På reise med UiB-PC: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
m (Oppdatert lenke)
(Helt ny versjon med tekst fra Øivind Hope.)
Linje 1: Linje 1:
Om du klargjør PC-en før du reiser kan det minimere risikoen for at noe uforutsett skjer. Er det en kort reise eller et lengre opphold, kan det være lurt å sjekke at PC-en også er klar for en tur. Vi har satt sammen noen råd:
{{Under utvikling}}
==Generelle råd og vurderinger for bruk av IT utstyr (PC og mobile enheter) ved reise til utlandet:==
==Formål, virkeområde og ansvar==


*Sjekkliste før du reiser
Disse rådene skal bidra til at informasjonssikkerhet ivaretas en god måte ved utenlandsreiser.
*Litt nyttig informasjon når du er kommet frem
*Hva du bør gjøre når du er tilbake UiB


Rådene er til alle ansatte ved UiB der UiB-eid utstyr eller -informasjon medbringes.


==Før du reiser==
Du er selv ansvarlig for å ivareta et tilstrekkelig nivå av informasjonssikkerhet slik at elektroniske hjelpemidler eller informasjon ikke blir stålet eller blir misbrukt.
* Sett opp og test [[VPN, Virtual private network|VPN]] utenfor UiB
* [[Bytte passord på bærbar UiB-maskin|Bytt passord]] før du reiser, så slipper du å tenke på det senere
* Test [[Installasjonskonto på Windows 7|install-kontoen]] på PC-en
* [[Synkronisering av hjemmeområde til bærbare PC-er med Windows 7 ("offline files")|Synkroniser]] alle filene dine
* Sjekk at [[Programvare for klientdriftede maskiner|programvaren]] fungerer som den skal. Test hjemme.
* Test at [[e-post]] fungerer utenfor UiB. Test hjemme.
* Sjekk at du har god plass på [[A-Å#H|harddisken]].
* Har PC-en hatt problemer tidligere? Bør den [[Klientdriftede maskiner#Reinstallasjon er ofte løsningen|reinstalleres]]?


==Før reise==


==Når du er fremme==
Faren for å bli rammet av uønskede hendelser på elektroniske hjelpemidler er større enn når du er hjemme. Ta kontakt med ansvarlige for reisen og avklar hvilken informasjon som finnes om reisen og hvilke forholdsregler du generelt bør ta.


====Få tilgang til filer som ikke er synkronisert====
Utenlandske myndigheter kan beslaglegge utstyr. Du bør tenke igjennom hvordan du skal håndtere en hendelse der du ikke kan bruke de elektroniske hjelpemidlene slik du har planlagt.  
Fikk du ikke synkronisert filene før du dro, eller du trenger tilgang til filer på W: eller fellesområder? Koble til [[VPN]] så skal du få tilgang. Vi har [[Oppkobling mot hjemmeområde fra privat maskin med Windows 7 | instruksjoner for hvordan du kobler til hjemmeområdet ditt]], og [[Oppkobling mot fellesområde | hvordan du kobler til fellesområder.]]


Får du problemer med å koble på VPN, bør du [[Feilkoder ved VPN-oppkobling | sjekke hva feilkoden betyr]].
Vurder verdien på informasjonen du tar med deg og krypter informasjon som er fortrolig. Ta aldri med sensitiv informasjon.


====Bytte passord====
Husk derfor å:
Det er ikke mulig å utsette passordbytte selv om du er på ferie. Husk å [[Bytte passord på bærbar UiB-maskin | bytte passord]] i tide. Dersom du [[Utgått eller glemt passord | ikke har byttet passord i tide eller har glemt passordet]] kan du likevel få endret det.  
* Kryptere harddisker og andre lagringsmedier som medbringes på reise.
* Sørge for at du har installert de siste oppdateringer for utstyret, operativsystemet, antivirusprogrammet og annen programvare som er installert.
* Sørge for at utstyret låses automatisk når det er inaktivt (skjermslukker) og at verifisering med passord/kode fungerer når du åpner enheten igjen.  
* Sørge for å ha med egne lade- og strømforsynings-enheter. Ikke bruke offentlige ladestasjoner for mobile enheter.
* Bruke gode passord. Vurder å endre passord før du reiser for å sikre at du har kontroll på de pålogginger du trenger på reisen.
* Bruke to-faktor autentisering der du kan.
==Under reisen==


Din bærbare vil da ikke vite om det nye passordet ditt, du må fortsette å logge på maskinen med det gamle passordet.
* Slå av muligheten for tilkoblinger av trådløst nettverk og blåtann på alle enhetene du har med deg. Vurder behovet for å slå disse på i hvert enkelt tilfelle. Vær oppmerksom på at slike tilkoblinger kan gi uønsket tilgang til dine enheter. Husk å slå dem av igjen etter bruk.
* Ikke bruk åpne og ukjente trådløse nettverk. Ved bruk av slike er det enkelt for uvedkommende å få tilgang til dine enheter og dermed stjele informasjon eller installere skadevare. Undersøk om den du besøker kan gi deg tilgang til sikre nettverk du kan bruke.
* Bruk 3G/4G der du kan, da dette normalt er sikrere (men disse kan også være falske).
* Ved oppkobling til UiB-tjenester skal du alltid benytte en kryptert forbindelse (VPN). Behovet for en slik oppkobling vurderes i hvert enkelt tilfelle. Ved reiser til risikoland (se pkt 5) skal en ikke koble opp til UiB tjenester.
* Ved mottak av elektroniske gaveartikler (som for eksempel minnepinner), vurder om disse skal kobles til UiB-utstyr eller ikke. Slike enheter kan ofte være kilde til at uønsket programvare installeres.


