Ofte stilte spørsmål om lagring av data: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
m (Ny side: '''Spørsmål: Hvordan får jeg tilbake en fil jeg har slettet ved et uhell?''' Registrer i Issuetracker. Noter så mye info som mulig. Komplett sti til filen som ble slettet. For eksempel ...)
 
 
(13 mellomliggende versjoner av 4 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
'''Spørsmål: Hvordan får jeg tilbake en fil jeg har slettet ved et uhell?'''
Registrer i Issuetracker. Noter så mye info som mulig. Komplett sti til filen som ble slettet. For eksempel o:\prosjekt_304\mars2003\viktig01.doc. Når filen ble laget/ sist lagret etc. Det er også fint å få vite hvilken dato vi skal restore fra, en fil kan være korrupt, restore fra siste backup er ikke alltid tilstrekkelig. (Backup kjøres hver natt.) Tildel sak til klientdrift.


Et par ting for raskere behandling av restore av filer : Husk at filer på UNIX-servere restores av administrator UNIX-maskiner og filer Windows servere av adminstratorer Windowsserver. Backupansvarlige har i utgangspunktet ikke rettigheter til å restore filer (de har ikke skrivetilgang serverne). Fordel derfor saker i Issuetracker direkte til serveradministratorer dersom dere kan det.
==Hva gjør jeg når jeg har slettet et viktig dokument ved en feil?==
Har du mistet en fil, er den kanskje ved et uhell blitt lagret et annet sted? Det kan derfor vere lurt å søke på maskinen din eller lete litt i kataloger hvor den kan tenkes å ha havnet, før du eventuelt ber om restore.
 
Finner du ikke filen, registrer en sak i [https://hjelp.uib.no UiBhjelp]. Noter så mye info som mulig: komplett sti til filen som ble slettet (for eksempel o:\prosjekt_304\nov2010\viktig01.doc), når filen ble opprettet og sist lagret. Vi må også vite hvilken dato du ønsker filen gjenopprettet fra. En fil kan være korrupt, restore fra siste backup er derfor ikke alltid mulig. Sikkerhetskopiering av filer på UiBs servere tas hver natt.
 
Å finne og gjenopprette filer kan ta tid, så vi ber om at du ikke ber om gjenoppretting av filer som du raskt kan lage nytt selv eller få tak i andre måter.
 
Se også: [[Lagring og backup#Backup|Lagring og backup]]
 
==Hvordan kobler jeg meg opp mot et nettverksområde?==
Ofte vil en omstart koble opp området som er forsvunnet. Prøv også å gå inn "My Computer". Hvis det bak stasjonsbokstaven står: Disconnected Network Drive, prøv å dobbeltklikke bokstaven. Den skal da koble seg opp igjen. Hvis du skal koble til et nytt område trenger du å vite servernavn og sti, og i mange tilfeller passord/brukernavn. Fremgangsmåte: My Computer ->Tools -> Map Network Drive. Velg en ledig stasjonsbokstav. Skriv inn stien på formen \\server\share. Trykk finish.
 
 
==Hvordan kobler jeg meg fra et nettverksområde?==
Gå inn på "My Computer". Under "Tools" velger du "Disconnect network drive". Velg deretter det/de områder du vil koble fra, og trykk OK.
 
 
==Hvorfor får jeg ikke lagre lokal harddisk?==
For de aller fleste brukere er det sperret tilgang til c:\
Det er likevel mulig å lagre i c:\temp. Det skal lagres mot nettverksdiskene. Disse tas backup av. En harddisk kan bli stjålet eller ødelagt, da bør den ikke inneholde sensitive eller uerstattelige data.
 
[[Kategori:Ofte stilte spørsmål]]
[[Kategori:Filtjenester]]

Siste sideversjon per 11. nov. 2019 kl. 13:41

Hva gjør jeg når jeg har slettet et viktig dokument ved en feil?

Har du mistet en fil, er den kanskje ved et uhell blitt lagret et annet sted? Det kan derfor vere lurt å søke på maskinen din eller lete litt i kataloger hvor den kan tenkes å ha havnet, før du eventuelt ber om restore.

Finner du ikke filen, registrer en sak i UiBhjelp. Noter så mye info som mulig: komplett sti til filen som ble slettet (for eksempel o:\prosjekt_304\nov2010\viktig01.doc), når filen ble opprettet og sist lagret. Vi må også vite hvilken dato du ønsker filen gjenopprettet fra. En fil kan være korrupt, restore fra siste backup er derfor ikke alltid mulig. Sikkerhetskopiering av filer på UiBs servere tas hver natt.

Å finne og gjenopprette filer kan ta tid, så vi ber om at du ikke ber om gjenoppretting av filer som du raskt kan lage på nytt selv eller få tak i på andre måter.

Se også: Lagring og backup

Hvordan kobler jeg meg opp mot et nettverksområde?

Ofte vil en omstart koble opp området som er forsvunnet. Prøv også å gå inn på "My Computer". Hvis det bak stasjonsbokstaven står: Disconnected Network Drive, prøv å dobbeltklikke på bokstaven. Den skal da koble seg opp igjen. Hvis du skal koble til et nytt område trenger du å vite servernavn og sti, og i mange tilfeller passord/brukernavn. Fremgangsmåte: My Computer ->Tools -> Map Network Drive. Velg en ledig stasjonsbokstav. Skriv inn stien på formen \\server\share. Trykk finish.


Hvordan kobler jeg meg fra et nettverksområde?

Gå inn på "My Computer". Under "Tools" velger du "Disconnect network drive". Velg deretter det/de områder du vil koble fra, og trykk OK.


Hvorfor får jeg ikke lagre på lokal harddisk?

For de aller fleste brukere er det sperret tilgang til c:\ Det er likevel mulig å lagre i c:\temp. Det skal lagres mot nettverksdiskene. Disse tas backup av. En harddisk kan bli stjålet eller ødelagt, da bør den ikke inneholde sensitive eller uerstattelige data.