Sak.uib.no - bruksanvisning: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
 
(32 mellomliggende versjoner av 4 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
__TOC__
= Hovedmenyen på sak.uib.no =


== Opprette et prosjekt ==
[[Bilde:redmine_nav1.png]]
Når en oppretter et prosjekt blir en bedt om å fylle ut noen verdier


* Navn
* Klikk på ”Prosjekter” knappen på topp menyen. Den gir deg oversikt over alle prosjekter
* Underprosjekt til
* Klikk på et prosjekt i listen. Da går du videre til prosjektets arbeidsområde.
* Beskrivelse
* '''Identifikator'''
* Hjemmeside
* Offentlig


og en kan bli bedt om å velge
= Prosjektets arbeidsområde =


* Moduler
Hovedsiden er delt opp i flere områder med forskjellig funksjon. Menyen øverst gir en oversikt over prosjektets ressurser.
* Sakstyper


Av disse er det kun identifikatoren som ikke kan endres etter at prosjektet er opprettet.
[[Bilde:redmine_nav6.png]]


=== Lage en identifikator ===
[[Bilde:redmine_nav5.png]]
Dette er et forslag til hvordan vi allokerer prosjekt-identifikatorer.


URL :: https://prosjekt.uib.no/projects/<project-id>
= Saker i et prosjekt =
project-id =~ /^[a-z][a-z0-9\-]{,99}\z/;  # redmine system-krav


Det finnes et flatt navnerom hvor samleprosjekter (kategorier), de egentlige prosjekter og underprosjekter alle får identifikatorer.  Hvis vi har ambisjon om at prosjekt.uib.no skal brukes for hele universitetet så er det lurt å tenke litt gjennom hvordan dette navnerommet stykkes opp.  Teknisk sett må en Redmine prosjekt-id starte med en liten bokstav "a".."z" som etterfølges med opp til 99 tegn blandt "a".."z", "0".."9", og "-".  Prosjekt-id kan ikke endres etter at prosjektet er etablert.
"Saker" viser en oversikt over saker i dette prosjektet. Som standard blir de sortert etter siste oppdateringstidspunkt, den nyeste først. Det er også mulig å lage egne spørringer.


Enheter, fakulteter og institutter får prosjekt-id som tilsvarer den norske område-prefiksen i eksternwebben.
[[Bilde:redmine_nav7.png]]


  it = IT-avdelingen (tilsvarer www.uib.no/it)
== Opprette ny sak ==
  hf = Det humanistiske fakultet (tilsvarer www.uib.no/hf)
  form = Kommunikasjonsavdelingen (tilsvarer www.uib.no/form)
  ...


Under grupper har overliggende enhet som prefix (men vi lager ikke flere nivåer selv om organisajonsstrukuren tilsier det):
Dersom du har tilgang til det kan du opprette nye saker fra lenken i menyen. Du vil ha tilgang til dette dersom prosjektleder har gitt deg medlemskap i prosjektet.


  it-infra = Infrastruktur
== Oppdatere en eksisterende sak ==
  it-app = Applikajoner
  it-ia = Integrasjon og applikasjonsutvikling
  it-bad = Database drift
  ...


IT avdelingens prosjekter som trekkes ut av linjen samles under (det som kalles project:p73 og "IT Avdelingen :: Felles" idag).
For å oppdatere en eksisterende sak
* Åpne saken
* Klikk på  ”Oppdater” kobling (som har en penn ikon) på toppen eller bunnen av saken siden


  it-proj
= Gantt-diagram =


UiB prosjekter som ikke ligger under en spesiell avdeling eller fakultet samles under:
Gantt-diagrammet viser saker som har en start- og forfallsdato.


  uib-proj
[[Bilde:redmine_nav10.png]]


