ADSL: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
mIngen redigeringsforklaring
(Redaksjon er sentralisert)
(10 mellomliggende versjoner av 3 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
{{Autoritativ informasjon}}{{ND}}{{BRA}}
{{Autoritativ informasjon}}
== ADSL bredbånd for ansatte og studenter ved UiB ==


UiB har gjennom Uninett en rammeavtale for levering av ADSL for studenter og ansatte med [http://www.broadnet.no/no/broadnet_privat/internett/ '''Broadnett'''] (tidligere Ventelo)
'''Tidligere avtale som UiB hadde med HomeNet er avsluttet med virkning fra 30.9.2015. UiB skal etter 1.10. ikke betale fakturaer for bredbånd/internett til hjemmeadresse. Dette gjelder også andre hjemme-bredbånd fra andre leverandører som har blitt betalt av UiB. De ansatte som har fått innvillget dekning av bredbånd/internett hjemme fra arbeidsgiver for å dekke tjenstlig behov, vil etter dette få en kompensasjon som dekker kostnaden. De ansatte må selv sørge for å få gjort om abonnementet til privat abonnement hvis de har andre leverandører.'''


Se "PåHøyden" sin informasjonsartikkel med innkjøpssjef Ketil Skog ved UiB: [http://nyheter.uib.no/?modus=vis_nyhet&id=37687 Bredbåndsleverandør for UiB]
Nettverk er i større grad blitt en naturlig del av hjemmets infrastruktur, og behovene er blitt stadig mer differensierte. Det er derfor fattet en beslutning om å gå bort fra en felles avtale, og over til en ordning med fast månedlig kompensasjon for ansatte med tjenstlig behov for bredbånd hjemme.


Dette øker fleksibiliteten for deg som ansatt til å velge den leverandøren som passer ditt behov best.


== Bestilling av ADSL-abonnement ==
Den månedlige kompensasjonen vil være på kr. 350,-. Beløpet er uavhengig av den reelle kostnaden med bredbåndsleveranse, men det forutsetter at du fremdeles har kostnader knyttet til bredbåndsleveranse.


=== Abonnement dekket av UiB ===
Kompensasjonen vil fremgå som en egen linje på din lønnslipp. Kompensasjonen gis som lønn (som ikke medfører feriepenger eller pensjon) og beskattes dermed som annen lønn. Den blir ikke rapportert og beskattet som EK-tjeneste. Kompensasjonen vil gjelde fra 01.09.2015, men vil grunnet tidspunktene for lønnskjøring først være synlig på lønnslipp for oktober - seinere dersom skjema ikke er levert og behandlet i tide.


Ansatte som får dekket sitt abonnement via UiB skal bruke det elektrioniske [https://studentportal.uib.no/portals/it.uib.no/?mode=html&file=skjema/telefoni/adsl.php Bestillingsskjema], via IT-avdelingen (logg på med ditt unix passord). Avtaleprisen for UiB er et standard abonnement med hastighet fra 6000/1000 Kbps til ADSl+2 med opptill 20000/1000 Kbps
HomeNet skal ha kontaktet alle tidligere brukere av avtalen med tilbud om videreføring av leveransen til samme pris og vilkår som man har fått via UiB-avtalen. Avhengig av valgt hastighet vil prisen variere fra kr. 249,- til 269,- pr. mnd. pluss eventuell månedlig linjeleie á kr. 89 om du ikke har fasttelefon. Om du velger å takke nei til tilbudet fra HomeNet står det deg fritt til å inngå avtale med andre tilbydere, men eventuelle tilkoblingskostnader må dekkes av den enkelte.     


Se også [https://intranett.uib.no/uPortal/Link?id=8465 rutiner for elektroniske kommunikasjonstjenester] i intranett
'''Alle som skal utbetalt kompensasjon må fylle ut og levere skjemaet [[media:Avtale om kompensasjon for bredbåndstjenester.pdf|"Avtale om kompensasjon for bredbåndstjenester"]] sammen med kopi av faktura eller annen bekreftelse kundeforhold med bredsbåndsleverandør.'''
 
