IT-forum 2003 vår og Iphone brukerinfo: Forskjell mellom sider

Fra IThjelp
(Forskjell mellom sider)
 
 
Linje 1: Linje 1:
== Sakliste for IT-forum våren 2003 ==
[[en:Iphone_userinfo]]
{{Autoritativ informasjon}}{{BRA}}
= Viktig informasjon til brukere ved UiB som ønsker å anskaffe iPhone =


'''Før man bestiller iPhone gjennom UiBs innkjøpsavtale, må bruker være klar over og akseptere følgende:'''


{|
iPhone skal '''IKKE''' kobles til klientmaskiner (PC eller Mac) som kjører UiBs
|'''Tema:'''
|Standardisering og samordning - IKT-strategi for UiB
|-
|'''Tid:'''
|Onsdag 9. og torsdag 10. april 2003
|-
|'''Sted:'''
|Park Hotell, Voss
|-
|}


klientdriftsoppsett og driftes av IT-avdelingen.


=== Priser og abonnement ===


Alle priser er nettopriser etter rabatt og er oppgitt eks mva.


Kjøp av iPhone på vår avtale, med våre priser, forutsetter 24. mnd. bindingstid mot NetCom.
Ved eventuell oppsigelse av avtalen før utløp av avtaletiden, påløper det et bruddgebyr på


kr. 1500,-


Kjøp av iPhone 3GS medfører at du må ha to abonnement hos NetCom
”Trådløs Bedrift Express Basic” for ordinær GSM trafikk – kr. 19,90 pr. mnd.
Bruk av iPhone 3GS medfører høyere forbruk av nedlastet data enn hva man er vant med.


'''Onsdag 9. april'''
Det må derfor tegnes et abonnement med tilleggstjeneste for data
”Connect Premium” data abonnement - kr. 99- pr. mnd. (normalt kr 399,-)


'''”Connect Premium” gir  fri databruk i Norge'''.


{| border="1" cellpadding="1" cellspacing="0,5" width="50%"
Med denne prisplanen kan man være online så mye man ønsker uten noen tilleggskostnad.
|09.30
|'''IT-strategi - Oppfølging'''


- Rune Nilsen
'''''Vi gjør spesielt oppmerksom på at alle tilleggstjenester for datatrafikk gjelder forbruk i Norge, og at alt forbruk utenfor Norges grenser (roaming) belastes etter egne, langt høyere, takster.
'''''
Ringepriser er uendrede i forhold til UiBs vanlige avtalepriser. Pt 0,24


- Magne Bergland
For å oppnå disse betingelsene '''må '''telefon og abonnement bestilles via IT-avdelingen.


- Tor Bu
'''''Det kan ikke gjøres private kjøp for ansatte ved UiB/UNIFOB på denne avtalen.'''''


- diskusjon / spørsmål
=== Bruk av telefonen. Tjenester og støtte ===
|-
|bgcolor="LightGrey" align="|11.00
|bgcolor="LightGrey" align="|Pause
|-
|11.15
|'''Programvarepolitikk ved UiB'''


- Jan Henriksen mfl. presenterer AG2 og gir 'live' demonstrasjon av kickstart på Linux (25-30 min) [[medium:rapport2-1-.pdf |[pdf]]]
Som nevnt - iPhone skal '''IKKE''' kobles til klientmaskiner (PC eller Mac) som kjører UiBs klientdriftsoppsett og driftes av IT-avdelingen.


- diskusjon / spørsmål (ca 10 min)
Brukere som kjøper iPhone må ha en '''privat (ikke UiB-driftet) PC eller Mac med iTunes installert''', som de bruker til å aktivere telefonen før bruk. Også oppdateringer av telefonens systemprogram ("firmware") må gjøres av brukeren selv på privat PC.


- Per Bruvold snakker om sitelisener ved UiB (20-25 min)
IT-avdelingen bistår ikke med aktivisering eller oppdateringer.


