Digitale møter med Zoom: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
Linje 4: Linje 4:
* '''Alle deltakerne bør ha Zoom-programmet installert.''' Se veiledningene [https://mitt.uib.no/courses/25566/pages/Jeg%20skal%20bruke%20Zoom%20for%20f%C3%B8rste%20gang?titleize=0 Jeg skal bruke Zoom for første gang] og [https://mitt.uib.no/courses/25566/pages/jeg-vil-logge-pa-zoom-utenfor-mitt-uib Jeg vil logge på Zoom utenfor Mitt UiB]. Dersom det er problemer med installasjon, kan tilhørere delta gjennom en vanlig nettleser, men dette gir dårligere funksjonalitet enn Zoom-programmet.
* '''Alle deltakerne bør ha Zoom-programmet installert.''' Se veiledningene [https://mitt.uib.no/courses/25566/pages/Jeg%20skal%20bruke%20Zoom%20for%20f%C3%B8rste%20gang?titleize=0 Jeg skal bruke Zoom for første gang] og [https://mitt.uib.no/courses/25566/pages/jeg-vil-logge-pa-zoom-utenfor-mitt-uib Jeg vil logge på Zoom utenfor Mitt UiB]. Dersom det er problemer med installasjon, kan tilhørere delta gjennom en vanlig nettleser, men dette gir dårligere funksjonalitet enn Zoom-programmet.
* Kall inn til et Zoom-møte fra Zoom-programmet eller fra Outlook kalender. (Hvis det er undervisning i et undervisningsemne, skal du [https://mitt.uib.no/courses/25566/pages/jeg-vil-sette-opp-et-videoseminar-i-mittuib kalle inn til et videoseminar i Mitt UiB].)
* Kall inn til et Zoom-møte fra Zoom-programmet eller fra Outlook kalender. (Hvis det er undervisning i et undervisningsemne, skal du [https://mitt.uib.no/courses/25566/pages/jeg-vil-sette-opp-et-videoseminar-i-mittuib kalle inn til et videoseminar i Mitt UiB].)
* Send invitasjon via Outlook. Hvis du vil invitere en større gruppe inn i møtet, trenger du ikke å invitere hver og en. Du kan sende dem delingslenken som du finner ved å klikke inn på det innkalte møtet, enten fra Zoom eller fra Outlook.<br>
* Send invitasjon via Outlook. <br>
[[fil:MuntligZoom2.png|400px]]
[[fil:MuntligZoom2.png|400px]]
* Hvis du vil invitere en større gruppe inn i møtet, trenger du ikke å invitere hver og en. Du kan sende dem delingslenken som du finner ved å klikke inn på det innkalte møtet, enten fra Zoom eller fra Outlook.<br>


==Innstillinger for Zoom-møter==
==Innstillinger for Zoom-møter==

Sideversjonen fra 30. mar. 2020 kl. 09:44

Informasjon.gif Under utvikling! Denne siden er under utvikling og ble sist oppdatert 30.03.2020 av Edmmb . Artikkelen kan eksistere på engelsk. Se etter en språklenke i menyen til venstre.

Kalle inn til Zoom-møte

MuntligZoom2.png

  • Hvis du vil invitere en større gruppe inn i møtet, trenger du ikke å invitere hver og en. Du kan sende dem delingslenken som du finner ved å klikke inn på det innkalte møtet, enten fra Zoom eller fra Outlook.

Innstillinger for Zoom-møter

Du bør slå av innstillingen "Require meeting password" så deltakere kan komme rett inn i møtet.
Se ellers innstillingene som er markert i bildet under!
DisputasZoom1.png

Gjennomføre Zoom-møtet

  • Administrator av møtet må "slippe inn" deltakere som kommer inn i møtets venterom:

MuntligZoom4.png

  • Publikum bør ved oppstart informeres om noen kjøreregler, spesielt at de demper (muter) sine mikrofoner for å unngå støy på linjen, og at spørsmål ex auditorio (der det er aktuelt) kan stilles i møtets chat.
  • Under møtet bør møteleder (administrator som har kalt inn til møtet) følge med i Zoom.
  • Administrator av møtet kan gi andre tilgang til å dele sin skjerm om ønskelig (f.eks. for en presentasjon).
  • Det vil være nyttig å ha chat-vinduet oppe så man kan se om det kommer inn spørsmål osv.


Vær oppmerksom på!

Anbefalinger til utstyr m.v. ved digitale møter

  • Vi anbefaler å bruke hodesett med mikrofon (eventuelt god konferansehøyttaler med mikrofon). Innebygd høyttaler og mikrofon bør bare brukes i nødstilfelle.
    Et løst USB-kamera kan gi bedre bildevinkel og -utsnitt enn et innebygd kamera. Hvis innebygd kamera brukes, bør du prøve ut plassering av kameraet for å få best mulig vinkel, utsnitt og belysning.
    Ved anskaffelse av hodesett og kamera, se Innkjøpsveiledning for hodesett og kamera.
  • Deltakerne bør tenke på sin plassering i forhold til lys- og støykilder.
  • Hvis man ikke har erfaring med digitale møter, kan det være lurt å prøve ut oppsettet og kommunikasjonen mellom deltakerne på forhånd, med det samme utstyret og plasseringen som skal brukes i det virkelige møtet.
  • IT-avdelingen kan være behjelpelig med assistanse, låneutstyr o.l..

Mer informasjon