Strategisk plan 2010 - 2015 og Brukerstøtte for studenter: Forskjell mellom sider

Fra IThjelp
(Forskjell mellom sider)
m (Låste Strategisk plan 2010 – 2015 ([edit=sysop] (ubestemt) [move=sysop] (ubestemt)))
 
mIngen redigeringsforklaring
 
Linje 1: Linje 1:
IT-avdelingen, Universitetet i Bergen
{{BRS}}


__NOTOC__
*'''PC-vaktene''' er de som i første rekke skal gi brukerstøtte til studenter. Oversikt over hvor PC-vaktene sitter finner du under og ved student-skriverne.
* '''Issue-tracker''' kan du bruke til å [https://bs.uib.no registrere og følge opp it-problemer og spørsmål] til pc-vaktene.
*'''Hjelp til selvhjelp''' håper vi i størst mulig grad å kunne gi via sidene på IT-hjelp, samt andre [[Vevtjenester ved UiB|vevtjenester]].
*'''De viktigste IT-tjenestene''' for studenter finner du på mer om via siden [[IKT for studenter]].


[[image:strategi-forside.jpg  | 800px | Brukerorientering - Kvalitet - Samarbeid - Etikk]]


==Her finner du PC-vaktene:==


==Visjon==
Det er kartreferanser (tall og bokstaver) til kartet under.


IT-avdelingen ved UiB skal produsere og levere IKT-tjenester til studenter og ansatte som effektivt støtter opp under universitetets målsetninger og verdier. ITA skal være en felles ressurs for hele UiB.
{| cellspacing="0" cellpadding="3" border="1"
 
|-
 
| Humanistisk fakultet
==I. Innledning==
| '''41''' Sydneshaugen skole, rom 317
 
| Kl. 8-18 man.-fre.
Strategisk plan for IT-avdelingen (ITA) består av visjon, verdier og mål for IT-avdelingens faglige og organisatoriske virksomhet i perioden 2010-2015. Avdelingens handlingsplaner skal utarbeides med basis i denne strategiske planen. Planen skal evalueres underveis i perioden.
|-
 
| Humanistisk fakultet
ITA er en tjenesteleverandør. Våre kunder er UiBs organisatoriske enheter og andre organisasjoner i UH-sektoren. Våre brukere er tilknyttet disse som studenter, ansatte eller på annet vis. Tjenester, kunder og brukere er vårt eksistensgrunnlag.
| '''40''' HF-bygget, rom 303 <br />
 
| Kl. 8-16 man.-fre.
ITA er en kunnskapsorganisasjon med høyt kompetente medarbeidere som drifter, utvikler og understøtter tjenester på moderne teknologiske plattformer. Medarbeiderne utgjør vår viktigste kapital. Det er viktig for ITA å fortsette å rekruttere og beholde høyt kvalifisert personell.
|-
 
| colspan="1" | Bibliotek for humaniora <br />
Utvikling, drift og brukerstøtte er våre virksomhetsområder. Virksomheten organiseres i prosesser. ITA bruker rammeverket ITIL som utgangspunkt for prosessarbeidet. Beste praksis, egne erfaringer og lokal tilpasning av ITIL er sentralt både i innføring og videreutvikling av prosessene.
| colspan="1" | '''37''' Haakon Sheteligs plass 7 <br />
 
| colspan="1" | Kl. 10-17 man.-fre.
Fokus på sikkerhet er gjennomgående for all aktivitet ved avdelingen. Tjenesteovervåking brukes som et verktøy for å ivareta sikkerheten, og for sørge for at tjenestene til en hver tid er tilgjengelige for brukerne.
|-
 
| Det juridiske fakultet
God og strukturert samhandling og kommunikasjon med kunder og brukere er viktig for ITA. Informasjonsarbeid, brukerstøtte og aktiv bruk av prosessene er sentrale verktøy. Det er utarbeidet en egen informasjonsstrategi for de mål avdelingen har innen arbeid med intern og ekstern informasjon. (Vedtatt mai 2009, se [[Informasjonsstrategi_for_IT-avdelingen]])
| '''44''' Infosenteret foajéen 6. etg.
 
| Kl. 8-18 man.-fre.
 
