|
|
(6 mellomliggende versjoner av 3 brukere er ikke vist) |
Linje 1: |
Linje 1: |
| {{Under utvikling}}
| | #REDIRECT[[Informasjonsskjermer]] |
| | |
| Scala er et system for [[informasjonsskjermer]]. IT-avdelingen tilbyr Scala som en tjeneste til brukermiljøer som vil sette opp informasjonsskjermer for å vise meldinger og annet aktuelt innhold til studenter, ansatte, publikum o.s.v. Dette er en tjeneste IT-avdelingen tar betalt for, for å dekke inn kostnadene til programvarelisenser.
| |
| | |
| Etter en vurdering i 2014, valgte IT-avdelingen Scala som standard system for informasjonsskjermer ved UiB. Tidligere har også [[Xibo]] vært brukt.
| |
| | |
| ==Slik virker Scala==
| |
| | |
| En PC med Scala klient kobles til en informasjonsskjerm i et vrimleareal, skranke e.l. Denne mottar en "spilleliste" med bilder, videoer og annet innhold som er definert av en Administrator via et web-grensesnitt til Scala Content Manager (på en server på IT-avdelingen).
| |
| | |
| [[image:structure_Scala.jpg]]
| |
| | |
| | |
| ==Slik kan institutter og avdelinger ta Scala i bruk==
| |
| | |
| Det utstyret som trengs er selve infoskjermen og en PC som styrer denne. Skjermen kan være en flatskjerm-TV eller en skjerm som er spesiallaget som infoskjerm. Dersom skjermen skal stå på hele tida, vil vi anbefale sistnevnte. I noen tilfeller er det enkelt å rigge opp dette utstyret i en ekspedisjon e.l., i andre tilfeller må det gjøres en mer omfattende installasjon (oppheng, kabelføring, nye uttak for strøm og datanett).
| |
| | |
| Ta gjerne kontakt med IT-avdelingen for råd om innkjøp og installasjon av infoskjerm!
| |
| | |
| Når det fysiske utstyret er på plass, kan man få tilgang til Scala-systemet. Et avspillerprogram installeres på PCen som er koblet til selve infoskjermen, og administrator(er) kan logge inn på en nettside for å administrere innholdet. IT-avdelingen tar betalt for denne tjenesten for å dekke inn kostnadene til programvarelisenser. Registrer sak i [https://bs.uib.no Issue-tracker] for å bestille Scala-tjenesten.
| |