- diskusjon / spørsmål (ca 10 min)
Eventuelle kjøp og nedlasting av programmer, musikkfiler e.l. til iPhone skal gjøres på '''privat maskin''' og betales privat. '''IT-avdelingen har ingen befatning med og tilbyr ingen tjenester eller støtte i forbindelse med slikt.'''
|-
|bgcolor="LightGrey" align="|12.30
|bgcolor="LightGrey" align="|Lunsj
|-
|13.30
|'''Oracle 9i AS Portal-løsning '''


ved Arnt Roger Aasen - Webstep og Morten Omvik - Oracle [[medium:Oracle_iLearning-1-.pdf |[pdf]]] (Acrobat Reader / nettleser m/ plugin)  
IT-avdelingen publiserer veiledning for hvordan man kan konfigurere telefonen til å kommunisere med UiBs e-post- og kalendertjenester og med UiBs trådløse nett (på steder der dette er tilgjengelig). Når iPhone er konfigurert i henhold til denne veiledningen kan den synkroniseres mot UiBs e-post- og kalendertjenester over mobilnettet eller trådløst internett
|-
|bgcolor="LightGrey" align="|15.00
|bgcolor="LightGrey" align="|Pause
|-
|15.30
|'''IKT i læring og undervisning'''


- Ny studentportal;
Ved eventuelle feil eller problemer med iPhone telefonen, kan IT-avdelingen bistå med enkel feilsøking, full tilbakestilling av apparatet til fabrikkinnstillinger ("hardware reset") og eventuelt sende apparatet til service hvis det er konstatert maskinfeil.


- Valg av LMS (studiestøttesystem) v/Kirsti Rye Ramberg NTNU
'''Ved serviceinnlevering kan ikke IT-avdelingen tilby lånetelefon av samme type.'''


Hva gjorde vi rett, og hvilke kursendringer måtte vi foreta underveis?
IT-avdelingen gir ikke hjelp med installasjon, konfigurasjon eller bruk av iPhone ut over det som er nevnt her.


Hvilke utfordringer gjenstår etter at valg av LMS er gjennomført?
[[Kategori:Mobiltelefoni]]
 
[[Kategori:Autoritativ informasjon]]
- Handlingsplan IKT-støttet læring ved UiB, v/ Knut Olav Aslaksen og Toril Eikaas Eide
[[Kategori:Verifiserte sider]]
 
- Diskusjon / spørsmål
|-
|bgcolor="LightGrey" align="|17.00
|bgcolor="LightGrey" align="|Pause
|-
|17.15 - 18.00
|Jan Henriksen m.fl.: Linux kickstart 'Workshop'
 
(for interesserte)
|-
|bgcolor="LightGrey" align="|19.00
|bgcolor="LightGrey" align="|Middag
|-
|}
 
 
 
 
 
 
 
'''Torsdag 10. april'''
 
{| border="1" cellpadding="1" cellspacing="0,5" width="50%"
|08.30
|'''Et felles active directory ved UiB - Hvorfor og hvordan?'''
 
- Jan Kristian Walde Johnsen snakker om AD (25-30 min)
 
- 15 minutter til diskusjon / spørsmål
 
- Tor Lædre og Glenn A. Lomholt snakker om AD (25-30 min)
 
- 15 minutter til diskusjon / spørsmål
|-
|bgcolor="LightGrey" align="|10.00
|bgcolor="LightGrey" align="|Pause
|-
|10.30
|'''En samordnet brukerstøtte / Orakeltjeneste ved UiB?'''
 
- Brukerstøttetjenesten ved NTNU, med vekt på Orakeltjenesten v/Per Øyvind Arnesen NTNU
- Brukerstøtettjenesten ved SV-fakultetet, spesielt mot studentene v/Øystein Saasen
 
- Korte presentasjoner av brukerstøttetjenesten, utfordringer / problemer fra:
 
-- Hf-fakultetet v/ Magne Bergland
 
-- Psykologisk fakultet v/ Dag Hammerborg
-- Mat.Nat. fakultet v/ Jan Berger Henriksen.
 