|-
[[image:strategi-figur.jpg  | 600px ]]
| SV-fakultetet
 
| '''23''' U.Pihls hus, 4. etg. rom 412 <br />
 
| Kl. 8-20 man.-fre.<br />Kl. 10-18 lør.<br />Kl. 12-19 søn.
==II. Verdier==
|-
 
| colspan="1" | Bibliotek for samfunnsfag <br />
'''IT-avdelingens virksomhet skal kjennetegnes av:'''
| colspan="1" | '''18''' Fosswinckels gate 14 <br />
 
| colspan="1" | Kl. 11-17 man.-fre. <br />
'''Brukerorientering:''' All aktivitet skal ha fokus på våre brukere og kunder og sluttproduktet/tjenesten. ITA skal ha et godt omdømme.
|-
 
| Mat.nat. fak.
'''Kvalitet:''' All aktivitet skal være preget av forutsigbarhet, høy faglig standard og løsningsdyktighet. Vi skal ha høy kompetanse innen alle virksomhetsområder. Virksomhetskritiske aktiviteter skal være kvalitetssikret.
| '''8''' Realfagbygget, rom 1004 (Faklab R4)
 
| Kl. 8-18 man.-fre.
'''Samarbeid:''' Vi skal ha en kultur preget av samhandling, deling av kunnskap og respekt for hverandre. Dette skal være synlig i all aktivitet både internt ved avdelingen og utad mot våre samarbeidspartnere.
|-
 
| colspan="1" | Mat.nat. fak.
'''Etikk:''' Høy etisk standard skal gjenspeiles i alt vårt arbeid. Alle medarbeidere på ITA har taushetsplikt og skal i alle situasjoner respektere personvernet. Forskningsdata skal alltid behandles slik at integritet og konfidensialitet ivaretas.
| colspan="1" | '''1''' HIB, rom 1108 (innenfor Faklab H4)
 
| colspan="1" | Kl. 8-18 man.-fre.
 
|-
==III. Tjenester, kunder og brukere==
| colspan="1" | Med.odont. og Psyk. fak.   <br />
 
| colspan="1" | '''B''' BB-bygget,  2. etg. rom 2A111  <br />
{| border="1" cellpadding="5"  
| colspan="1" | Kl. 8-16 man.-fre. <br />
|'''VISJON / MÅLSETNING'''
|-
 
| colspan="1" | Med.odont. fak.
ITA skal levere tjenester som best mulig bidrar til å oppfylle UiBs mål innen forskning, undervisning, formidling og administrative støttefunksjoner.
| colspan="1" | '''E''' Årstadveien 21, rom 139A
|}
| colspan="1" | Kl. 12-18 man., ons. og fre.
 
|-
===1. ITA skal være en kvalitetbevisst og sikker leverandør av IT-tjenester===
| colspan="1" | Med.odont. fak. <br />
 
| colspan="1" | '''C''' HUS, Camera Decani 6513B,v/Stort Aud.
1.1. ITA skal levere tjenester som er tilgjengelige, kostnadseffektive, skalerbare og i størst mulig grad selvbetjente.
| colspan="1" | Kl. 8-17 man. og tir.<br />Kl. 8-17 tor. og fre.
 
|-
1.2. ITA skal levere tjenester som bidrar til en god studiesituasjon for studentene.
| colspan="1" | Psykologisk fakultet
 
| colspan="1" | '''22''' Christiesgt. 12, rom 005
1.3. Tjenesteporteføljen skal i samarbeid med systemeiere jevnlig evalueres og revideres.
| colspan="1" | Kl. 8-18 man.-fre.
 
1.4. Tjenestene skal bidra til å forenkle og automatisere arbeidsflyt ved UiB.
 
 
===2. ITA skal ha god og systematisk samhandling med sine kunder og brukere===
 
2.1. Informasjon om tjenestene som leveres skal være god, tilstrekkelig og tilrettelagt for selvhjelp.
 
2.2. Fagmiljøer og avdelinger ved UiB skal oppleve ITA som en god og innovativ partner.
 
2.3. Forholdet til kunder og brukere skal reguleres gjennom definerte prosesser.
 
2.4. ITA skal aktivt delta og være rådgivende ved valg av IKT-løsninger ved UiB.
 
 
{| border="1" cellpadding="5"
|"Quality in a product or service is not what the supplier puts in. It is what the customer gets out."
 
- Peter F. Druecker
|}
 
 
==IV. Utvikling, drift og teknologi==
 
 
{| border="1" cellpadding="5"
|'''VISJON / MÅLSETNING'''
 
IKT-tjenester skal utvikles og driftes på en ressurs- og kostnadseffektiv måte. Tjenestene skal være stabile og ha høy tilgjengelighet.
|}
 
==1. ITA skal bruke teknologi som er sikker, stabil og fremtidsrettet==
 
1.1. Teknologiske plattformer og verktøy skal være standardiserte.
 
1.2. Teknologiløsninger skal baseres på åpne og veldokumenterte standarder.
 
1.3. Åpen kildekode skal foretrekkes.
 
1.4. ITA skal arbeide for å oppnå miljøgevinst.
 
==2. ITA skal bruke anerkjente felles rammeverk==
 
2.1. Nye og eksisterende prosesser skal utvikles kontinuerlig.
2.2. Systemutvikling skal ha et felles metode- og rammeverk.
2.3. Tjenesteorientert arkitektur skal brukes til integrasjon og samhandling mellom IT-systemer.
 