Prosjekter som trekkes ut av linjen bør velge en beskrivende identifikator.  Det er fritt fram å ta alle ledige identifikatorer. Hvis den naturlige identifikatoren er tatt så prøv å prefiks disse med "it-" eller "uib-".
= Egne spørringer =


  cristin
# Klikk på ”Vis alle saker” kobling. Da får du oversikt over alle saker i prosjektet.
  sebra
# Klikk på  ”Alternativer” kobling på toppen av saken siden.  Her kan du lage egne spørringer fra oversikten som viser over alle kolonner.  Oversikten hentes fra saksskjema.
  ew3
# Klikk på ”Bruk” kobling, da visningen vil bli oppdatert med nye valgte kolonner
  it-forum
# Klikk på ”lagre” kobling, så får du en ny spørring side. Da får du ny kobling under ”Egne spørringer” (Øverste høre siden av vissingssiden)
  digeks


Ulempen med at det er fritt fram er at man kan ende opp å ta i bruk navn som man senere vil bruke til kategorisering eller et viktigere prosjekt.
[[Bilde:redmine_nav8.png]]
[[Bilde:redmine_nav9.png]]


Små (kortvarige) prosjektet bør prøve å unngå å ta korte navn.  Hvis prosjektet er ubetydelig at man ikke bryr seg om navnet bruk "p" etterfulgt av minst 5 siffer. En kan også eksempelvis ta utgangspunkt i en dato
= Tilpassinger =
== Startside ==
Du kan velge hvilken side som skal vises etter du logget inn i sak.uib.no ved å gå til '''Min konto''' og velge '''Standard side etter innlogging'''. Du kan f.eks. velge '''Min Side''' som startside og f.eks. velge å vise '''Egne Spørringer''' der får du en lit mer personlig startside (se veiledning under).


  p345232
[[Bilde:Prosjekt_veld_startside.png]]
  p20110324


Prosjekter som tilhører linjen prefikses med seksjonen/gruppens identifikator.  F.eks.:
== Min Side ==
'''Min side''' kan tilpasses til å vise et eller flere felter med disse inneholdene:
* Saker tildelt meg
* Rapporterte saker
* Siste nyheter
* Kalender
* Brukt tid
* Aktivitet (Ikke i bruk)
* Mine spørringer (liste av dine spørringer)
* Saksliste utfra egne spørringer (en liste av saker utfra en eller flere spørringer. Hold in Ctrl for å velge flere spørringer i listen)


    it-ia-overvakning
=== Slik gjør du ===
    it-ia-p748845
Slik gjør du får å vise '''[[Egen spørringer]]''' på '''Min Side'''


Underprosjekter tar hovedprosjektet sin id som prefix.
# Gå til '''Min Side''' og velg '''Tilpass denne siden''' til høyre
# Velg '''Saksliste utfra egne spørringer''' i rullegardin menyen
# Trykk '''Legg til''' og sen '''Tilbake'''
# Velg '''Oppdater valgte spørringer''''
## Skriv inn hvor mange saker du vil skal listes i '''Antall Visninger''' feltet
## Velg hvilke spørringer du vil vise i listen. Du kan velge flere spørringer ved å holde inn Ctrl tasten.
## Når du er klar trykker du på '''Oppdater''' knappen.


    ew3-cms
= Referanser =


Prosjekter som gjentas hvert år får årstallet som suffix:
* Redmine har en egen [http://www.redmine.org/projects/redmine/wiki/User_Guide User Guide] på redmine.org
* [https://it.uib.no/Fil:Kokebok_for_sak.uib.no_ver.2.pdf Brukerveiledningen for bruk av sak.uib.no] ble laget før informasjonen i den kom over på it.uib.no


    it-forum-2011
[[Kategori:Prosjekt.uib.no]]
    it-forum-2012
[[Kategori:Bruksanvisninger]]
 
== Innstillinger for prosjekt ==
 
=== Informasjon ===
mer
 
==== Navn ====
mer
 
==== Underprosjekt til ====
mer
 
==== Beskrivelse ====
mer
 
==== Identifikator ====
mer
 
==== Hjemmeside ====
mer
 
==== Offentlig ====
Her forklarer vi hva det vil si å sette et prosjekt som offentlig, eller lukke det.
 
