Vektorgrafikk

Revisjon per 27. apr. 2011 kl. 09:27 av Nbofh (diskusjon | bidrag) (Første versjon av siden)
(diff) ← Eldre revisjon | Nåværende revisjon (diff) | Nyere revisjon → (diff)


Informasjon.gif Har du lyst til å gi oss en
Tilbakemelding
på denne siden?

Informasjon.gif Under utvikling! Denne siden er under utvikling og ble sist oppdatert 27.04.2011 av Nbofh . Artikkelen kan eksistere på engelsk. Se etter en språklenke i menyen til venstre.

En anderledes måte å tegne på

Grafikk på datamaskiner kan lages og representeres på flere måter. Datamaskiner arbeider alltid med abstraksjoner av virkeligheten. En vanlig abstraksjon for grafikk er gjengiving av bildet som punkter på et lerret. Dette er kjent som punktgrafikk. Problemet med punktgrafikk er at det ikke blir pent når man forstørrer bildet.

Vektorgrafikk er en radikalt annen måte å gjengi grafikk på. Bildet representeres da ved hjelp av punkter, linjer og geometriske figurer. Disse elementene er beskervet ved hjelp av matamatiske formler og regler.

Poenget med vektrografikk er at det ser like pent ut når bildet forstørres opp. Dette er fordi datamaskinen tegner bildet på nytt ut fra de matematiske formlene, slik at linjene ikke blir pixlelert. Det er også lett å endre en vektortegning. Man kan flytte og endre streker og punkter på en måte som er umulig med punktgrafikk. Hvis man er misfornøyd med en strek eller figur kan man endre bare denne, og la de andre objektene i tegningen være urørt.