 
{| border="1" cellpadding="5"  
|”Vi skal velge teknologi som løser våre problemer, ikke skaper nye.
|}
|}




==V. Organisasjon og ledelse==
[[Image:UiBkart.jpg|850px]]<br/>


{| border="1" cellpadding="5"
|'''VISJON / MÅLSETNING'''


ITA skal være en fleksibel og lærende organisasjon, godt rustet for å levere tjenester til UiB.
==Dette kan PC-vaktene hjelpe deg med:==
|}
 
===1. ITA skal ha en tydelig ledelse===
 
1.1. Ledere skal ha klare ansvarsområder.
 
1.2. Ledere skal være synlige og ha fokus på dialog og samarbeid.
 
1.3. Beslutningsprosesser skal være åpne og transparente.
 
=== 2. ITA skal drive aktiv kompetanseutvikling for å sikre tjenesteleveranser og skape mestring og trygghet===
 
2.1. ITA skal være en lærende organisasjon som legger til rette for kompetanseutvikling og kunnskapsdeling.
 
2.2. Alle medarbeidere ved ITA skal utvikle og vedlikeholde den kompetansen som er nødvendig for å løse avdelingens oppgaver.
 
2.3. ITA skal være fleksibel på tvers av grupper og seksjoner for å sikre god utnyttelse av ressurser og tverrfaglig kompetanse.
 
=== 3. ITA skal bære preg av godt samarbeid===
 
3.1. Arbeidet ved ITA skal preges av samarbeid, løsningsorientering og forpliktelse mot felles mål.
 
3.2. Større, tidsavgrensede oppgaver skal organiseres i prosjekter.
 
3.3. ITA skal søke samarbeid med andre aktører innen UH-sektoren.
 
 
{| border="1" cellpadding="5"
|”Summen av det vi leverer er større enn <br />enkeltfaktorenes betydning.”
|}


*Spørsmål som gjelder bruk av IT i studiene


==Definisjoner==
*Alle problemer som gjelder PC-stuer, studentskrivere og UiBs [[Tjenester fra IT-avdelingen|IT-tjenester]]


'''ITIL''': ''Information Technology Infrastructure Library'' er et strukturert rammeverk for kvalitetssikring av leveranse, drift og support innen IT-sektoren. ITIL griper inn i organisasjonen ved å presentere et utførlig sett prosedyrer som en organisasjon kan benytte til å styre sine IT-operasjoner (basert på beste praksis i bransjen). Disse prosedyrer er leverandøruavhengige og er relevante for alle aspekter av en IT-infrastruktur. (Fra ''Wikipedia'')
*Tilkobling av privat PC til trådløst nett og utskrift


'''Prosesser:''' Arbeids- og samvirkemodeller i organisasjonen som bl.a. beskriver roller, ansvar og formalisert arbeidsflyt. Blant prosessene som er beskrevet ved ITA i dag er: Hendelser, forespørsler, serviceerklæring, avtaler, konfigurasjoner og endringshåndtering.
*Enkel brukerstøtte på [https://wikihost.uib.no/uawiki/index.php/Mi_side MiSide], [[Bruk av Webmail|Webmail]], [https://sebra.uib.no/sebra/ Sebra], og [[Programvare|standard programpakker]]


'''Tjenesteorientert arkitektur''' (Engelsk ''SOA''' '''-'' ''Service Oriented Architecture''): Konsept utviklet som svar på kravene om bedre integrering av storskala forretningsprosesser på en mer kosteffektiv måte. Applikasjoner og automatiske prosesser bruker informasjonsressurser gjennom standard tjenestegrensesnitt, uten at man trenger programmering eller kunnskap om systemenes detaljer på lavere nivå. For eksempel tilbyr "Web services" de åpne standardene som er nødvendig for å kunne implementere allsidige, gjenbrukbare forretningsfunksjoner slik at man kan dele opp komplekse forretningsprosesser til enkle, administrerbare enheter.
*Støtte til PC-er driftet av IT-avdelingen


'''Åpen kildekode '''(ofte omtalt med det engelske begrepet ''Open Source Software''): Kildekoden til et dataprogram er av opphavsmannen gjort tilgjengelig for endring og lesing av andre, vanligvis under en av lisensene GPL eller BSD.
*Løse eller videreformidle problem i [http://bs.uib.no Issue-Tracker]


'''Åpne standarder: '''Spesifikasjoner hvordan formater for lagring eller utveksling av informasjon er oppbygd, er gjort fritt tilgjengelig slik at man fritt kan lese, redigere og kommunisere mot denne informasjonen. På denne måten sikrer man konkurranse ved at brukerne ikke blir låst til en bestemt programvare eller en bestemt leverandør og man er mindre sårbar om en programvareleverandør forsvinner eller ikke lenger er ønsket som partner.
*Tilsyn med skrivere (fylle papir og toner)