Har du behov for å kontakte ADSL leverandøren, kan du ringe prioritert kundeservice tlf: '''38 79 79 00'''
eller e-postadresse:  [mailto:hjemmekontor@broadnet.no hjemmekontor@broadnet.no]                                                                                                                                                                                                                                                                                    
 
=== Privat abonnement ===
 
Ansatte og studenter som skal betale for abonnement privat, kan benytte seg av avtalen.
Informasjon om avtalen og hvordan man bestiller finnes disse sidene:
'''[http://www.broadnet.no/no/broadnet_privat/internett/ Broadnet]'''
 
 
== Brukerstøtte ==
 
Spørsmål vedrørende leveringstid og/eller tekniske problemer rettes til Broadnet: tlf: 07900 e-post: [mailto:hjemmekontor@homenet.no hjemmekontor@homenet.no]
 
IT-avdelingen yter IKKE brukerstøtte på tekniske problem relatert mot hjemmekontor avtalen.


Se også [http://www.uib.no/foransatte/91763/bredb%C3%A5ndsavtale "Bredbåndsavtale"] på Ansattsidene.
[[en:ADSL]]
[[en:ADSL]]


Linje 36: Linje 21:
[[Kategori:Nettverk]]
[[Kategori:Nettverk]]
[[Kategori:Privat datamaskin]]
[[Kategori:Privat datamaskin]]
 
[[Kategori:Innkjøp]]
[[Kategori:Nettverk]]
[[Kategori:Privat datamaskin]]
[[Kategori:Innkjøp]]
[[Kategori:Nettverk]]
[[Kategori:Privat datamaskin]]
[[Kategori:Innkjøp]]
[[Kategori:Innkjøp]]
[[Kategori:Nettverk]]
[[Kategori:Nettverk]]
[[Kategori:Privat datamaskin]]
[[Kategori:Privat datamaskin]]

Sideversjonen fra 9. mar. 2017 kl. 09:53

Informasjon.gif Autoritativ informasjon! Denne siden inneholder informasjon som er autoritativ og vedlikeholdes av IT-avdelingen.


Tidligere avtale som UiB hadde med HomeNet er avsluttet med virkning fra 30.9.2015. UiB skal etter 1.10. ikke betale fakturaer for bredbånd/internett til hjemmeadresse. Dette gjelder også andre hjemme-bredbånd fra andre leverandører som har blitt betalt av UiB. De ansatte som har fått innvillget dekning av bredbånd/internett hjemme fra arbeidsgiver for å dekke tjenstlig behov, vil etter dette få en kompensasjon som dekker kostnaden. De ansatte må selv sørge for å få gjort om abonnementet til privat abonnement hvis de har andre leverandører.

Nettverk er i større grad blitt en naturlig del av hjemmets infrastruktur, og behovene er blitt stadig mer differensierte. Det er derfor fattet en beslutning om å gå bort fra en felles avtale, og over til en ordning med fast månedlig kompensasjon for ansatte med tjenstlig behov for bredbånd hjemme.

Dette øker fleksibiliteten for deg som ansatt til å velge den leverandøren som passer ditt behov best.

Den månedlige kompensasjonen vil være på kr. 350,-. Beløpet er uavhengig av den reelle kostnaden med bredbåndsleveranse, men det forutsetter at du fremdeles har kostnader knyttet til bredbåndsleveranse.

Kompensasjonen vil fremgå som en egen linje på din lønnslipp. Kompensasjonen gis som lønn (som ikke medfører feriepenger eller pensjon) og beskattes dermed som annen lønn. Den blir ikke rapportert og beskattet som EK-tjeneste. Kompensasjonen vil gjelde fra 01.09.2015, men vil grunnet tidspunktene for lønnskjøring først være synlig på lønnslipp for oktober - seinere dersom skjema ikke er levert og behandlet i tide.

HomeNet skal ha kontaktet alle tidligere brukere av avtalen med tilbud om videreføring av leveransen til samme pris og vilkår som man har fått via UiB-avtalen. Avhengig av valgt hastighet vil prisen variere fra kr. 249,- til 269,- pr. mnd. pluss eventuell månedlig linjeleie á kr. 89 om du ikke har fasttelefon. Om du velger å takke nei til tilbudet fra HomeNet står det deg fritt til å inngå avtale med andre tilbydere, men eventuelle tilkoblingskostnader må dekkes av den enkelte.

Alle som skal utbetalt kompensasjon må fylle ut og levere skjemaet "Avtale om kompensasjon for bredbåndstjenester" sammen med kopi av faktura eller annen bekreftelse på kundeforhold med bredsbåndsleverandør.

Se også "Bredbåndsavtale" på Ansattsidene.