhjelp eller på telefon 555 84700.