-- Medisinsk fakultet v/ Jan Solsvik
-- Juridisk fakultet v/ Jorge Chavarria
 
-- IT-avd v/ Wenche Vårdal
-- Museet v/ Jan Erik Vold
-- UB v/ Erik Arnesen
 
- Diskusjon /spørsmål
|-
|bgcolor="LightGrey" align="|12.00
|bgcolor="LightGrey" align="|Lunsj
|-
|13.00
|'''IT-sikkerhet ved UiB; utfordringer og aktuelle prosjekter'''
 
- Sikkerhetspolitikk, systemeieransvar v/ Carl Erik Ellingsen
 
- Trender i tiden v/ Hans Morten Kind
 
- diskusjon / spørsmål
|-
|bgcolor="LightGrey" align="|14.30
|bgcolor="LightGrey" align="|Pause
|-
|14.45 - 15.15
|Oppsummering / eventuelt
|-
|15.50
|Togavgang frå Voss
|-
|}
 
[[Kategori:IT-forum]]

Sideversjonen fra 8. okt. 2010 kl. 08:26

Informasjon.gif Autoritativ informasjon! Denne siden inneholder informasjon som er autoritativ og vedlikeholdes av IT-avdelingen.

Viktig informasjon til brukere ved UiB som ønsker å anskaffe iPhone

Før man bestiller iPhone gjennom UiBs innkjøpsavtale, må bruker være klar over og akseptere følgende:

iPhone skal IKKE kobles til klientmaskiner (PC eller Mac) som kjører UiBs

klientdriftsoppsett og driftes av IT-avdelingen.

Priser og abonnement

Alle priser er nettopriser etter rabatt og er oppgitt eks mva.

Kjøp av iPhone på vår avtale, med våre priser, forutsetter 24. mnd. bindingstid mot NetCom. Ved eventuell oppsigelse av avtalen før utløp av avtaletiden, påløper det et bruddgebyr på

kr. 1500,-

Kjøp av iPhone 3GS medfører at du må ha to abonnement hos NetCom ”Trådløs Bedrift Express Basic” for ordinær GSM trafikk – kr. 19,90 pr. mnd. Bruk av iPhone 3GS medfører høyere forbruk av nedlastet data enn hva man er vant med.

Det må derfor tegnes et abonnement med tilleggstjeneste for data ”Connect Premium” data abonnement - kr. 99- pr. mnd. (normalt kr 399,-)

”Connect Premium” gir fri databruk i Norge.

Med denne prisplanen kan man være online så mye man ønsker uten noen tilleggskostnad.

Vi gjør spesielt oppmerksom på at alle tilleggstjenester for datatrafikk gjelder forbruk i Norge, og at alt forbruk utenfor Norges grenser (roaming) belastes etter egne, langt høyere, takster.

Ringepriser er uendrede i forhold til UiBs vanlige avtalepriser. Pt 0,24

For å oppnå disse betingelsene telefon og abonnement bestilles via IT-avdelingen.

Det kan ikke gjøres private kjøp for ansatte ved UiB/UNIFOB på denne avtalen.

Bruk av telefonen. Tjenester og støtte

Som nevnt - iPhone skal IKKE kobles til klientmaskiner (PC eller Mac) som kjører UiBs klientdriftsoppsett og driftes av IT-avdelingen.

Brukere som kjøper iPhone må ha en privat (ikke UiB-driftet) PC eller Mac med iTunes installert, som de bruker til å aktivere telefonen før bruk. Også oppdateringer av telefonens systemprogram ("firmware") må gjøres av brukeren selv på privat PC.

IT-avdelingen bistår ikke med aktivisering eller oppdateringer.

Eventuelle kjøp og nedlasting av programmer, musikkfiler e.l. til iPhone skal gjøres på privat maskin og betales privat. IT-avdelingen har ingen befatning med og tilbyr ingen tjenester eller støtte i forbindelse med slikt.

IT-avdelingen publiserer veiledning for hvordan man kan konfigurere telefonen til å kommunisere med UiBs e-post- og kalendertjenester og med UiBs trådløse nett (på steder der dette er tilgjengelig). Når iPhone er konfigurert i henhold til denne veiledningen kan den synkroniseres mot UiBs e-post- og kalendertjenester over mobilnettet eller trådløst internett

Ved eventuelle feil eller problemer med iPhone telefonen, kan IT-avdelingen bistå med enkel feilsøking, full tilbakestilling av apparatet til fabrikkinnstillinger ("hardware reset") og eventuelt sende apparatet til service hvis det er konstatert maskinfeil.

Ved serviceinnlevering kan ikke IT-avdelingen tilby lånetelefon av samme type.

IT-avdelingen gir ikke hjelp med installasjon, konfigurasjon eller bruk av iPhone ut over det som er nevnt her.