====Problemer med programvare====
==Etter reisen==
Får du melding om at Office eller Windows ikke er "genuine"? [https://bs.uib.no/ Registrer en sak hos brukerstøtte].


Er du usikker noe eller trenger hjelp? Ring oss gjerne på 55584700 eller [https://bs.uib.no/ registrer en sak hos brukerstøtte]
Vurder å bytte passord på alle tjenesten du har brukt under reisen. Husk å bruke en annen enhet for å bytte passord enn den du hadde med deg reisen.


 
Om dine elektroniske enheter fungerer annerledes enn forventet eller du har mistanke om at de har fått installert uønskede programmer, ta kontakt med [[BRITA|BRITA - brukerstøtte ved IT avdelingen]] og be om hjelp til å avdekke om dette er tilfelle, eller be om reinstallasjon.
==Tilbake ved UiB==
* [[Synkronisering av hjemmeområde til bærbare PC-er med Windows 7 ("offline files")|Synkroniser]]
* Koble maskinen til kablet [[UiB-nett]] for å få inn oppdateringer
* Har du [[Bytte passord på bærbar UiB-maskin|byttet passord]] mens du har vært borte? Koble maskinen til kablet nett og logg på med det nye passordet.
 
Har du vært borte i mer enn et halvt år, kan det hende maskinen din må [[Klientdriftede maskiner#Reinstallasjon er ofte løsningen|reinstalleres]]. Ring oss gjerne på (555) 84700 eller [https://bs.uib.no/ registrer en sak hos brukerstøtte]
 
 
==HJELP, jeg har problemer!==
Opplever du problemer når du er ute på reise, så ta kontakt med brukerstøtte. Ring oss gjerne på 55584700 eller [https://bs.uib.no/ registrer en sak hos brukerstøtte] så skal vi hjelpe deg så godt vi kan.

Sideversjonen fra 21. sep. 2018 kl. 07:23

Informasjon.gif Under utvikling! Denne siden er under utvikling og ble sist oppdatert 21.09.2018 av Edmmb . Artikkelen kan eksistere på engelsk. Se etter en språklenke i menyen til venstre.

Generelle råd og vurderinger for bruk av IT utstyr (PC og mobile enheter) ved reise til utlandet:

Formål, virkeområde og ansvar

Disse rådene skal bidra til at informasjonssikkerhet ivaretas på en god måte ved utenlandsreiser.

Rådene er til alle ansatte ved UiB der UiB-eid utstyr eller -informasjon medbringes.

Du er selv ansvarlig for å ivareta et tilstrekkelig nivå av informasjonssikkerhet slik at elektroniske hjelpemidler eller informasjon ikke blir stålet eller blir misbrukt.

Før reise

Faren for å bli rammet av uønskede hendelser på elektroniske hjelpemidler er større enn når du er hjemme. Ta kontakt med ansvarlige for reisen og avklar hvilken informasjon som finnes om reisen og hvilke forholdsregler du generelt bør ta.

Utenlandske myndigheter kan beslaglegge utstyr. Du bør tenke igjennom hvordan du skal håndtere en hendelse der du ikke kan bruke de elektroniske hjelpemidlene slik du har planlagt.

Vurder verdien på informasjonen du tar med deg og krypter informasjon som er fortrolig. Ta aldri med sensitiv informasjon.

Husk derfor å:

  • Kryptere harddisker og andre lagringsmedier som medbringes på reise.
  • Sørge for at du har installert de siste oppdateringer for utstyret, operativsystemet, antivirusprogrammet og annen programvare som er installert.
  • Sørge for at utstyret låses automatisk når det er inaktivt (skjermslukker) og at verifisering med passord/kode fungerer når du åpner enheten igjen.
  • Sørge for å ha med egne lade- og strømforsynings-enheter. Ikke bruke offentlige ladestasjoner for mobile enheter.
  • Bruke gode passord. Vurder å endre passord før du reiser for å sikre at du har kontroll på de pålogginger du trenger på reisen.
  • Bruke to-faktor autentisering der du kan.

Under reisen

  • Slå av muligheten for tilkoblinger av trådløst nettverk og blåtann på alle enhetene du har med deg. Vurder behovet for å slå disse på i hvert enkelt tilfelle. Vær oppmerksom på at slike tilkoblinger kan gi uønsket tilgang til dine enheter. Husk å slå dem av igjen etter bruk.
  • Ikke bruk åpne og ukjente trådløse nettverk. Ved bruk av slike er det enkelt for uvedkommende å få tilgang til dine enheter og dermed stjele informasjon eller installere skadevare. Undersøk om den du besøker kan gi deg tilgang til sikre nettverk du kan bruke.
  • Bruk 3G/4G der du kan, da dette normalt er sikrere (men disse kan også være falske).
  • Ved oppkobling til UiB-tjenester skal du alltid benytte en kryptert forbindelse (VPN). Behovet for en slik oppkobling må vurderes i hvert enkelt tilfelle. Ved reiser til risikoland (se pkt 5) skal en ikke koble opp til UiB tjenester.
  • Ved mottak av elektroniske gaveartikler (som for eksempel minnepinner), vurder om disse skal kobles til UiB-utstyr eller ikke. Slike enheter kan ofte være kilde til at uønsket programvare installeres.

Etter reisen

Vurder å bytte passord på alle tjenesten du har brukt under reisen. Husk å bruke en annen enhet for å bytte passord enn den du hadde med deg på reisen.

Om dine elektroniske enheter fungerer annerledes enn forventet eller du har mistanke om at de har fått installert uønskede programmer, ta kontakt med BRITA - brukerstøtte ved IT avdelingen og be om hjelp til å avdekke om dette er tilfelle, eller be om reinstallasjon.