=== Moduler ===
mer
 
=== Medlemmer ===
mer
 
==== Legge til brukere ====
mer
 
==== Tildele roller ====
mer
 
 
 
{{Utvikling}}

Siste sideversjon per 5. feb. 2018 kl. 11:41

Hovedmenyen på sak.uib.no

Redmine nav1.png

  • Klikk på ”Prosjekter” knappen på topp menyen. Den gir deg oversikt over alle prosjekter
  • Klikk på et prosjekt i listen. Da går du videre til prosjektets arbeidsområde.

Prosjektets arbeidsområde

Hovedsiden er delt opp i flere områder med forskjellig funksjon. Menyen øverst gir en oversikt over prosjektets ressurser.

Redmine nav6.png

Redmine nav5.png

Saker i et prosjekt

"Saker" viser en oversikt over saker i dette prosjektet. Som standard blir de sortert etter siste oppdateringstidspunkt, den nyeste først. Det er også mulig å lage egne spørringer.

Redmine nav7.png

Opprette ny sak

Dersom du har tilgang til det kan du opprette nye saker fra lenken i menyen. Du vil ha tilgang til dette dersom prosjektleder har gitt deg medlemskap i prosjektet.

Oppdatere en eksisterende sak

For å oppdatere en eksisterende sak

  • Åpne saken
  • Klikk på ”Oppdater” kobling (som har en penn ikon) på toppen eller bunnen av saken siden

Gantt-diagram

Gantt-diagrammet viser saker som har en start- og forfallsdato.

Redmine nav10.png

Egne spørringer

  1. Klikk på ”Vis alle saker” kobling. Da får du oversikt over alle saker i prosjektet.
  2. Klikk på ”Alternativer” kobling på toppen av saken siden. Her kan du lage egne spørringer fra oversikten som viser over alle kolonner. Oversikten hentes fra saksskjema.
  3. Klikk på ”Bruk” kobling, da visningen vil bli oppdatert med nye valgte kolonner
  4. Klikk på ”lagre” kobling, så får du en ny spørring side. Da får du ny kobling under ”Egne spørringer” (Øverste høre siden av vissingssiden)

Redmine nav8.png Redmine nav9.png

Tilpassinger

Startside

Du kan velge hvilken side som skal vises etter du logget inn i sak.uib.no ved å gå til Min konto og velge Standard side etter innlogging. Du kan f.eks. velge Min Side som startside og f.eks. velge å vise Egne Spørringer der så får du en lit mer personlig startside (se veiledning under).

Prosjekt veld startside.png

Min Side

Min side kan tilpasses til å vise et eller flere felter med disse inneholdene:

  • Saker tildelt meg
  • Rapporterte saker
  • Siste nyheter
  • Kalender
  • Brukt tid
  • Aktivitet (Ikke i bruk)
  • Mine spørringer (liste av dine spørringer)
  • Saksliste utfra egne spørringer (en liste av saker utfra en eller flere spørringer. Hold in Ctrl for å velge flere spørringer i listen)

Slik gjør du

Slik gjør du får å vise Egen spørringerMin Side

  1. Gå til Min Side og velg Tilpass denne siden til høyre
  2. Velg Saksliste utfra egne spørringer i rullegardin menyen
  3. Trykk Legg til og sen Tilbake
  4. Velg Oppdater valgte spørringer'
    1. Skriv inn hvor mange saker du vil skal listes i Antall Visninger feltet
    2. Velg hvilke spørringer du vil vise i listen. Du kan velge flere spørringer ved å holde inn Ctrl tasten.
    3. Når du er klar trykker du på Oppdater knappen.

Referanser