|
|
(17 mellomliggende versjoner av 3 brukere er ikke vist) |
Linje 1: |
Linje 1: |
| Denne siden presenterer noen spørsmål og svar om passordet til UiBs IT-systemer, hvorfor og hvordan det byttes osv.
| | #REDIRECT[[Slik bytter du passord]] |
| | |
| Se også:
| |
| * [[Passord]]
| |
| * [[Pass på passordet!]]
| |
| | |
| ==Hvorfor må jeg bytte passord?==
| |
| | |
| Får uvedkommende tilgang til din påloggingsinformasjon (brukernavn og passord), kan de gjøre stor skade. De får tilgang til alle rettigheter du har alle steder hvor du bruker din UiB-pålogging. For å nevne noe, kan de slette eller endre data, få tilgang til hemmelig informasjon, eller misbruke ditt lagringsområde eller pc til kriminelle formål. Ditt passord har derfor stor verdi.
| |
| | |
| Det finnes desverre mange på Internett som prøver å "knekke" passord på ulike måter. Dersom et passord skulle komme på avveie, eller bli "knukket" vil det gi uvedkommende tilgang til kontoen.
| |
| | |
| For å forebygge slike situasjoner, er det ønskelig at passord byttes av og til.
| |
| | |
| Etter en grundig vurdering ble det i 2010 fastsatt nye passordregler ved UiB. Disse stiller nye krav til utformingen av selve passordet, og fastslår at passordet skal byttes, slik at passord er gyldige i maksimalt 13 måneder.
| |
| | |
| ==Når må jeg bytte passord?==
| |
| | |
| Når du har laget et nytt passord til UiB-kontoen, gjelder det i 13 måneder. Det må byttes før utløpsdatoen.
| |
| | |
| Du kan se hvor lenge passordet ditt er gyldig når du logger in på [https://bs.uib.no/ bs.uib.no] eller [https://webmail.uib.no/ webmail.uib.no]
| |
| | |
| [[Image:webmail-passordutløp.png|400px|Caption Her ser du hvor lenge passordet ditt er gyldig etter innlogging i webmail.uib.no]]
| |
| | |
| [[Image:Issue-tracker-passordutløp.png|600px|Caption Her ser du hvor lenge passordet ditt er gyldig etter innlogging i Issue-tracker (bs.uib.no)]]
| |
| | |
| To uker før passordet utløper vil du få en e-post som minner deg om at det er på tide å bytte passord.
| |
| | |
| ==Hvordan kan jeg bytte passordet?==
| |
| | |
| Passordet byttes bare på ett sted, på [https://sebra.uib.no sebra.uib.no]. Logg inn på din konto (med ditt gjeldende passord) og veld geretter "Endre passord" i venstre marg.
| |
| | |
| ; '''NB!''' : Vi har dessverre opplevd mange tilfeller av at svindlere sender epost til mottakere på UiB med melding om at passordet skal byttes, kontoen bekreftes eller liknende ting, med linker til ulike eksterne vev-sider med mer eller mindre fantasifulle adresser. Derfor er det viktig å understreke at UiB-passordet '''bare''' skal byttes på [https://sebra.uib.no sebra.uib.no]! Hvis du mottar uklare meldinger eller på andre måter er i tvil, kontakt gjerne [[BRITA]].
| |
| | |
| ==Hva skjer når jeg har byttet passordet?==
| |
| | |
| Etter at passordet er byttet på [https://sebra.uib.no sebra.uib.no] tar det noen minutter før endringen trer i kraft. Etter at endringen er trådt i kraft, er det bare det nye passordet som gjelder som pålogging til din UiB-konto.
| |
| | |
| Hvis du skal logge inn på en PC som er koblet til UiB-nettverk, vil den sjekke passordet mot SEBRA, og du må bruke det nye passordet for å komme inn. På en bærbar PC, kan du først logge inn med det nye passordet etter at PC-en er koblet til UiB-nettet så den får inn det nye passordet fra SEBRA.
| |
| | |
| Hvis du har lagret passordet i programmer som kopler seg til UiBs tjenester, f.eks. en mobiltelefon som synkroniserer e-post og kalender fra UiBs systemer, må det nye passordet legges inn der så snart som mulig. Hvis ikke, vil slike programmer fortsette å prøve å logge seg inn med det gamle passordet.
| |
| | |
| ==Hvordan kan passordet se ut?==
| |
| | |
| Krav til passordet og tips for utforming av passord finner du på [[Passord#Hvordan lage et godt passord]].
| |
| | |
| ==Jeg har glemt å bytte passord i tide, og nå er kontoen min sperret! (Ansatt)==
| |
| | |
| Ansatte og andre (ikke studenter) som har glemt passord og/eller brukernavn må møte opp hos IT-avdelingens brukerstøttesenter [[BRITA]] i Nygårdsgaten 5 (4. etasje). Husk å ta med legitimasjon!
| |
| | |
| Av sikkerhetsgrunner kan IT-avdelingen aldri utlevere nytt passord i e-post eller via tredjeperson.
| |
| | |
| Hvis kontoen din blir sperret når du f.eks. er på utenlandsreise og dermed ikke har mulighet til å møte opp hos IT-avdelingen for å få nytt passord, kan leder på ditt institutt/avdeling godkjenne at passordet utleveres til deg på en telefon som de vet disponeres av deg.
| |
| | |
| ==Jeg har glemt å bytte passord i tide, og nå er kontoen min sperret! (Student)==
| |
| | |
| Studenter kan gå inn på [https://sebra.uib.no/ sebra.uib.no] og velge "Glemt passord" -> "Stdent". Her kan du ved hjelp av personnummer, studentnummer og PIN-kode opprette et nytt passord. PIN-koden er den samme som brukes ved semesterregistrering o.l.
| |
| | |
| Dersom du ikke kjenner ditt studentnummer og eller din pinkode kan du kontakte Studentekspedisjonen i Langesgt. 1-3, eller informasjonssenteret ved ditt fakultet.
| |
| | |
| [[Kategori:IT-sikkerhet]]
| |
| [[Kategori:BRA]]
| |
| [[Kategori:Aktuelt 2011]]
| |
| [[Kategori:IT-sikkerhet]]
| |
| [[Kategori:BRA]]
| |
| [[Kategori:Aktuelt 2011]]
| |