*Videreformidling av IT-problemer som pc-vaktene ikke kan løse selv


==Referansedokumenter==


* ”Strategisk plan for Universitetet i Bergen 2005 – 2010”, UiB
==Dette kan PC-vaktene '''ikke''' hjelpe deg med:==
* ”Underveisrapport eNorge 2009”, Fornyings- og administrasjonsdepartementet
* ”Strategi for NTNU 2008-2011”, NTNU
* ”Standardisering og samordning, IKT-strategi for UiB i perioden 2003 – 2006”, ITA, UiB
* ”Information Technology Strategy”, University of Bristol


*Hjelpe til med privat utstyr, ut over tilkobling til UiBs VPN-nett eller bruk av UiBs IT-tjenester


==Strategiplanen i andre formater==
*Gi studieveiledning
*Gi telefonsupport
*Svare på spørsmål som ikke har med IT-tjenestene å gjøre
*Ting som krever administrator-rettigheter på maskinene


* [[media:Strategiplan_2010-2015_(v_1.00).pdf|PDF-format]]
[[Kategori:Brukerstøtte]]
* [[media:Strategiplan_2010-2015_(v_1.00)_A5.pdf|PDF-format beregnet for reduksjon til A5-hefte ved utskrift (større skrifttyper o.l.)]]
[[Kategori:Brukerstøtte]]
[[Kategori:Brukerstøtte]]
[[Kategori:Brukerstøtte]]


[[Kategori:ADM]]
[[Kategori:Brukerstøtte]]
[[Kategori:Regler, rutiner og retningslinjer]]

Sideversjonen fra 24. sep. 2010 kl. 13:45


  • PC-vaktene er de som i første rekke skal gi brukerstøtte til studenter. Oversikt over hvor PC-vaktene sitter finner du under og ved student-skriverne.
  • Issue-tracker kan du bruke til å registrere og følge opp it-problemer og spørsmål til pc-vaktene.
  • Hjelp til selvhjelp håper vi i størst mulig grad å kunne gi via sidene på IT-hjelp, samt andre vevtjenester.
  • De viktigste IT-tjenestene for studenter finner du på mer om via siden IKT for studenter.


Her finner du PC-vaktene:

Det er kartreferanser (tall og bokstaver) til kartet under.

Humanistisk fakultet 41 Sydneshaugen skole, rom 317 Kl. 8-18 man.-fre.
Humanistisk fakultet 40 HF-bygget, rom 303
Kl. 8-16 man.-fre.
Bibliotek for humaniora
37 Haakon Sheteligs plass 7
Kl. 10-17 man.-fre.
Det juridiske fakultet 44 Infosenteret foajéen 6. etg. Kl. 8-18 man.-fre.
SV-fakultetet 23 U.Pihls hus, 4. etg. rom 412
Kl. 8-20 man.-fre.
Kl. 10-18 lør.
Kl. 12-19 søn.
Bibliotek for samfunnsfag
18 Fosswinckels gate 14
Kl. 11-17 man.-fre.
Mat.nat. fak. 8 Realfagbygget, rom 1004 (Faklab R4) Kl. 8-18 man.-fre.
Mat.nat. fak. 1 HIB, rom 1108 (innenfor Faklab H4) Kl. 8-18 man.-fre.
Med.odont. og Psyk. fak.
B BB-bygget, 2. etg. rom 2A111
Kl. 8-16 man.-fre.
Med.odont. fak. E Årstadveien 21, rom 139A Kl. 12-18 man., ons. og fre.
Med.odont. fak.
C HUS, Camera Decani 6513B,v/Stort Aud. Kl. 8-17 man. og tir.
Kl. 8-17 tor. og fre.
Psykologisk fakultet 22 Christiesgt. 12, rom 005 Kl. 8-18 man.-fre.


UiBkart.jpg


Dette kan PC-vaktene hjelpe deg med:

  • Spørsmål som gjelder bruk av IT i studiene
  • Alle problemer som gjelder PC-stuer, studentskrivere og UiBs IT-tjenester
  • Tilkobling av privat PC til trådløst nett og utskrift
  • Støtte til PC-er driftet av IT-avdelingen
  • Tilsyn med skrivere (fylle på papir og toner)
  • Videreformidling av IT-problemer som pc-vaktene ikke kan løse selv


Dette kan PC-vaktene ikke hjelpe deg med:

  • Hjelpe til med privat utstyr, ut over tilkobling til UiBs VPN-nett eller bruk av UiBs IT-tjenester
  • Gi studieveiledning
  • Gi telefonsupport
  • Svare på spørsmål som ikke har med IT-tjenestene å gjøre
  • Ting som krever administrator-rettigheter på maskinene