Zoom Webinar til bruk for digitale doktorgradsprøver: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
mIngen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
Linje 30: Linje 30:
Co-host eller paneldeltaker går en inn på den lenken en har fått på e-post den dagen møtet ble satt opp. Dersom "Practice Mode" er satt vil en få opp følgende melding når en går inn på møtet:
Co-host eller paneldeltaker går en inn på den lenken en har fått på e-post den dagen møtet ble satt opp. Dersom "Practice Mode" er satt vil en få opp følgende melding når en går inn på møtet:


[[File:pricticemode.JPG|400px]]
[[File:pricticemode.JPG]]


Ved hjelp av denne funksjonen vil en kunne prate sammen og teste ut ting før møtet begynner.  
Ved hjelp av denne funksjonen vil en kunne prate sammen og teste ut ting før møtet begynner.  
Linje 36: Linje 36:
Vanlige deltakere vil få denne meldingen til Host eller co-host trykker "broadcast"
Vanlige deltakere vil få denne meldingen til Host eller co-host trykker "broadcast"


[[File:ZoomWebinarVenter.JPG|400px]]
[[File:ZoomWebinarVenter.JPG]]

Sideversjonen fra 12. mai 2020 kl. 21:43

UNDER ARBEID

Universitetet i Bergen disponerer 6 samtidig bruk lisenser. Zoom webinar er det som nå anbefales for gjennomføring av digitale doktorgradsprøver. Dette anbefales framfor vanlig Zoom og Teams blant annet på grunn av faren for såkalt "Zoom bombing", at tilskuere bevisst ønsker å "forstyrre"/ødelegge møte ved for eksempel å si eller gjøre upassende ting foran kamera, eventuelt dele upassende innhold.


Opprette Zoom Webinar

For å opprette et Zoom webinar for en digitale doktorgradsprøve (disputas eller prøveforelesning) oppretter du en sak via https://hjelp.uib.no/

Her må du få med følgende

  • Navn og e-post for Co-host, det vil si personer som er med på disputasen med utvidede rettigheter. Co-host kan blant annet å kaste ut deltagere, stenge ned chat mm. IT-support (aktuelle IT-assistenter) under doktorgradsprøve vil også bli lagt inn her.
  • Navn og e-post for paneldeltakere.

Paneldeltakere vil typisk være:

  • selve kandidaten
  • opponenter
  • arrangøransvarlig som ikke er co-host
  • andre som skal si eller vise noe

Disse kan har tilgang til kamera og mikrofon og kan også dele skjerm eller "vindu". I tillegg har de også tilgang chat og Q&A slik resten av deltakerne har.

It-avdelingen vil med disse opplysningene kunne opprette et Zoom Webinar møte for doktorgradsprøven. "Co-host" og paneldeltakere vil få en e-post med lenke og informasjon som de må bruke for delta.

I saken som er meldt inn vil vi også oppgi lenke som skal deles med alle de andre deltakerne som ønsker å følge doktorgradsprøven. Det er denne lenken som deles offentlig på https://www.uib.no/nye-doktorgrader.


Hvordan gjennomføre den digitale doktorgradsprøven

Co-host eller paneldeltaker går en inn på den lenken en har fått på e-post den dagen møtet ble satt opp. Dersom "Practice Mode" er satt vil en få opp følgende melding når en går inn på møtet:

Pricticemode.JPG

Ved hjelp av denne funksjonen vil en kunne prate sammen og teste ut ting før møtet begynner.

Vanlige deltakere vil få denne meldingen til Host eller co-host trykker "broadcast"

ZoomWebinarVenter.JPG