|
|
Linje 1: |
Linje 1: |
| {{Trenger gjennomgang}}
| | #REDIRECT [[EndNote]] |
| ==Hvorfor får jeg ikke installere et program som jeg har lastet ned til min klientmaskin?==
| |
| Det er ikke mulig å installere programmer på klientmaskiner med din vanlige brukerkonto.
| |
| | |
| | |
| ==Jeg vil ha program x installert. Hvordan går jeg frem?==
| |
| Hvis det er et program vi ikke har pakke på fra før må det bestilles en installasjonspakke av programmet via [http://bs.uib.no bs.uib.no]. Oversikt over programmer som vi har pakke på finner du her: [http://bs.uib.no/adprogs http://bs.uib.no/adprogs]. Vi trenger nærmeste lederes godkjennelse på at programmet er faglig nødvendig før vi lager pakke. Dersom programmet er lisensiert er du selv ansvarlig for at lisens er i orden.
| |
| | |
| | |
| ==Jeg har fått en ny laptop som skal settes opp som klientmaskin. Hva gjør jeg?==
| |
| Nye laptoper kan leveres på IT-avdelingen for oppsett. Opprett først en sak på [http://bs.uib.no bs.uib.no]
| |
| | |
| | |
| ==Jeg har byttet maskin/ byttet kontor. Nå virker ikke FS mer. (Ica Client). Hva gjør jeg?==
| |
| Maskinen din har trolig fått en ny IP-adresse og denne må registreres og legges inn i accesslisten vår. Meld dette inn til IT-avdelingen.
| |
| | |
| | |
| ==Hvordan kan jeg installere programmer selv på min bærbare maskin?==
| |
| Bruk installasjonskontoen. Dersom du ikke kjenner til denne kontoen, kontakt IT-avdelingen.
| |
| NB: Installerer du antivirus eller programvare baserte brannmurer vil maskinen din slutte å virke i vårt nettverk. (gjelder pc`er som driftes av IT-avdelingen)
| |
| | |
| | |
| ==Problem: Jeg trenger hjelp til å bruke min fast telefon==
| |
| Løsning: Gode bruksanvisning finnes på http://www.uib.no/ansatt/hvordan/telefon.html
| |
| Se også: http://www.uib.no/it/telefon/
| |
| | |
| '''Problem: Jeg trenger hjelp til å lage vevsider'''
| |
| Løsning: Gode bruksanvisning finnes http://www.uib.no/elin/hjelp.html
| |
| | |
| '''Problem: Jeg trenger hjelp til å få min splitter nye hotte gadget til å virke'''
| |
| Løsning: IT-avdelingen skal godkjenne kjøp av ny hardware. Vi kan manuelt installere og konfigurere spesial hardware hvis det foreligger tunge faglige argumenter.
| |
| | |
| [[Kategori:Ofte stilte spørsmål]]
| |